تئاتر كودك و نوجوان باید كم كاری سینما را جبران كند
نوشته شده توسط : boudika

'مریم سعادت' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنكه دهه 60 و اوایل دهه 70 هجری شمسی سال های طلایی رونق تولیدات سینمای كودك و نوجوان به شمار می رفت گفت: مسیر حركت سینما در ایران همسو با سینمای جهان به سمت یك صنعت هنری، باعث فاصله گرفتن این رسانه از بخش مهمی از رسالت های فرهنگی خود شد.

وی ادامه داد: سینما به عنوان یكی از جذاب ترین و پرمخاطب ترین فعالیت های هنری در كنار جنبه سرگرم سازی و درآمدزایی می بایست پاسخگوی بخشی از انتظارات فرهنگی جامعه نیز باشد اما متاسفانه تمركز نگاه فعالان این عرصه به درآمد زایی و مسائل اقتصادی باعث شده كه سینمای آموزشی، پرورشی و فرهنگی كودك و نوجوان به حاشیه كشیده شود و به مرور تولید آثار گیشه پسند باعث كم شدن حجم تولیدات آثار سینمای كودك ونوجوان شد.

** جای هنرمندان پیشكسوت در تولید نمایش های كودك و نوجوان خالی است

كارگردان نمایش 'كنسرت حشرات' تولیدات هنری را از مهمترین ابزارهای آموزشی در راستای فرهنگ سازی عمومی افراد یك جامعه برشمرد و گفت: امروزه با پیشرفت دانش و تسلط رسانه های مختلف مانند اینترنت و شبكه های ماهواره ای بر شهروندان یك جامعه، تعلل و كم كاری هنرمندان جهت تولید آثار مناسب فرهنگی برای آموزش كودكان و نوجوانان می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در آینده رقم بزند.

سعادت ادامه داد: در این میان هنر تئاتر بویژه تئاتر كودك ونوجوان با وجود افراد خبره و نام آشنا در تولید نمایش های اثرگذار وموفق می تواند تا حد بسیار بالایی كوتاهی های به وجود آمده از سوی فعالان سینما را جبران كند اما متاسفانه كمبود امكانات در كنار عدم حمایت های لازم از هنرمندان این عرصه، باعث دوری آنها از تولید آثار نمایشی در تئاتر و تلویزیون شده است.

وی بااشاره به تولید مجموعه های موفقی مانند 'مدرسه موش ها' و یا سریال هایی نظیر 'داستان های تا به تا' (زی زی گولو) و نمایش های صحنه ای با حضور كارگردانان و بازیگران نامداری چون مرضیه برومند، رضا بابك، حمید جبلی، فاطمه معتمد آریا، ایرج طهماسب و ... در جذب و آموزش كودكان و نوجوانان نسل قدیم گفت: اینكه چرا در حال حاضر این هنرمندان دست به تولید مجموعه های تلویزیونی و آثار نمایشی جدید نمی زنند مهمترین پرسشی است كه پاسخ آن در حمایت نشدن مناسب از آنها باز می گردد.

سعادت با قبول محدودیت ها و كاستی هایی در هنر تئاتر كشور گفت: شرایط تولید آثار نمایشی برای همه هنرمندان مشخص است اما در این میان لازم است مسوولان نیز برای تولید آثار نمایشی مطلوب و مفید برای كودكان و نوجوانان از این هنرمندان دعوت به عمل آورند، بخشی از این هنرمندان به دلیل بی توجهی دچار انزوا شده اند در حالی كه اشتیاق فراوانی برای تولید تئاتر كودك ونوجوان برای مخاطبان دارند.

** دغدغه اجرای عمومی، مهمترین مساله برای حضور چهره های شناخته شده تئاتر كودك

وی كه با نمایش 'كل كل حشرات' در چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسكی تهران - مبارك حضور دارد گفت: دغدغه اجرای عمومی برای هنرمندان تئاتر، مهمترین مساله ای است كه توجه به آن و تضمین تحقق آن از سوی مسوولان می تواند عامل محرك مطلوبی برای حضور چهره های نام آشنای تئاتر كودك و نوجوان به صحنه های نمایشی باشد.

كارگردان نمایش تلویزیونی 'آوازه خوان های كوچك' ادامه داد: هنرمندان پیشكسوت در قیاس با جوانانی كه به تازگی وارد عرصه تولید حرفه ای تئاتر شده اند میل و اشتیاق كمتری برای حضور و اجرای محدود در جشنواره های تئاتری كودك و نوجوان دارند و تنها خواسته شان حمایت مسوولان برای اجرای عمومی آثار آنها در تالارهای نمایشی كشور است ومن اطمینان دارم كه با دعوت از آنها جهت اجرای عمومی می توانیم بار دیگر شاهد تولید آثار درخشان نمایشی برای كودكان و نوجوانان در تماشاخانه های تئاتر در كشور باشیم.

** تولید نمایش 'كل كل حشرات' به شرط اجرای عمومی

سعادت با اشاره به آنكه شرط وی جهت تولید نمایش 'كل كل حشرات' برای حضور در جشنواره نمایش عروسكی تهران اجرای عمومی بود گفت: خوشبختانه این امر از سوی مسوولان مورد تایید قرار گرفت و با افزودن یك محور داستانی به نمایش 'كنسرت حشرات' كه دو سال پیش آن را برای جشنواره بین المللی نمایش عروسكی تولید كرده ام، امسال با نمایش 'كل كل حشرات' در جشنواره چهاردهم نمایش عروسكی شركت كردم.

نمایش 'كل كل حشرات' به نویسندگی و كارگردانی مریم سعادت از 10 تا 15 تیرماه در فضای باز مجموعه تئاترشهر و در قالب جشنواره بین المللی نمایش عروسكی تهران - مبارك به اجرای عمومی می رود و قرار شده با فراهم شدن مقدمات لازم این نمایش در تابستان سال جاری و یا سال آینده (1392) در تالار حافظ اجرای عمومی داشته باشد.

چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسكی تهران - مبارك به دبیری اردشیر صالح پور تا 15 تیرماه رد تهران و سه استان كشور بر پا است.

فراهنگ**9266**1588





:: برچسب‌ها: تایلند , قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: