شخصیت های فیلم كیمیا و خاك ریشه در واقعیت دارند
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش خبرنگار روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست نقد و بررسی فیلم كیمیاو خاك با حضور عباس رافعی نویسنده،كارگردان و تهیه كننده،نازنین مفخم تدوینگر، محسن افشانی و سهیلا زاهدی بازیگر،بهرام صحیحی همكار نویسنده،نادر طریقت فیلمساز مهمان ویژه و محمدرضا لطفی منتقد و مجری در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

رافعی در این نشست گفت: متاسفانه ما در تغییر مدیریت ها به شدت دچار مشكل هستیم زیرا هر فردی از منظر خود به سینما می نگرد و هرگروهی از نگاه خود هنرهفتم را اختراع می كنند.

وی ادامه داد: نگاههای مختلف به هنر هفتم موجب شده عده ای در دوره ای به شكوفایی سینما روی آورده و برخی نیز كمر به تعطیلی آن ببندند.

كارگردان فیلم كیمیاو خاك تاكید كرد: با تمام وجود به شرایط اكران این فیلم اعتراض كردم چون فیلم در سكوت خبری كامل به نمایش در آمد و عده ای واهمه داشتند تا مبادا این فیلم دیده و این اتفاق به ضرر آنان تمام شود.

رافعی ادامه داد: موضوع اصلی فیلم كیمیا و خاك سفارشی است اما تلاش ما بر این بود از موقعیت كنونی استفاده شود و داستانی نه درباره انقلاب اسلامی كه درباره آدم های انقلاب اسلامی ساخته شود؛ طرح این فیلم ریشه در تاریخ معاصر و فرهنگ شفاهی و كتبی دارد.

وی تاكید كرد:شخصیت های فیلم كیمیا و خاك ریشه در واقعیت دارند و هریك برگرفته از خاطرات افراد هستند و ما به ازای بیرونی داشتند.

این كارگردان سینما گفت: تمام سعی ام بر این بود كه وارد دل شخصیت های فیلم بشویم و از آدم های دوران 57 دعوت كنیم تا روی پرده بیایند؛ به هر حال در تولید یك اثر تاریخی باید بر اساس مستندات عمل كرده و از خیالپردازی دور شد.

رافعی همچنین گفت: نمی توان با اكران دو هفته ای یك اثر سینمایی ذائقه مخاطب را تغییر داد بنابراین باید اكران بلند مدت برای آثار فرهنگی - تاریخی نظیر كیمیا و خاك در نظر گرفت تا تغییر یادشده صورت گیرد.

**نازنین مفخم: كیمیا و خاك یك رمانتیسم انقلابی است

نازنین مفخم تدوینگر این اثر سینمایی گفت: ذهن تدوینگر بدون كارگردان هیچ معنایی ندارد زیرا من در یك اثر مولف نیستم و تنها باید سعی كنم تا بیانگر ذهن كارگردان باشم.

وی یادآور شد: یك تدوینگر اتفاقا نباید روح و نظر خود را به كار دیكته كند، بلكه با هوشیاری ذهن كارگردان را بخواند و در جهت آن در خدمت كار باشد.

این تدوینگر تاكید كرد: ممكن است من فیلمی را تدوین كنم كه به آن یا حرف آن علاقه ای نداشته باشم و یا شیوه كاری یك كارگردان را دوست نداشته باشم،اما اگر كاری قبول كردم باید حداقل در طول آن كار ذهن خود را در مسیر نگاه و شیوه كارگردان پرورش دهم.

مفخم ادامه داد: درست است كه فیلم متعلق به یك برهه بسیار حساس است،امادر واقع فیلم كیمیا و خاك یك رمانتیسم انقلابی است و قصد دارد تا تمام طبقاتی را كه با عشق انقلاب كردند را نشان دهد

نویسنده كیمیا و خاك: قهرمانان ما آدم های تنهایی هستند

بهرام صحیحی از نویسندگان فیلم كیمیا و خاك نیز گفت: پس از ارایه طرح فیلم همكاری خود را با گروه آغاز كردم.

وی یادآور شد: از همان ابتدا شیوه روایت ما بدین شكل اپیزودیك بود و ما در نهایت به یك طرح پنجاه صفحه ای رسیدیم.

این نویسنده تاكید كرد: طرح اولیه این اثر بیشتر شبیه داستان بود و در نهایت به فیلمنامه تبدیل شد و برای ما در این اثر پشت پرده انقلاب مهم بود.

فصیحی ادامه داد: تلاش ما بر این بود این پشت صحنه ها كه خانواده ها قهرمان آن بودند بیشتر روایت شود و در این اثر با چند قهرمان تنها روبه رو هستیم.

بازیگر فیلم كیمیا و خاك: تعویق چهار ساله اكران فیلم ،بازیگر را سرد می كند

سهیلا زاهدی بازیگر فیلم كیمیا و خاك نیز گفت: پیشتر یك تله فیلم با رافعی كار كرده بودم و بعد از این همكاری برای ایفای نقش در فیلم كیمیا و خاك دعوت شدم.

وی افزود: وقتی كه فیلمنامه را خواندم به شدت به نقش هما علاقه مند شدم، چرا كه هما قصه ای عاطفی داشت و از شخصیت زنانه ای برخوردار بود.

این بازیگر ادامه داد: كار در كنار یك گروه حرفه ای برایم لذت بخش بود اما افسوس من به خاطر وقفه چهار ساله ای بود كه در راه اكران این فیلم صرف شد.این كه یك بازیگر با تمام انرژی و انگیزه كاری را انجام دهد و بعد از چهار سال روی پرده بیاید كمی آدم را سرد می كند.

**بازیگر سینما: فیلم كیمیا و خاك در زمان خود اكران نشد

محسن افشانی دیگر بازیگر فیلم كیمیا و خاك گفت كه این اثر پس از مجموعه تلویزیونی مهر مادری نخستین تجربه حضور م در سینماست.

وی افزود: به طور كلی جایگاه و تعداد دیالوگ های یك نقش برایم چندان اهمیتی ندارد،چراكه بازیگری دغدغه اصلی من نیست،من سودای تهیه و كارگردانی دارم و اكنون هم در همین زمینه فعال هستم.

این بازیگر سینما تاكید كرد: بازیگرانی كه بعد از یك سریال به سمت سینما می روند و سر كاری نمی روند و به انتظار نقش اول می نشینند و بعد هم كم كم فراموش می شوند.

افشانی گفت: واقعا دوست داشتم با عباس رافعی كار كنم و واقعا طول نقش برایم اهمیتی نداشت و بازگشت به گذشته در این فیلم برایم نوعی برد محسوب می شود اما من از این موضوع افسوس می خورم كه چرا این كار نباید در زمان خود اكران شود و دیده شود؟چرا باید جلوی نمایش این فیلم را بگیرند و فیلم را در چنین شرایطی اكران كنند؟

فیلم كیمیاو خاك به كارگردانی عباس رافعی مضمونی انقلابی دارد. حسین یاری، امیر محمد زند، پریوش نظریه و حامد بهداد از بازیگران این اثر سینمایی هستند.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: اقیانوس , جدید , زمستان ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: