مدافعان حقوق بشر خواهان آزادی فعالان کارگری زندانی در ایران شدند
نوشته شده توسط : boudika

آقای شهابی که اکنون در زندان به سر می‌برد، به "تبلیغ علیه نظام و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" متهم شده است

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر آنچه را بازداشت خودسرانه فعالان کارگری و تهاجم به نشست آنها در ایران خوانده، محکوم کرده و خواهان آزادی رضا شهابی و دیگر فعالان سندیکایی زندانی در ایران شده است.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از طریق جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران مطلع شده که حکم محکومیت رضا شهابی، صندوقدار و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تایید شده است.

بنا بر این اطلاعیه، روز ۱۳ تیر امسال (چهار روز پیش) به وکیل مدافع آقای شهابی اطلاع داده شده است که حکم دادگاه بدوی مبنی بر شش سال زندان، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و ۷ میلیون تومان جریمه نقدی در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

رضا شهابی که در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین در بازداشت است، در دادگاه بدوی به "تبلیغ علیه نظام و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" متهم شده است.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک "فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر" و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" است. مقر این نهادها، در اروپا قرار دارد.

بازداشت فعالان کارگری

بر اساس اطلاعیه برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، روز ۲۵ خرداد امسال نیز "تعداد زیادی از ماموران مسلح امنیتی به نشست ششمین مجمع عمومی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری حمله کردند و پس از تیراندازی و ارعاب همسایگان، بیش از ۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان در جلسه را دستگیر کردند."

در این اطلاعیه آمده است که سازمان‌دهندگان این نشست در نامه‌ای در ۱۵ اسفند سال گذشته از وزارت کار و امور اجتماعی ایران "محلی برای برگزاری مجمع عمومی درخواست کرده بودند"، ولی این درخواست رد شده است و "آنها چاره‌ای جز برگزاری مجمع عمومی در خانه‌ای خصوصی نداشتند."

بنا بر این گزارش، بسیاری از بازداشت‌شدگان در این نشست، در همان روز یا روزهای بعد با وثیقه آزاد شدند، ولی "جلیل محمدی و علیرضا عسگری، دو نفر از بازداشت‌شدگان هنوز در زندان رجایی‌شهر کرج در بازداشت" هستند.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اضافه کرده است که پدرام نصراللهی، یکی دیگر از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز ۱۱ تیر ماه امسال به دلیل "فعالیت‌های سندیکایی" در دادگاه انقلاب اسلامی سنندج محاکمه شده است. او اسفند سال گذشته نیز بازداشت و روز ۵ اردیبهشت ماه با وثیقه آزاد شده بود.

همچنین در این اطلاعیه آمده است که آقای نصراللهی تیر ماه ۱۳۸۷ نیز بازداشت شده و برای سه ماه و ۱۵ روز در زندان بوده است. او در مرداد ماه ۱۳۸۹ هم به اتهام آنچه "اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام" خوانده شده است، به چهار ماه زندان محکوم شده بود.

بر اساس اعلام برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، در حال حاضر چندین فعال سندیکایی از جمله علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم‌زاده، رسول بداغی، محمد حسینی، مهدی فراحی شاندیز و علی اخوان به دلیل فعالیت‌های اتحادیه‌ای در بازداشت هستند یا دوره محکومیت زندان خود را می‌گذرانند. "بسیاری از فعالان سندیکایی دیگر نیز پس از گذراندن دوره‌های بازداشت، با وثیقه آزاد هستند و در انتظار محاکمه به سر می‌برند."





:: برچسب‌ها: زنده , کنسرت , روز ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: