دست رد روسیه بر سینه عنان
نوشته شده توسط : boudika

مقام های روسی با تاكید بر موضع قاطع این كشور در حمایت از فرآیند اصلاحات سیاسی و مخالفت با هرگونه ماجراجویی نظامی در سوریه، عملا به غرب پیغام دادند كه اجازه تكرار ماجرای لیبی و یكه تازی را به غرب نخواهند داد.

محورهای مورد توجه رسانه هایی چون بی بی سی، العربیه، دوویچه وله، رادیو فرانسه و ریانووستی در مورد سفر عنان به مسكو بیشتر در مورد مواضع روسیه نسبت به سوریه و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.

**موضع گیری روسیه در برابر حمایت از اسد

-------------------------------------------------

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه در یك كنفرانس مطبوعاتی گفت: روسیه از 'بشار اسد' حمایت نمی كند و از هر حكومتی كه مردم انتخاب كنند، پشتیبانی خواهد كرد.

وی افزود: در ارتباط با مسایل جاری سوریه این نكته برای ما حایز اهمیت است كه هر كس قدرت یابد باید از طرف مردم انتخاب شود.

لاوروف با بیان اینكه در حل مسایل سوریه باید تمامیت ارضی و حق حاكمیت این كشور حفظ شود، اظهار داشت: همه مسایل باید توسط طرف های سوری حل و فصل شود.

العربیه به نقل از وزیر خارجه روسیه: بشار اسد رییس جمهور سوریه از قدرت كنار نخواهد رفت، بشار اسد از حمایت و پشتیبانی بخش بزرگی از مردم سوریه برخوردار است بنابراین نمی توند از قدرت كنار برود.

سایت العربیه: لاوروف از مخالفان رژیم سوریه خواست برای حل بحران جاری نماینده ای برای گفتگو با دولت سوریه تعیین كنند. وی تاكید كرد بشار اسد نماینده ای برای گفتگو با مخالفان تعیین كرد، اما آنها تاكنون هیچ گامی در این زمینه برنداشته اند.

بی بی سی به نقل از لاوروف:‌ روسیه از هیچ‌یك از طرف‌ها جانبداری نمی‌كند و به دنبال حفظ صلح در منطقه است. واقع‌بینانه نیست از روسیه انتظار داشت كه بشار اسد، رییس جمهور سوریه را به كناره‌گیری از قدرت ترغیب كند.

**واكنش روسیه نسبت به قطعنامه های جدید شورای امنیت

--------------------------------------------------------------------

ریانووستی در این باره نوشت كه در آستانه این مذاكرات یك سری از حملات تروریستی در سوریه انجام گرفته است و سبب شد، دو پیش نویس قطعنامه جدید در خصوص این كشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار دارد. این رادیوی روسی تلویحا به برنامه ریزی برای انجام حملات تروریستی پیش از مذاكرات شورای امنیت و در جهت اعمال فشار بر مسكو اشاره كرد.

بی بی سی نیز گفت: 'سرگئی لاوروف' یك بار دیگر مخالفت روسیه را با قطعنامه‌ای كه به تازگی مورد بحث اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است، اعلام كرد. براساس این قطعنامه، مدت ماموریت ناظران سازمان ملل متحد در سوریه افزایش می‌یابد، ولی موضوع تحریم دولت این كشور نیز مورد توجه بوده است.

بی بی سی ادامه داد: وزیر امور خارجه روسیه اقدامات كشورهای غربی برای ترغیب مسكو به موافقت با بررسی تحریم‌های احتمالی علیه سوریه در سازمان ملل متحد را نوعی 'اخاذی' توصیف كرده است.

دوویچه وله به نقل از رویترز گفت: 'سرگئی لاورف' بار دیگر با تشدید تحریم سوریه مخالفت كرد. وی با اشاره به بحث‌های جاری در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه‌ای جدید گفت، كشورش قطعنامه‌ای كه شامل گسترش تحریم‌ها باشد را نمی‌پذیرد.

**حمایت روسیه از قطعنامه های ژنو

----------------------------------------

لاوروف روز گذشته پس از دیدار با كوفی عنان نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در مسكو در كنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه این كشور، گفت: در مساله سوریه از اسناد بین المللی مانند بیانیه نشست ژنو و قطعنامه های شورای امنیت حمایت می كنیم.

سایت ریانووستی به نقل از ‌'سرگی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه نوشت: مسكو وضع به وجود آمده در شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با بحث پیرامون مساله سوریه را بن بستی بی آینده نمی داند. 'به نظر ما، فرصت حصول توافق بر اساس توافق های حاصل در ژنو و در چهارچوب نكات مصرحه در اعلامیه ژنو نیز وجود دارد و ما به انجام این كار امیدوار هستیم'.

ریانووستی ادامه داد كه آمریكا، فرانسه، بریتانیا و آلمان پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه داده اند كه در آن برای قطع استفاده از سلاح های سنگین ده روز به مقامات سوریه وقت داده می شود. كشورهای عضو شورای امنیت قصد دارند در صورت عدم اجرای مطالبات این قطعنامه از سوی مقامات دمشق تحریم های گوناگون دیپلماتیك و اقتصادی از جمله تحریم های ذكر شده در فصل هفتم اساسنامه سازمان ملل متحد را علیه سوریه اعمال كنند كه اجرای تدابیر شدید اقتصادی و حتی توسل به زور علیه كشورهایی را در نظر می گیرد كه سیاست آنها صلح و امنیت بین المللی را به خطر اندازد.

**‌دلایل حمایت مسكو از دمشق از نگاه كارشناسان

---------------------------------------------------------

رادیو فرانسه با اشاره به اینكه 17000 نفر كشته، ادبیات تند پایتخت های غربی از جمله آمریكا و درخواست شخصیت ها و ارگان های بین‌المللی، هیچ كدام باعث نشده است كه روسیه دست از حمایت سوریه بردارد،‌ تنها دلیل حمایت از روسیه از سوریه را بندر طرطوس (تنها پایگاه دریایی روسیه در دریای مدیترانه) می داند. گویی نماد و سمبل اثرگذاری مسكو در این گوشته دنیا است.

رادیو فرانسه به نقل از برخی نظریه پردازان گفت: ‌نظریه ای در این رابطه به این نكته وزن بیشتری می دهد كه روسیه تمام تلاش خود را خواهد كرد تا اتفاقی كه در لیبی افتاد دیگر تكرار نشود و جای پای دیگری برای غرب در منطقه و در پشت درهای خود ایجاد نكند.

رادیو فرانسه به نقل از روزنامه واشنگتن پست گفت: وزیر امور خارجه روسیه به وضوح گفت، روسیه دیگر آنگونه كه در مورد لیبی سر كار گذاشته شد، توسط گروهی از كشورها به رهبری آمریكا كه از قطع نامه سازمان ملل سوء استفاده كردند سر كار نمی رود. آنها قطعنامه پرواز ممنوع را به یك كارزار بمباران تمام عیار و تغییر رژیم بدل كردند.

رادیو فرانسه به نقل از 'مروان كبلان' متخصص روابط بین الملل افزود: موضع مسكو در مورد اسد مبین این نكته است كه آنها در نظر دارند غرب را برای بی احترامی كه به روسیه پیرامون موضوع لیبی انجام دادند تنبیه كنند و دولت پوتین نیز از این مساله به این عنوان استفاده می كند كه او و دولتش همچنان یك قدرت كلیدی و تاثیرگذار در دنیا است.

رادیو فرانسه به نقل از بنیاد 'كست' یا همان بنیاد استراتژی و تكنولوژی در روسیه گفت:‌ روسیه منافع خاص چندان سیاسی و اقتصادی در حمایت این چنینی از رژیم بشار اسد ندارد، سیاسیت روسیه در قبال سوریه چیزی نیست جز تلاش كرملین برای از دست ندادن آخرین نشانه های كم رنگ از قدرت شوروی سابق در خاورمیانه.

این گزارش افزود: فروش تسلیحات روسیه به سوریه تنها 5 درصد از كل صادرات اسلحه روسیه است و بند طرطوس نیز چندان چیزی بیش از یك بندر تعمیرگاهی برای كشتی های عبوری از دریای سیاه نیست و این بدان معناست كه سیاست حمایت روسیه از سوریه مساله ای احساسی و روانی است تا سیاست واقع گرایانه.

این رسانه به اهمیت راهبردی سوریه برای روسیه و در خاورمیانه اشاره ای نكرد و كوشید تا اذهان را با ذكر آمار 5 درصدی فروش تسلیحات روسیه به دمشق از اصل موضوع منحرف كند.

پژوهش**1673**1732**9123





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا , بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: