مدیر سازمان بین المللی كنترل سلاح از رویكرد آمریكا به پیمان تجارت تسلیحات انتقاد كرد
نوشته شده توسط : boudika

جف آبرامسون در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مقر سازمان ملل با تاكید بر اینكه مواضع هیات نمایندگی آمریكا در راستای اهداف این اجلاس نیست، اظهار داشت: مستثنی شدن تولید و تجارت مهمات از پیش نویس پیمان تجارت اسلحه، در عمل این پیمان بین المللی را بی محتوا می كند.

وی با تاكید بر اینكه متن پیش نویس عقب نشینی از اهداف سازمان ملل درباره ضابطه مند كردن تجارت اسلحه محسوب می شود، افزود: اگر قرار باشد چنین پیمان ناقص و تبعیض آمیزی تصویب شود، بهتر است این پیمان برداشته شود و بیش از این جامعه جهانی و تشكل های مخالف با تجارت بی رویه اسلحه، دستاویز قرار نگیرند.

چند كشور عمده صادر كننده سلاح، از جمله آمریكا، پیش نویس متنی را بین شركت كنندگان نشست در سازمان ملل توزیع كرده اند كه بر اساس آن، فروش مهمات از قانون كنترل و كاهش تجارت اسلحه مستثنی شود.

در صورت تصویب این پیشنهاد كه انتقاد بسیاری از كشورها، فعالان صلح و كارشناسان شركت كننده در نشست را برانگیخته، شركت های اسلحه سازی می توانند بدون هیچ محدودیتی انواع مهمات جنگی را به بازار تسلیحات عرضه كنند.

آبرامسون در ادامه مصاحبه با ایرنا، با اشاره به سخنان بان كی مون دبیركل سازمان ملل درباره اهمیت مساله سلاح های متعارف گفت: استفاده غیرقانونی و غیردفاعی از سلاح های متعارف در جهان هر روز باعث مرگ صدها نفر می شود.

بان كی مون دبیركل سازمان ملل در سخنان افتتاحیه نشست بین المللی تجارت اسلحه گفت: درحالی كه مساله تسلیحات هسته ای در مركز توجه جهانی قرار دارد، استفاده از سلاح های متعارف، هر روز جان افراد بسیاری را می گیرد.

مدیر سازمان بین المللی سلاح همچنین از مخالفت 130 عضو كنگره آمریكا با پیمان تجارت اسلحه ابراز تاسف كرد و گفت: این نوع مخالفت ها از سوی برخی مقام های آمریكایی بیشتر ناشی از ناآگاهی نسبت به مفاد چنین پیمان هایی است.

آبرامسون با رد ادعای نمایندگان كنگره آمریكا مبنی بر اینكه اهداف این نشست و پیمان آتی تجارت سلاح علیه منافع ملی و سیاست خارجی آمریكا خواهد بود، گفت: اگر براساس واقع بینی نگریسته شود، نبود قوانین شفاف بین المللی در زمینه تجارت سلاح بیش از هر چیز دیگری برای آمریكا ضرر دارد.

وی با اذعان اینكه كارخانه های بزرگ اسلحه سازی در آمریكا به دقت روند این كنفرانس را پیگیری می كنند تا به منافع آن ها در سطح داخلی و جهانی آسیب نرسد، تصریح كرد: شركت های تسلیحاتی در این زمینه با دولت آمریكا رایزنی های گسترده ای انجام داده اند.

آبرامسون ابراز امیدواری كرد كه سهامداران و مدیران شركت های بزرگ اسلحه سازی به این درك برسند كه تدوین قوانین بین المللی در نهایت به نفع آنان نیز خواهد بود.

130 نماینده كنگره و 58 سناتور آمریكایی با ارسال نامه ای به باراك اوباما، خواستار عدم مشاركت آمریكا در این كنفرانس شده اند.

نمایندگان كنگره از تاثیر منفی پیمان كنترل تجارت اسلحه بر منافع آمریكا و حقوق اشخاص برای حمل سلاح ابراز نگرانی كرده اند.

آمریكا و رژیم صهیونیستی دارای بزرگترین شركت های اسلحه سازی هستند. نفوذ شركت های اسلحه سازی در آمریكا به حدی است كه درانتخابات ریاست جمهوری و كنگره، با حمایت های مالی خود نقش تعیین كننده ای در نتایج رای گیری دارند.

آمریكا همچنین با ساخت 40 درصد از انواع سلاح ها، بزرگترین تولید كننده سلاح های متعارف در جهان بشمار می رود.

نشست بین المللی تجارت تسلیحات از حدود 15 روز پیش با مشاركت نمایندگان 193 كشور جهان در مقر اصلی سازمان ملل در حال برگزاری است.

ادامه اختلاف نظر بین كشورها و فشار چند دولت غربی تولید كننده سلاح بویژه آمریكا برای تحمیل دیدگاههای خود، فرجام نشست تجارت تسلیحات را با ابهام های زیادی روبرو كرده است و بسیاری از كارشناسان به تحقق اهداف اصلی این اجلاس كه ضابطه مند كردن تولید و تجارت انواع سلاح های متعارف در جهان است، امیدی ندارند.

اروپام 1908**1516





:: برچسب‌ها: ایتالیا , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: