ایران: مشکلی برای بیمه نفتکش‌ها نداریم
نوشته شده توسط : boudika
اسکله نفتی خارج

با تحریم‌های نفتی اروپا، ایران دیگر نمی‌تواند نفتکش‌های خود را بیمه کند

یک هفته بعد از شروع تحریم های اروپا علیه ایران، یک شرکت بیمه نفتی ایران اعلام کرده که مشکلی برای بیمه نفتکش هایی که نفت ایران را حمل می کنند ندارد و به زودی ۱۳ نفتکش جدید را نیز بیمه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا بنایی مدیر عامل موسسه بیمه متقابل کیش گفته که "هم اکنون در داخل کشور مشکلی برای بیمه نفتکش ها وجود ندارد."

از اول ژوئیه ۲۰۱۲ (یازدهم تیر ۱۳۹۱) شرکتهای اروپایی از بیمه کردن هر نفتکشی که نفت ایران را به هر جایی از جهان ببرد، منع شده‌اند. مطابق مقررات دریایی، مقام‌های بنادر به نفتکش‌های فاقد این بیمه اجازه ورود و تخلیه نفت را نمی‌دهند.

حدود ۹۵ درصد شرکتهای تخصصی بیمه های مربوط به نفتکش ها در اروپا و عمدتا در لندن مستقر هستند و با تحریم های اتحادیه اروپا دیگر نمی توانند همانند گذشته نفتکش های حامل نفت ایران را بیمه کنند.

گفته می شود که تنها راه پیش روی ایران استفاده از موسسه "بیمه متقابل کیش" است که مرداد ماه سال گذشته تاسیس شده است و تنها شرکتی در ایران است که بیمه "حفاظت و غرامت" ارائه می کند. تمام نفتکش ها علاوه بر بیمه بدنه و تجهیزات فنی به بیمه "حفاظت و غرامت" نیاز دارند و نمی توانند بدون داشتن آن فعالیت کنند.

آقای محمدی بنایی می گوید که "در حال حاضر نفتکش های عظیم ایران که کار صادرات نفت را انجام می دهند، تحت پوشش بیمه های داخل کشور هستند."

به گفته آقای بنایی "در آینده نزدیک ۱۳ نفتکش جدید از خدمات بیمه ای بهره مند خواهند شد."

معمولا در صورت بروز حادثه‌ای جدی، هزینه پرداخت غرامت به افراد و پاکسازی محیط زیست، به مراتب بیشتر از هزینه خود کشتی است. یک سوپرنفتکش که بین یک تا دو میلیون بشکه نفت را حمل می‌کند، چندین میلیارد دلار برای "حفاظت و غرامت" بیمه می شود.

این در حالی است که بنابر اطلاعاتی که در وبسایت بیمه مرکزی ایران در باره موسسه بیمه متقابل کیش وجود دارد، سرمایه این شرکت تنها ۲۰ میلیون تومان است.

با این حال این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که می تواند نفتکشها را تا سقف یک میلیارد دلار بیمه کند.

با شروع تحریم های اتحادیه اروپا، مشکلات اقتصادی بیشتری دامنگیر اقتصاد ایران شده است، چون تا پیش از این ایران به دلیل تحریم های بانکی در انتقال پول نفت به داخل با مشکل رو به رو بود و اکنون با مشکل انتقال نفت به مشتریانش نیز رو به رو شده است.

مشتریان اروپایی دیگر قادر به خرید نفت ایران نیستند و بقیه مشتریان نیز با موانع متعددی برای خرید نفت از این کشور مواجه هستند.

ایران تلاش می کند تا برای حدود بیست درصد از نفت صادراتی اش که به اروپا صادر می کرد، مشتریان تازه پیدا کند. برای همین هم به بخش خصوصی اجازه داده است تا وارد خرید و فروش نفت شود.

تا به حال تمامی نفت صادراتی ایران به وسیله شرکت های وابسته به شرکت ملی نفت ایران فروخته می شد و تلاش چند سال پیش بنیاد مستضعفان هم با وجود موافقت دولت برای فروش نفت به جایی نرسیده بود.





:: برچسب‌ها: غروب , کنسرت ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: