جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : boudika

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر چهل و پنجمین شماره از این مجموعه است.

علاقمندان می توانند گزارشهای مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

**هفتم جولای

- مخوف ترین سازمان های سیاسی و مذهبی اسپانیا در قرن پانزدهم، با نام'محكمه سلطنتی' به فرمان 'فردیناند'(پادشاه اسپانیا) با هدف تفتیش عقاید تاسیس شد.(1481)

- در جریان حمله نیروهای امپراتوری عثمانی به اتریش، 'وین' پایتخت این كشور محاصره شد. این محاصره پس از دو ماه، با شكست نیروهای عثمانی پایان یافت.(1683)

- 'ویلیام مكینلی'(رییس جمهوری آمریكا) مصوبه كنگره را مبنی بر ضمیمه ساختن مجمع الجزایر هاوایی(جزایری واقع در مركز اقیانوس آرام) به قلمرو آن دولت، امضا و این منطقه را به عنوان پنجاهمین ایالت كشور خویش قلمداد كرد. این امر موجب سلب استقلال این كشور پس از قرن ها شد.(1898)

- روز ملی و استقلال 'جزایر سلیمان'(جزایری واقع در اقیانوس آرام) از انگلیس اعلام شد.(1978)

- سفارت آمریكا در قطر به دلیل حمایت های این كشور از رژیم صهیونیستی توسط یك فلسطینی به آتش كشیده شد.(1982)

**هشتم جولای

- جنگ'نووار' در محلی به همین نام در ایتالیا، میان فرانسه و سوییس به وقوع پیوست. این جنگ پس از دو سال، با شكست فرانسه پایان یافت.(1513)

- جنگ'پلتاوا'میان سوئد و روسیه، در كنار قلعه كوچك پلتاوا در روسیه، آغاز و سبب پایان منازعات سیاسی و نظامی بین این دو كشور شد. این جنگ با پیروزی روسیه پایان یافت.(1709)

- جنگ دریایی ناوگان امپراتوری عثمانی با نیروی دریایی روسیه در حوالی بندر'ازمیر' به وقوع پیوست.این جنگ به دلیل عدم اتحاد در رهبری و فرماندهی ناوگان های ترك، سبب شكست عثمانی ها شد.(1770)

- معاهده تاریخی'تیلسیت' یا 'اتحاد دو امپراطور' در شهری به همین نام واقع در روسیه، میان امپراتوران روسیه و فرانسه، پس از شكست تلخ روس ها در ناحیه'فردیلند' با پیشنهاد تقاضای متاركه از جانب تزار روس به ناپلئون، به امضا رسید. بر اساس این پیمان روسیه و فرانسه متعهد شدند در صورت حمله كشور ثالث به خاك آنها، یكدیگر را یاری كنند. هم‏چنین ناپلئون برای جلب رضایت و دلجویي از تزار روسیه، 'مولداوی' و 'والاشی'(ایالاتی در شرق روسیه) را به روس واگذار كرد.سرانجام اتحاد دو كشور، با هجوم نافرجام ناپلئون به روسیه در سال 1812، خاتمه یافت.(1807)

- معاهده'خونكار اسلكه سی' میان روسیه و عثمانی به امضا رسید و سبب شد عثمانی تحت الحمایه روسیه شود. به موجب این معاهده، روسیه متعهد شد كه در مقابل حملات هر كشور بیگانه، به كمك سلطان عثمانی بشتابد. این معاهده سبب اتحاد فرانسه و انگلیس با عثمانی شد.(1833)

- نیروهای نظامی فرانسه به سرزمین گینه (كشوری در شمال غرب آفریقا)، حمله و این كشور را اشغال كردند.از این تاریخ دوران استعمار و سلطه فرانسه بر گینه شروع شد.(1891)

**نهم جولای

- جنگ تونس كه به عنوان یكی از جنگ های'شارلكن'(امپراتور نامدار اروپای قرن 16) با مسلمانان تونس به شمار می رود با پیروزی سپاهیان وی پایان یافت.(1534)

- وقوع توفان در خلیج بنگال، سبب نابودی 300 هزار نفر از مردم این منطقه شد.(1737)

- سلطنت'كاترین كبیر' در روسیه آغاز شد. وی پس از مسموم كردن و قتل شوهر خود 'پطر سوم'، به این مقام دست یافت.(1762)

- استقلال آرژانتین از استعمار اسپانیا به طور رسمی اعلام شد.(1816)

- پس از تشكیل رژیم صهیونیستی و یك ماه آتش‏بس، بار دیگر جنگ میان اعراب و این رژیم آغاز شد. صهیونیست‏ها در این مدت با تامین سلاح‏ از سوی حامیان غربی خود و آغاز مجدد جنگ در این روز، میزان موفقیت خود را افزایش دادند. این رژیم پس از دستیابی به اهداف مورد نظر، درخواست آتش بس مجدد از شورای امنیت را پذیرفت و قرارداد متاركه جنگ در ژانویه سال 1949 پس از اشغال 78 درصد از خاك فلسطین توسط صهیونست ها و آواره شدن 750 تعداد بیشماری از مردم این كشور به امضا رسید.(1948)

- 'كیم ایل سونگ'(سیاست‏مدار و رهبر كره شمالی) پس از 46 سال حكومت، در سن 82 سالگی درگذشت و فرزندش'كیم جونگ ایل' به عنوان رهبر كره شمالی برگزیده شد. وی پس از پایان جنگ جهانی دوم، با حمایت مسكو، در جریان برگزاری كنگره‏ای در سال 1948 به ریاست نخستین دولت حكومت خلق كره انتخاب شد.

**دهم جولای

- پس از قریب به سیزده سال كه از تصرف'میلان' بدست 'لویی دوازدهم'(پادشاه معروف فرانسه)می گذشت، در جریان جنگ های تاریخی معروف به 'جنگ های ایتالیا'، میلان به همت سربازان سوییسی كه برای'پاپ ژول دوم'می جنگیدند، آزاد شد.(1513)

- 'آلاسكا'(سرزمینی در شمال غربی قاره آمریكا) توسط'وایتس برینگ'(كاشف دانماركی كه در خدمت روسیه بود)كشف و به مدت دو قرن ضمیمه روسیه شد. سرانجام ایالات متحده آمریكا آن را به مبلغ 7 میلیون دلار از روسیه خرید و از آن پس این سرزمین به عنوان ایالت چهل و نهم آمریكا شناخته شد.(1741)

- حكومت'ویشی'به ریاست مارشال'هانری پتن'در فرانسه تأسیس شد. در جریان جنگ جهانی دوم، مارشال هانری فیلیپ پتن نخست‏وزیر وقت و افسر برجسته فرانسه، در پی شكست این كشور از آلمان نازی، قرارداد آتش‏بس با آلمان را امضا كرد.براساس این قرارداد، شمال فرانسه از جمله پاریس در اشغال ارتش آلمان نازی باقی ماند و پایتخت فرانسه و دولت دست نشانده مارشال پتن به شهر ویشی در مركز این كشور منتقل شد. اما پس از امضای این قرارداد كه به منزله ایجاد دولت دست نشانده هیتلر در فرانسه بود، وی از طرف مردم فرانسه طرد و پس از آن كمیته ملی فرانسه آزاد، به رهبری ژنرال'شارل دوگل'در لندن تشكیل شد كه تا پایان جنگ، علیه آلمان، فعالیت می‏كرد.مارشال پتن پس از جنگ جهانی دوم، به اتهام خیانت به كشور محكوم به اعدام شد اما با یك درجه تخفیف، حكم او به زندان ابد تخفیف یافت و پس از 6 سال حبس درگذشت.(1940)

- با ورود ارتش ایتالیا به صحنه‏ نبرد، در جریان جنگ جهانی دوم و ایجاد اتحاد محور به همراه آلمان، ابعاد این جنگ جهانی، گسترده‏تر شد.(1940)

- نیروهای متفقین، پس از پاك سازی شمال آفریقا از نیروهای هیتلر و موسولینی، به كمك صدها ناو جنگی در'سیسیل'(جزیره ای در جنوب ایتالیا) شتافتند و پس از یك ماه نبرد، سراسر این جزیره را به تصرف خود درآوردند. این حمله باعث شد تا در سال 1943، پادشاه ایتالیا، موسولینی را از كار بركنار سازد و دولت ایتالیا، فرمان تسلیم و ترك مخاصمه را به نیروهای خود صادر كند.(1943)

- مذاكرات تاریخی میان مقامات سازمان ملل متحد و نیروهای كره شمالی، برای پایان دادن به جنگ كره كه با حمله كمونیست های كره شمالی به كره جنوبی آغاز شده بود، شروع شد. سرانجام این مذاكرات، با امضای قرارداد پایان جنگ در سال 1953 به پایان رسید.(1951)

- روز ملی و استقلال'باهاما'(كشوری در آمریكای مركزی) از استعمار انگلیس اعلام شد.(1973)

**یازدهم جولای

- در جریان جنگ ‏های صلیبی، شهر'بیت ‏المقدس'توسط مسلمانان فتح شد. بروز ضعف مسیحیان و ظهور توانمندی مسلمانان باعث شد تا حاكم مصر با سپاهی بزرگ به جانب بیت‏المقدس حركت كرد ه و به فتح آنجا دست یابد و بیت‏المقدس را برای همیشه از چنگ متجاوزان صلیبی خارج سازد.(1244)

- جنگ های شش ماهه لهستان كه برای از بین بردن 'استانیسلاس لكزینسكی'(پادشاه لهستان) آغاز شده بود، با پیروزی دو امپراتوری نیرومند اتریش و روسیه كه مخالف سلطنت لكزینسكی بودند، پایان یافت.این شكست یكی از عوامل عمده جنگ های بعدی فرانسه با امپراتوری اتریش بود.(1734)

- با اشغال'جیبوتی'(شهری در سومالی) دوران استعمار این كشور آفریقایی آغاز شد. سومالی قبل از آن كه به چهار قسمت شود، كشوری مستقل و مركز انتقال دین و تمدن اسلامی در سایر نقاط آفریقا محسوب می شد. بعد از اشغال جیبوتی توسط فرانسه، انگلیسی ها در سال 1884 شهر'بریره' و سپس ایتالیایی ها در 1889 قسمت دیگری از آن را اشغال كردند و باقیمانده نیز توسط حبشی ها(اتیوپی امروزی)تصرف شد.(1881)

- روز ملی و استقلال'مغولستان'از چین اعلام شد.(1921)

- صربهای بوسنی، شهر 37 هزار نفری مسلمان نشین'سربرنیتسا' را تصرف و تعداد زیادی از ساكنان این شهر را به قتل رساندند. دراین زمان یك چهارم جمعیت این شهر صرب ها و مابقی را مسلمانان بوسنی تشكیل می داد.( 1995)

**دوازدهم جولای

- نزدیك به دو سال پیش از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی، ساختمان هتل'ملك داود' در بیت المقدس با انفجار بمبی كه توسط گروه تروریستی - صهیونیستی'ایرگون' در زیرزمین هتل، كار گذاشته شده بود، تخریب شد و بیش از 200 تن از مسافران مستقر در هتل كشته شدند.(1946)

- روز ملی و استقلال'سائوتومه و پرنسیپ'(كشوری در غرب افریقا) از استعمار پرتغال اعلام شد. (1975)

- روز ملی و استقلال'كریباتی'(سرزمینی در مركز قاره اقیانوسیه)از استعمار انگلیس اعلام شد.(1979)

**سیزدهم جولای

- قدیمی‏ترین ارتش جهان در سوییس برای حفاظت از رهبر كاتولیك‏های جهان با حضور 83 نفراز مردم این كشور، شكل گرفت. این تركیب نظامی، پس از گذشت بیش از600 سال، هنوز هم وظیفه حفاظت از پاپ را در واتیكان برعهده دارد.(1400)

- روز استقلال'رومانی'(كشوری در مركز اروپا) از امپراتوری عثمانی اعلام شد.(1878)

- در جریان جنگ جهانی دوم، قرارداد اتحاد بین شوروی و انگلیس در مسكو امضا شد. به موجب این قرارداد، انگلیس و شوروی در برابر خطر حمله آلمان متحد و متعهد شدند كه هیچ یك بصورت جداگانه با آلمان قراردادی را منعقد نكنند. در ادامه انعقاد این قرارداد دوستی، آمریكا نیز آمادگی خود را برای ارسال تجهیزات نظامی به شوروی اعلام كرد.(1941)

اطلاع**2059**9128**1717





:: برچسب‌ها: دره عمیق و باریک , رودخانه , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: