رمضان آمد
نوشته شده توسط : boudika

ماه مبارك رمضان، ماه هر چه بیشتر پیوند خالق و مخلوق است پروردگار عالمیان در نقش میزبان بندگان خود را در این ماه، به میهمانی فرامی خواند و درهای رحمت و كرامتش را باز می گشاید تا بندگان در فرصتی مغتنم، شیطان نفس را به زنجیر كشند و برای كسب معرفت مهیا شوند.

در این ماه روزه گرفتن بر مسلمانان واجب می شود، روزه از نظر لغت به معنای امساك و ترك مطلق امور اعم از خوردنی ها، آشامیدنی ها، دیدنیها و شنیدنی ها و سایر اعمال ناروا می باشد.

شان و منزلت این ماه نزد پروردگار بسیار والاست و در آیه 185 سوره بقره قرآن كریم به آن اشاره كرده است:'ماه رمضان ماهی است كه قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل، پس هر كه دریابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد و هر كه ناخوش یا در سفر باشد(به شماره آنچه روزه خورده است) از ماهای دیگر روزه دارد، كه خداوند برای شما حكم را آسان خواسته و تكلیف را مشكل نگرفته و خواسته تا اینكه عدد روزه را تكمیل كرده و خدا را به عظمت یاد كنید كه شما را هدایت فرمود، باشد كه (از این نعمت بزرگ) سپاسگزار شوید'.

درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان رسول خدا(ص) فرموده است: 'بندگان خدا! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی كه نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است...بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل كرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است...پس با نیتی درست و دلی پاكیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت كسی است كه از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید'.

امام صادق(ع) پیرامون آداب روزه می فرمایند: 'همانا روزه فقط خودداری از طعام و شرب نیست، بلكه برای آن شرایطی است كه باید رعایت كنی. پس هرگاه روزه گرفتید، زبان خود را از دروغ باز دارید و چشمانتان را از حرام بپوشانید و منازعه و دعوا نكنید و به همدیگر حسادت نورزید و غیبت نكنید و به زیردستان و خدمتگزاران، ظلم و ستم ننمایید و از یاد خدا غافل نشوید و نماز را فراموش نكنید.'

امام خمینی(ره) پیرامون آداب ماه مبارك رمضان فرمودند: 'در ماه رمضان، خدای تبارك و تعالی شما را دعوت به مهمانی خودش كرده است، توجه كنید كه به آداب ماه مبارك عمل كنید، یعنی آداب روحی اش. فقط دعا نباشد ـ بلكه ـ دعا به معنای واقعی اش باشد. خواندن خدا و تذكر خدا به معنای واقعی، آن تذكری كه نفوس را مطمئن می كند.'

مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای نیز در رابطه با فضیلت ماه مبارك رمضان می فرمایند: 'شروع ماه مبارك رمضان، در حقیقت عید بزرگی برای مسلمانان است و جا دارد كه مؤمنین، ورود این ماه را به هم تبریك بگویند و یكدیگر را به استفاده هر چه بیشتر از این ماه توصیه كنند. چون ماه ضیافت الهی است. در این ماه فقط مؤمنین و كسانی كه اهل ورود در این ضیافت اند بر سر سفره پروردگار منان و كریم می نشینند. این، غیر از سفره عام كرم الهی است كه همه انسان ها، بلكه همه موجودات عالم از آن بهره مندند'.

ماه مبارك رمضان در كشورهای اسلامی با آداب و رسوم خاص خود برگزار می شود و ایرانیان نیز به مانند سایر مسلمانان جهان به احترام فرا رسیدن این ماه به سنت پیشینیان خود با تطهیر فضای خانه و مساجد، زودودن گرد وغبار، پیشواز رفتن (روزه گرفتن یك روز قبل از آغاز این ماه) و آماده ساختن روح و جسم خود، در انتظار بهار دل ها یعنی ماه مبارك رمضان می نشینند تا از خوان گسترده شده به قدر توان خود ذخیره ای شایسته را توشه آخرت كنند.

اوج این ضیافت ملكوتی شب های قدر است، شب های با توصیف زیبای 'خیر من الف شهر'. شب هایی كه فرشتگان به زمین می آیند تا بهشت را به خالصان و عابدان بشارت دهند و عید سعید فطر، عید شكرگزاری پایان بخش این مهمانی است.

امروز شوق دیدار میزبان در این ماه بر بندگان مستولی شده است، آنها با عشق به عنایت او در سحرگاهان نوای اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُكَ ...سر می دهند و به امید پذیرش بندگی در هنگامه افطار با زمزمه رَبَّنَا ... به اوج بخشایش چشم می دوزند و با ادای آداب صحیح مهمانی، پروردگار را از خود خشنود می سازند و شیاطین نفس را به غل و زنجیر می كشند.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: فیلم , گل , بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: