گزارش یك روزنامه آمریكایی از وقوع خشكسالی در آمریكا و گرانی مواد غذایی
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه آمریكایی 'واشنگتن پست'، بی سابقه ترین پدیده حشكسالی در تاریخ 50 سال اخیر آمریكا در حال وقوع است و وسعت این خشكسالی محدوده كمربند كشت و تولید ذرت را در بر می گیرد.

محدوده كمربند كشت و تولید ذرت نیمی از خاك آمریكا را در برمی گیرد.

واشنگتن پست نوشت: پدیده خشكسالی سبب گران شدن محصول زراعی ذرت و به تبع آن گرانی همه مواد غذایی در آمریكا خواهد شد.

كشاورزی سهمی كوچك در گردش چرخ اقتصاد آمریكا دارد، اما كمبود محصولات زراعی در برهه ای حساس از زمان حادث شده است، برهه ای كه آمریكا در تلاش برای به دست آوردن مجدد شالوده اقتصادی خود است.

این روزنامه نوشت: هفته گذشته وزارت كشاورزی آمریكا اعلام كرد كه بیش از هزار شهرستان در 26 ایالت این كشور با بلای طبیعی خشكسالی دست به گریبان است.

حدود 55 درصد از اقلیم ساحلی آمریكا به طور متوسط و یا بدتر از آن در معرض خشكسالی قرار دارند. این آمار از دسامبر 1956 تاكنون بدترین آمار خشكسالی در آمریكا است.

مسوولان ذی ربط ، این خشكسالی را در 50 سال گذشته بی سابقه اعلام كرده اند.

اقتصاددانان پیش بینی می كنند كه این خشكسالی نه تنها كاهش نخواهد یافت، بلكه بدتر نیز خواهد شد.

ذرت یكی از ارزشمندترین محصولات كشاورزی در آمریكا است و قیمت آن بر كل اقتصاد آمریكا تاثیر گذار است چرا كه بر نرخ سایر اقلام خوراكی و نیز بر بازار انرژی تاثیر گذار است.

گران شدن ذرت سبب آثار مخربی بر بازار سایر اقلام كشاورزی و دامی می شود و سبب بالا رفتن قیمت محصولات دامی و به خصوص گوشت گاو خواهد شد. علوفه ذرت غذای دام در آمریكا است.

گران شدن قیمت ذرت همچنین باعث می شود كه اراضی زراعی اختصاص داده شده به كشت سایر فرآورده های كشاورزی تغییر كاربری داده و به سمت تولید ذرت میل كنند. گرانی ذرت یك اثر مخرب دیگر هم دارد و باعث گران شدن اتانول (الكل اتیلیك) خواهد شد. تولید اتانول بیش از یك سوم خرمن محصولات كشاورزی در آمریكا را می بلعد.

در دو ماه گذشته قیمت یك پیمانه ذرت بیش از 50 درصد گران شد و به هفت دلار و 72 سنت رسیده است.

دولت آمریكا پیش بینی كرده است كه خشكسالی 12 درصد از محصول ذرت را از بین برده است و پیش بینی می شود خشكسالی همچنان ادامه داشته باشد. شرایطی بدتر هم پیش بینی شده است. طبق این پیش بینی ها حداقل 10 درصد از محصول ذرت از دست رفته است و احتملا این رقم به 20 درصد هم برسد.

بیشترین فشار خشكسالی در مناطق كوهستانی 'راكی' و مركز آمریكا گزارش شده است. اگر طوفانی در این مناطق بوزد، خشكسالی را تا جنوب كانادا هم بسط خواهد داد و بدترین نواحی دستخوش خشكسالی را به بار خواهد آورد.

وزارت كشاورزی آمریكا روز دوشنبه اعلام كرد كه 38 درصد از محصول ذرت این كشور در شرایط بد یا بسیار بد قرار دارد. این رقم هفته گذشته 30 درصد اعلام شده بود. از سال 1988 تاكنون این بدترین وضعیت محصول زراعی ذرت در امریكا است.

پیش از این نیز در سال 2008 گران شدن بازار جهانی گندم، سبب بالا رفتن قیمت محصولات زراعی در آمریكا شد. علت آن هم افزایش تولید در آسیا و گران شدن قیمت انژری در بازارهای جهانی بود كه باعث تورم هفت درصدی قیمت مواد خوراكی در آمریكا شد. بیشترین ضربه این تورم بر دوش اقشار كم درآمد جامعه آمریكا تحمیل شد.

اثرات مخرب خشكسالی و شرایط خشك آب و هوایی، بر كشاروزان هم اثر گذار است هرچند بسیاری از زمینهای زراعی بیمه هستند.

آمریكا درسال 1988 و حتی 1977 هم شاهد خشكسالی بود، اما شدت خشكسالی امسال بسیار سنگین تر از آن سالها است.

مترجمام**1591**1545





:: برچسب‌ها: ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: