كنفرانس علمی جنبش غیر متعهدها فرصتی برای تبادل اطلاعات كارشناسی است
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رضایی رییس كنفرانش علمی جنبش غیر متعهدها امروز (سه‌شنبه) در افتتاحیه این كنفرانس هم چنین گفت: جنبش عدم تعهد به عنوان یك تشكل مهم بین‌المللی و تاثیرگذار بر روند تحولات جهان، از ابتدای تشكیل در سال 1961 با هدف پایان دادن به دوران استعمار و اعلام مخالفت با پذیرش سلطه قدرت‌های بزرگ شروع به كار كرده است.

وی ادامه داد: این اتحادیه با همراهی و كمك آراء و مواضع كشورهای در حال توسعه، در راستای استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بهبود مناسبات بین‌المللی به فعالیت پرداخته و اكنون این جنبش متشكل از 120 كشور به عنوان عضو اصلی، 17 كشور ناظر و 10 سازمان و تشكل فرامنطقه‌ای، دومین سازمان بزرگ و تاثیرگذار بین‌المللی پس از سازمان ملل متحد شناخته می‌شود.

وی با بیان اینكه جنبش غیر متعهدها در ابتدا توسط تعدادی از كشورها كه عضو دو بلوك شرق و غرب نبودند، آغاز به كار كرد، تصریح كرد: در واقع آنچه این كشورها را به هم نزدیك می‌كرد، برخلاف اعضای دو بلوك شرق و غرب، نه وحدت نظامی و همبستگی سیاسی و اقتصادی، بلكه ایستادگی در برابر نفوذ قدرت های بزرگ بود كه استقلال آنها را تهدید می كرد.

وی افزود: به عبارت دیگر عوامل گرد هم آورنده آنها بر اساس نفی قدرت های سلطه جویی بود كه وضع آسیب پذیر هر یك از آنها را تهدید می كرد.

رییس مركز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری گفت: این نهضت بدون آنكه درصدد ایجاد بلوك جدیدی باشد، كوشیده است تا از طریق همفكری و تبادل نظریات و مسایل پیش رو در عرصه های بین المللی بلوك بندی ها را از میان برده و راهی مستقل و واقع بینانه كه متضمن استقلال كشورهای عضو نهضت باشد، برگزیند.

وی تصریح كرد: جنبش عدم تعهد با تكیه بر بنیان های نظری و علمی می كوشد تا ضمن حفظ منافع ملی كشورها، آنها را در سرنوشت یكدیگر سهیم سازد و این مهم، زمینه ای به گستردگی سیاست تا فرهنگ و اقتصاد را در بر خواهد گرفت و لزوم هم اندیشی ها و پژوهش های مدون بر اساس آرمان های جنبش عدم تعهد را بیش از پیش ضرروت خواهد بخشید.

رییس كنفرانس علمی جنبش غیرمتعهدها با اشاره به حوزه های انتخاب شده برای ارائه مطالب به این كنفرانس علمی گفت: این شورا با برگزاری جلسات متعدد با رویكردی كارشناسی به ترسیم اهداف برگزاری كنفرانس اقدام و براساس آن كارگروه ها و محورهای اصلی را مشخص نمود با مشخص شدن شورای سیاست گذاری و تشكیل جلسه با اندیشمندان پنج حوزه مختلف شامل 'علوم سیاسی، روابط بین الملل و تحولات جهانی'، 'اقتصاد و توسعه'، 'فرهنگ، جامعه و تمدن' ، 'تشكل‌های مردم نهاد و سازمان‌های بین‌المللی' و 'رسانه و ارتباطات جمعی' برای فعالیت علمی كنفرانس انتخاب شد.

رضایی همچنین تاكید كرد: كارگروه های تشكیل شده دارای 5 نفر عضو هیات رییسه، 5 نفر اعضای اصلی، 3 نفر داور برای مقالات رسیده، 10 نفر اساتید همكار داخلی و 10 نفر اساتید همكار خارجی و همچنین هر كارگروه متشكل از 23 نفر اعضای اصلی است؛ بنابراین كنفرانس دارای بیش از 120 نفر اعضای هیات علمی از اساتید برجسته دانشگاه و فرهیختگان و نخبگان در هر حوزه كاری است.

رییس مركز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری در ادامه افزود: پس از تشكیل هیات علمی و ایجاد زیر ساخت های علمی و فكری مورد نیاز برای برپایی یك كنفرانس علمی در سطح بین المللی كمیته اجرایی كنفرانس شكل گرفت كه متشكل از 40 نفر عوامل اجرایی است كه مستقیما با برگزاری كنفرانس در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: از ابتدا تمام برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری كنفرانس در سطح بین‌المللی صورت پذیرفت.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان كرد: در راستای ارتباط با محققان و اندیشمندان با بیش از 80 مركز علمی و پژوهشی در داخل و 60 مركز علمی و پژوهشی خارجی مكاتبه و با بیش از 3500 نفر مكاتبه مستقیم صورت پذیرفته است، همچنین با انجام مكاتبات و تبلیغات انجام شده در سطح دانشگاه‌ها و مراكز علمی پژوهشی در دو ماه گذشته بیش از 540 هزار بازدید از سایت كنفرانس به عمل آمده است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: در این راستا بیش از 800 نفر در سایت كنفرانس ثبت كرده و 590 چكیده مقاله از طریق پرتال ثبت آنلاین مقالات برای دبیرخانه ارسال شده است كه از این میان تعداد 332 چكیده مقاله در مرحله تایید تكنیكال پذیرفته شده و جهت داوری به داوران كمیته های مربوطه ارجاع شد.

به گفته وی، هر مقاله توسط سه داور داخلی و بین‌المللی مورد بازبینی قرار گرفته و براساس نظر جمعی داوران تعداد 46 مقاله برای ارایه شفاهی و 81 مقاله برای ارایه به صورت پوستر در سه بخش در طی امروز و فردا پذیرفته شده است.

رییس مركز پژوهش و اسناد همچنین اظهار داشت: مقالات پذیرفته شده طبق تفاهم انجام شده با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارسال به ژورنال های بین المللی مورد تاییداین وزارتخانه با درجه علمی پژوهشی به چاپ رسیده است كه این ژورنال در كنفرانس توزیع شد؛ علاوه بر این ژورنال علمی، مقالات در كتاب كنفرانس و متن كامل مقالات نیز در مجلدهای مجزایی به چاپ خواهد رسید.

وی با بیان اینكه در مجموع برای برگزاری این كنفرانس بیش از 4500 نفر ساعت فعالیت در حوزه هیات علمی توسط اساتید فرهیخته و بیش از 26000 نفر ساعت فعالیت اجرایی صورت پذیرفته است، تصریح كرد: برگزاری چنین كنفرانسی با این سطح كیفی و با این تعداد مقالات دریافت شده و با مشاركت اساتید برجسته داخلی و خارجی در كشور بی سابقه بوده و برای اولین بار اتفاق افتاده است.

سیام*2023* 1418





:: برچسب‌ها: مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: