تاكید بر نقش اساسی تحقیق و توسعه در بالابردن بهره وری تولید
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش روز جمعه ایرنا از كمیته اطلاع رسانی روز ملی صنعت و معدن، 'حمید طاهباز توكلی' گفت: گر چه كمیت همیشه تعیین كننده نیست و كیفیت كار مهم است، اما در حال حاضر نه از نظر كمیت و نه از لحاظ كیفیت این سهم كافی نیست و به لحاظ مشكلات و موانع موجود از همین سهم ناكافی هم به درستی استفاده نمی شود.

وی افزود: بنگاه ها اغلب با واحدهای تحقیق و توسعه، به عنوان یك واحد تشریفاتی برخورد می كنند.

توكلی گفت: با تحقیق و توسعه می توان به نوآوری، فناوری و روش هایی دست یافت كه به بهره وری در منابع در اختیار می انجامد.

به گفته وی، با سوق دادن تولید و صنعت كشور به تولید ملی، كاهش واردات و ایجاد رقابت، بنگاه ها به ناچار به سمت تحقیق و توسعه روی خواهند آورد و خود به خود هم در بودجه ملی و هم در بودجه بنگاه ها، این سهم (یعنی اعتبارات تحقیقاتی) در برنامه های توسعه ملی افزایش خواهد یافت.

توكلی اظهار داشت: در شرایط فعلی كه درهای واردات كاملاً باز است و حمایت چندانی از تولید ملی نمی شود و درعین حال رقابتی هم وجود ندارد، عملاً فعالیت های تحقیق و توسعه در اولویت نخواهند بود و بدیهی است كه از سهم ناچیزی هم برخوردار باشد.

وی با تاكید بر نقش ترویجی، فرهنگی و آگاهی دهندگی تشكل ها در حمایت از كار و سرمایه ایرانی گفت: هر قدر امكان مشاركت تشكل های بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها فراهم شود مؤثرتر و تأثیرگذارتر است، اما متأسفانه به حد كافی به این تشكل ها امكان مشاركت در تصمیم گیری ها داده نمی شود.

توكلی ادامه داد: تشكل ها تقریباً در همه جای دنیا در نقش بیان كننده مشكلات، طرح دیدگاه ها، جلب توجه مسوولان و نهادها به مسایل و مشكلات و ارائه راه حل هایی برای رفع این قبیل معضلات می‌پردازند.

وی افزود: تشكل ها در واقع قدرت اجرایی ندارند، كار آنها بیشتر بررسی و تشویق است و می توانند با بررسی مسایل و مشكلات، راهكارها و راه حل هایی را در وضع قوانین، دستورالعمل ها و بخشنامه ها پیشنهاد دهند و در اجرایی شدن آنها پیگیری های لازم را انجام دهند.

** نقش انجمن ها در ارتباط صنعت و دانشگاه

دبیر انجمن تخصصی مراكز تحقیق و توسعه بر نقش فعال انجمن ها در ارتباط صنعت و دانشگاه تاكید كرد و افزود: انجمن مراكز تحقیق و توسعه صنایع ومعادن، با راه اندازی بیش از دو هزار و 200 واحد تحقیق و توسعه، تاكنون همواره در نقش ترویجی و تشویقی خود بسیار موفق عمل كرده و زمینه های ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع مختلف را فراهم كرده است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، تا زمانیكه سیاست های كلی اقتصادی در كشور اصلاح نشوند و صنعت برای بقاء خود در عرصه های ملی و بین المللی مجبور به روی آوری به تحقیق و توسعه نشود، ارتباط صنعت و دانشگاه همچنان ضعیف خواهد ماند.

وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی در حوزه اقتصاد و صنعت، جلوگیری از واردات بی رویه و كاهش وابستگی اقتصادی به منابع طبیعی مانند نفت، خود به خود فضایی را ایجاد می كند كه نظام اقتصادی به سمت تحقیق و توسعه، نوآوری و فناوری میل كند.

توكلی گفت: در بازارهای بین المللی كیفیت و قیمت حرف اول را می زنند و برای ورود به بازارهای جهانی باید از طریق تحقیق و توسعه و نوآوری و كیفیت، تنوع را بالا برد و قیمت های تمام شده را كاهش داد.

اقتصام ** 9141 ** 1071





:: برچسب‌ها: حیوانات , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: