تایم:زنان قربانی جنایت مردان،سند زنده توخالی بودن شعارساخت افغانستان
نوشته شده توسط : boudika

هفته نامه آمریكایی تایم روز سه شنبه در تفسیری به موضوع ظلم و ستمی كه در جامعه افعانستان به زنان روا داشته می شود و نیز بی اثر بودن كمكهای ارائه شده در بهبود شرایط زندگی زنان اشاره كرده و نوشت:

فیلم ویدیویی كه ماه گذشته مخفیانه بوسیله موبایل از كشته شدن یك زن بدست طالبان گرفته شده است، بیانگر عمق ظلم و جوری است كه در جامعه افغانستان به زنان روا داشته می شود.

جنایاتی از این دست و انواع شكنجه های وحشتناك و مخوف از قطع عضو اندامهای بدن نظیر گوش و بینی گرفته تا شلاق زدن و قطع دست به جرم دزدی از هنجارهای معمول و رایج(ازسوی طالبان) در جامعه افغانستان است.

'كمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان' در گزارشی به رشد خشونت و ظلم نسبت به زنان در جامعه افغانستان اشاره كرده و عنوان می دارد كه این جنایات بدست طالبان اعمال می شود، اما تفكرات سنتی قبیله ای حاكم بر جامعه كه خارج از كنترل دولت است هم عامل وقوع این جنایات است كه حتی توسط مردم عادی هم جاری است.

مبنای بنیادین قوانین و مقررات طالبان را فقط قرائت بنیادگرایانه از شرع اسلام پایه ریزی نكرده است بلكه سنن و آداب قبیله ای حاكم بر جامعه هم اجزاء این قوانین را تشكیل می دهند.

نكته اینجاست كه این جنایت در برهه ای از زمان رخ می دهد كه قریب به 100 هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور دارند. دروغ بودن شعار ساختن افغانستان هم از همین فیلم رقت بار هویداست.

در مدت 10 سالی كه نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند و شعار ساختن این كشور را سر می دهند، هیچ كاری برای زنان افغانستان به خصوص در امر تحصیل و آموزش آنها انجام نگرفته است.

امروز بیش از 3 میلیون دختر افغان به مدرسه می روند كه درتاریخ افغانسان رقمی بی سابقه است. این رقم در سال 2000 تقریبا صفر بود. اما شمار قلیلی از این دختران بالاتر از پایه ابتدایی را پشت سر می گذارند. فقط دختران جامعه شهرنشین امكان تحصیلات پایه دبیرستان را دارند.

فیلم ویدیویی كه از جنایت علیه زن افغان گرفته شده است دقیقا روزی منشتر شد كه نمایندگان بیش از 70 كشور جهان در توكیو برای كمك به افغانستان گردهم آمده و یك كمك 16میلیارد دلاری را برای كمك به توسعه این كشورظرف 4 سال آینده تصویب كردند.

'هیلاری كلینتون' وزیر خارجه امریكا در این كنفرانس وعده داد كه در كنار زنان افغانستان باقی خواهد ماند.

از 545 میلیارد دلاری كه آمریكا در عرض یك دهه گذشته در افغانستان هزینه كرده است سهم ناچیزی برای ارتقاء سطح استاندارهای زندگی زنان اختصاص داده شده است. مانند تحصیلات دبیرستان و دانشگاه. ارتقاء سطح توانمندی اقتصادی زنان از تولید صنایع دستی گرفته تا برنامه های آموزش كشاورزی هم پایدار نیست. همین كه پول به اتمام می رسد پروژه ها هم قطع می شوند.

آمریكا می گوید 316 میلیون دلار برای آموزش 175 هزار معلم افغان كه یك سومشان را زنان تشكیل می دهند اختصاص داده است اما این تعداد معلم برای این كشور كافی نیست . افغانستان 6/12 میلیون كودك زیر 14سال دارد.

فقط 18 درصد زنان 15 تا 24 سال این كشور توانایی خواندن و نوشتن دارند در حالیكه این رقم برای مردان در همین سنین 50 درصد است.

به محض خروج نیروهای بیگانه از افغانستان، یك تعهد بین المللی برای حاكم ساختن قانون، توسعه اقتصادی و امنیت و حفظ ثبات افغانستان وارد میدان عمل خواهد شد. اما همه این برنامه ها در صوتی كه آموزش و تحصیل به خصوص برای زنان در اولویت طرحها قرار نداشته باشد بی اثر خوهد بود.

اگر می خواهیم دیگر صدای وحشت زنان بابت جور و جنایت مردان در افغانستان به گوش نرسد، این آرمان مستلزم آن است كه امر آموزش به ویژه آموزش زنان در اولویت همه برنامه ها قرار گیرد.

مترجمام**1591**1565





:: برچسب‌ها: رقص , پاییز , باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: