كنگره نهم حزب النهضه تونس/ مهندسی راهبردها وهمپیمانی های سیاسی
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا، در این كنگره كه از روز پنجشنبه آینده ( 12 ژوئیه – 22 تیرماه) تا ( 15 ژوئیه – 25 تیرماه) در پایتخت تونس با عنوان ' آینده ما در دست های ماست' برگزار می شود، این حزب تصمیم دارد برای مهندسی همپیمانی های سیاسی و رویكردهای راهبردی خود در صحنه سیاسی تونس برنامه ریزی و تصمیم گیری كند.

انتخاب رهبران جدید حزب النهضه اعم از رییس ، دبیركل و اعضای كمیته اجرایی و تدبیر راهبردهای سیاسی و اجتماعی آن از دیگر اهداف برگزاری كنگره نهم النهضه اعلام شده است.

نهمین كنگره حزب النهضه در حالی علنی و عمومی برگزار می شود كه این حزب در دوران دیكتاتوری ' حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی' ممنوع الفعالیت بود و بیشتر اعضا و رهبران آن یا در تبعید بودند و یا در سیاهچال ها بسر می بردند.

حزب اسلام گرای النهضه در سال 1972 میلادی ابتدا با نام ' جنبش گرایش اسلامی' اعلام موجودیت كرد و در سال 1981 نام آن به النهضه تغییر یافت.

5 كنگره حزب النهضه در سالهای 1979، 1981، 1984، 1986 و 1989 بطور سری در تونس و سه كنگره دیگر آن در سالهای 1995 ، 2001 و 2007 در خارج تونس برگزار شد.

در اولین روز ماه مارس 2001 و كمتر از 2 ماه از سرنگونی رژیم دیكتاتوری بن علی و فرار او به عربستان سعودی ، حزب النهضه مجوز فعالیت قانونی در تونس را دریافت كرد.

براساس بیانیه حزب النهضه در كنگره نهم آن ، یكهزار و 103 عضو حاضر در كنگره ، رییس و دبیركل و اعضای جدید كمیته اجرایی حزب را برمی گزینند.

' راشد الغنوشی' و ' حمادی الجبالی' به ترتیب ریاست و دبیركلی یعنی دو منصب كلیدی حزب النهضه را در زمان حاضر برعهده دارند.

از 20 آوریل تا 20 ماه مه گذشته 261 كنگره محلی با مشاركت 60 هزار عضو حزب النهضه در استان های مختلف تونس برگزار شد و سپس در ماه ژوئن گذشته نیز نشست های حزبی آن برای گزینش یكهزار و 103 نماینده حزب جهت شركت در كنگره نهم برگزار شد.

' ریاض الشعیبی ' عضو كمیته اجرایی حزب النهضه و رییس كمیته برگزار كننده كنگره نهم النهضه گفت كه در این كنگره سرنوشت همپیمانی های سیاسی حزب در مرحله آینده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

درانتخابات مجلس ملی موسسان تونس كه 23 اكتبر سال 2011 ( اول آبان90) برگزار شد حزب النهضه با كسب 89 كرسی از 217 كرسی این مجلس ، به اكثریت دست یافت و بعداز آن با حزب كنگره برای جمهوری (29 كرسی)به رهبری ' محمد منصف المرزوقی' و حزب فراكسیون دموكراتیك برای كار و آزادی (20 كرسی) به رهبری ' مصطفی بن جعفر' ، دولت ائتلافی را تشكیل داد.

براساس این همپیمانی ، ' حمادی الجبالی' دبیركل و نفر دوم حزب اسلام گرای النهضه به عنوان نخست وزیر، المرزوقی به عنوان رییس جمهور و بن جعفر به عنوان رییس مجلس ملی موسسان برگزیده شدند.

در حالیكه احزاب جدید قدرتمندی در صحنه سیاسی تونس و در آستانه دو انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی و ریاست جمهوری شكل گرفتند ، الشعیبی تاكید كرد: می خواهیم در این كنگره از این همپیمانی به یك اتحاد راهبری برسیم.

** برنامه ها، اهداف و دستور كار

بررسی قرائت های مختلف از بهار عربی ، جنبش های اسلامی و روند تغییرات ، رسانه های خصوصی و دولتی از جمله موضوعات كنفرانس ها و میزگردهایی است كه در حاشیه كنگره برگزار خواهند شد.

در سه روز برگزاری كنگره موضوعاتی اساسی همچون ' چشم انداز جدید تونس و نظام سیاسی ' ، ' توافق ها و همپیمانی های سیاسی و ارتقای آنها به توافق های راهبردی' و ' بررسی روند انتقال دموكراتیك در تونس بین 10 تا 15 سال' مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

' تكمیل ساختار قانونی و سازماندهی نظام داخلی حزب النهضه و نحوه ادامه فعالیت آن ' از مهمترین دستور كارهای كنگره نهم حزب است و النهضه تصمیم دارد در باره مهندسی همپیمانی های سیاسی و رویكردهای راهبردی خود در صحنه سیاسی تونس برنامه ریزی كند.

** مدعوین

حزب النهضه دعوتنامه هایی را برای نزدیك به 200 میهمان خارجی اعم از عرب و غیر عرب فرستاده است تا در نهمین كنگره این شركت كنند.

' ریاض الشعیبی' رییس كمیته عالی برگزار كننده كنگره نهم النهضه در پاسخ به سئوالی مبنی براینكه آیا از ' الباجی قائد السبسی' نخست وزیر سابق و رییس حزب تازه تاسیس ' ندای تونس' برای شركت در كنگره دعوت شده است؟، گفت : النهضه از احزابی كه عناصر حزب حاكم رژیم سرنگون شده ' زین العابدین بن علی' در آنها حضور دارند، دعوت نكرده است.

وی افزود: یكهزار و 103 نفر عضو حزب النهضه از جمله شیخ ' عبدالفتاح مورو' از بنیانگذاران و رهبران حزب در كنگره حضور دارند و انتظار می رود بین 25 تا 30 هزار تن در نشست افتتاحی كنگره در روز پنجشنبه آینده شركت كنند .

' خالد مشعل ' رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ' الصادق المهدی' رییس حزب سودانی امت ، ' عبدالعزیز بلخادم ' دبیركل جبهه ملی آزادیبخش الجزایر ، 'مصطفی عبدالجلیل ' رییس شورای انتقالی لیبی و روسای چندین حزب سیاسی اروپایی از جمله دعوت شدگان به كنگره نهم النهضه هستند.

** پوشش رسانه ای

500 خبرنگار و تصویربردار نهمین كنگره حزب النهضه را پوشش خبری و تصویری می دهند اما از ویژگی های این كنگره این است كه 5 شبكه تلویزیونی افتتاحیه آن را بطور مستقیم و زنده پخش خواهند كرد.

** رییس آینده النهضه كیست؟ الغنوشی ، مورو و ...

انتظار می رود الغنوشی (70 ساله )باردیگر به عنوان رییس حزب النهضه برگزیده شود.

ناظران معتقدند كه الغنوشی برای ایجاد وفاق و وحدت بین دو جناح تندرو و معتدل داخل النهضه شایسته تر و توانمند تر از دیگران است.

' جیل كیبل ' استاد دانشگاه از فرانسه كه متخصص در امور گروه های اسلامی معاصر است ، می گوید: مادامی كه الغنوشی حضور داشته باشد می تواند از وحدت و وفاق داخلی النهضه حفاظت كند ، او از جایگاه پدری برای اعضای حزب برخوردار است و كسی به جایگاه او عتراضی ندارد اما نمی توان برخی گروها برای رقابت با او برای سیطره بر حزب را نادیده گرفت.

اما الغنوشی كه بعداز سرنگونی رژیم دیكتاتور بن علی و بعداز 20 سال تبعید از انگلیس به تونس بازگشت، در بسیاری از مراسم همواره اعلام كرده است كه نامزد ریاست حزب النهضه در دوره جدید نخواهد شد.

' ریاض الشعیبی' رییس كمیته عالی برگزار كننده كنگره نهم گفت كه قانون حزب النهضه مانع نامزدی دوباره الغنوشی نیست.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص شرایط نامزدی ریاست حزب ، ساختار مجلس شورا و یا شورای ملی حزب و امكان اعلام نامزدی راشد الغنوشی برای ریاست حزب گفت كه همه اینها به تصمیمات شركت كنندگان در كنگره و نظام داخلی حزب بستگی دارد و حتی نامزدی مورو نیز برای رهبری حزب به تصمیم شركت كنندگان در كنگره مرتبط می شود.

الشعیبی خاطرنشان كرد: نكته بسیار مهم این است كه دیگر كسی نامزد ریاست حزب نخواهد شد و اعضای شركت كننده در كنگره نامزدها را معرفی می كند و سپس در باره آنان رای گیری می شود.

** بازخوانی مصاحبه ایرنا با مورو

' عبدالفتاح مورو' اندیشمند ، سیاستمدار و وكیل برجسته تونسی از بنیانگذاران حزب النهضه ، شخصیتی كه اكنون بیشتر شناخته می شود و رابطه گرم تشكیلاتی با النهضه ندارد ، از جمله دعوت شدگان به كنگره نهم است و حتی از او به عنوان یكی از نامزدهای ریاست این حزب یاد می شود.

شیخ مورو ( 64 ساله) سال گذشته در جریان سفر هیات اعزامی ایرنا به تونس در گفت وگویی مفصل با خبرنگاران ایرنا شركت كرد و در بخشی از این مصاحبه به پرسشی هایی در باره رابطه خود با النهضه پاسخ گفت:

این اندیشمند تونسی' رنجشش از حزب النهضه ' را كتمان نكرد اما درعین حال تایید كرد كه با ' راشد الغنوشی' دوست و یار دیرینش روابط خوبی دارد.

رسانه های تونسی آن موقع از بازگشت مورو به النهضه خبر می دادند اما او این مطلب را تایید و یا رد نكرد و حتی گفت كه در دیدارش با الغنوشی این مسائل مطرح نشده است.

الغنوشی گفته است كه در حزب النهضه بر روی عبدالفتاح مورو از موسسین اصلی این حزب اسلام گرا باز است، البته برخی این سخنان را یك تعارف سیاسی خواندند.

شیخ مورو فعالیت های اسلامی و سیاسی خود را در سال 1960 در دبیرستان ها و مساجد آغاز كرده و در سال 1969 با راشد الغنوشی در مسجدی در پایتخت تونس آشنا می شود.

این دو تصمیم می گیرند جنبش اسلامی تونس را تاسیس كنند و در سال 1973 هنگام تلاش برای هماهنگی یك تجمع 100 نفره در شهر سوسه بدست نیروهای امنیتی بازداشت می شوند.

پس از آزادی، سازمانی مخفی را با عنوان' جماعت اسلامی' تاسیس می كنند كه دارای شاخه هایی داخلی و منطقه ای بود، این سازمان بیشتر در مساجد و دانشگاه ها فعال بود و نشریه ای را نیز با نام ' معرفه' منتشر می كرد كه به صورت رایگان در برخی باجه های روزنامه و كتاب فروشی نزدیك به سازمان توزیع می شد.

عبدالفتاح مورو یكی از معروفترین مبلغان دینی تونس وابسته به جماعت اسلامی است.

جنبش اسلامی بسیار مشهور شد و عبدالفتاح مورو یكی از بارزترین سران آن بود.

این جنبش بسرعت از سوی رژیم دیكتاتوری حاكم سركوب شد و مورو دستگیر و سالیانی را در زندان گذراند.

** شیخ عبدالفتاح مورو از زبان خودش

وی گفت: از گذشته در كار دستگاه قضایی بودم و اكنون به عنوان وكیل مشغول به كارهستم، یكی از موسسان جنبش النهضه بودم كه در سال 1969 تاسیس شد.

در دوران حبیب بورقیبه بارها زندانی و تبعید شدم، وقتی ' زین العابدین بن علی' بر سر كار آمد از من خواست به تونس برگردم ، در آن زمان ساكن عربستان سعودی بودم .

بن علی مرا به تونس بازگرداند اما درها را به روی من بست و ارتباطم با خارج را قطع وممنوع كرد.

در سال 1988 به تونس برگشتم و مدت 23 سال ممنوع از فعالیت سیاسی ازجمله فعالیت در جنبش و حتی از شركت در نماز جمعه هم منع شده بودم.

پس از انقلاب تونس كه فضا باز شد، خواستم با دوستانم در فعالیت های سیاسی و اجتماعی شریك شوم اما وقتی دیدم حزب النهضه از خدمات من اعلام بی نیازی كرد، شگفت زده شدم بنابراین تصمیم گرفتم مستقل كار كنم. برخی سران النهضه به من گفتند برو، من هم رفتم.

** روابط مورو با راشد الغنوشی

مورو گفت: رابطه من با آقای الغنوشی رابطه دوستی و برادری است، از 42 سال پیش تاكنون این رابطه صمیمانه ادامه دارد، بین من و او اختلافی نیست اما به نظر می رسد حزب النهضه از من بی نیاز شده است.

وی در ادامه گفت: من این جنبش را ترك نكردم و 42 سال باقی ماندم ، آنها بعداز پیروزی انقلاب درخواستی را برای اخذ مجوز قانونی فعالیت النهضه به عنوان یك حزب ارائه دادند و در این حزب نام 57 نفر را گنجاندند اما اسم من را در بین این افراد ذكر نكردند.

مورو در خصوص این پرسش كه آیا قصد تاسیس حزب جدیدی را دارد گفت: من 63 سال سن دارم، با این سن و سال چگونه می توانم حزب دیگری تشكیل دهم در حالی كه تمام زندگی من صرف النهضه شده است.

گزارش از : فردین پازوكی

خاورم ** 1324





:: برچسب‌ها: کلیسا , ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: