نقش ایران در حل بحران سوریه مثبت است
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا 'كوفی عنان ' روز سه شنبه و در نشست مشترك خبری با 'علی اكبر صالحی' وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد نقش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه و مخالفت آمریكا با نقش تهران در حل این بحران اظهارداشت: ایران كشوری است كه در ابتدای بحران در این كشور نقش مثبتی برای حل آن ایفاء كرد.

وی با بیان این كه ما درمورد یك پروسه سیاسی صحبت می كنیم، افزود: تمام گروه های سیاسی در سوریه باید به پای میز مذاكره بیایند واین موضوع از نكات كلیدی طرح شش بندی من است .

نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل متحد درامور سوریه، آزادی بازداشت شدگان در حوادث اخیر سوریه ، توقف خشونت ها وانجام اقدامات انسان دوستانه را از جمله نكات ضروری برای اجرای طرح شش ماده ای خود عنوان كرد.

عنان تصریح كرد: گفت وگو ها باید میان دولت سوریه و مخالفان آن انجام شود.

وی با یادآوری مواضع خود اظهارداشت: من بارها در مناسبات مختلف گفته ام كه نقش ایران در مورد سوریه مثبت است و من با نظر كشورهای دیگر در این زمنیه كاری ندارم .

نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل متحد درامور سوریه، در پاسخ به سوال دیگری درباره جزییات مذاكرات خود با بشار اسد رییس جمهوری سوریه در دمشق گفت: نمی توانم جزییات خاصی را از این مذاكرات بگویم اما بیشتر مذاكرات ما در این جهت بود كه خشونت ها در سوریه متوقف شود .

عنان تصریح كرد: قرار است كاری را از بعضی از مناطق سوریه آغاز كنیم و پس از آن قدم به قدم در كل این كشور انجام شود .

وی افزود: با گروه های مخالف هم باید در این زمینه صحبت كنم اما می توانم بگویم كه بیشتر مذاكراتم با رییس جمهوری سوریه درباره كنترل خشونت ها بود .

** نباید شهروندان و غیر نظامیان در سوریه كشته شوند

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با خلع سلاح معارضین سوری و ارسال اسلحه برای آنها از سوی برخی از كشورها به ویژه عربستان و قطر اظهارداشت: سازمان ملل متحد تلاش های بسیاری را انجام داده است تا خشونت ها در سوریه كنترل شود و تمام گروه ها در این كشور باید به خشونت ها پایان دهند.

نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل متحد در امور سوریه با بیان این كه برای حل بحران باید با تمامی گروه های سوری مذاكره شود، تاكید كرد: اگر قرار است این بحران حل شود نباید شهروندان و غیر نظامیان سوری كشته شوند.

عنان با یادآوری نشست ژنو درمورد مساله سوریه تصریح كرد: در این نشست توافق كردیم كه این منازعه نباید بیش از این مسلحانه شود وراه حل آن باید صلح آمیز باشد.

وی، خلع سلاح برای پایان چنین منازعاتی را بسیار حساس و مهم توصیف كرد و افزود: فكر می كنم باید اقدامات جدی انجام شود تا سلاح ها جمع آوری شوند ودولت سوریه نیز باید بتواند استفاده از سلاح های گرم را كنترل كند.

** با همكاری هم باید مساله سوریه را حل كنیم

نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل متحد در امور سوریه همچنین در ابتدای این نشست مشترك خبری درمورد دیدار خود با رییس جمهوری سوریه اظهارداشت: روز گذشته مذاكرات مفصلی را با 'بشار اسد' رییس جمهوری این كشور در دمشق داشتم.

عنان درمورد گفت وگوهای صبح امروز خود با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اظهارداشت كه به دنبال كسب حمایت و همكاری ایران هستم تا در حل بحران سوریه به صورت صلح آمیز موفق باشم.

وی افزود: همواره در طول دوران مسوولیت خود در مساله سوریه مورد تشویق و حمایت وزیر امور خارجه و دولت ایران بوده ام و باید با همكاری هم این مساله را حل كنیم.

وی تاكید كرد اگر تلاشی واقعی انجام ندهیم، این بحران می تواند سراسر منطقه را در برگیرد و تبعاتی داشته باشد در حالی كه ما به دنبال صلح وثبات در منطقه هستیم.

سیام.9129**1336





:: برچسب‌ها: معماری , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: