بشار اسد:عوامل بین المللی، منطقه ای و داخلی در بحران سوریه نقش دارند
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا، اسد پنجشنبه شب در گفت وگو با برنامه 'فراسو'ی شبكه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت:‌آنچه در لیبی به وقوع پیوست، الگویی برای راه حل سوریه نیست و هیچ طرح و الگویی جز 'الگوی ملی' در سوریه قابل اجرا نیست .

رئیس جمهوری سوریه گفت: عامل بین‌المللی با موضع دولت‌های غربی مرتبط است كه به ویژه با خوی استعمارگری این كشورها مرتبط است كه در حال حاضر از شیوه اشغالگری به رویكرد دیگری در تحمیل دیدگاه‌های خود روی آورده‌اند.

وی یاد اور شد، این موضوع در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز دیده می‌شود همانطور كه غربی‌ها با دستیابی ایران به دانش هسته‌ای مخالفت كردند.

بشار اسد در مورد عامل منطقه‌ای گفت: ‌برخی كشورهای منطقه از موضع سوریه در تنگنا قرار دارند كه موضع سوریه در قبال فلسطین مقاومت و عراق از جمله آنها است، این كشورها فرصتی یافتند تا حضور سوریه در منطقه را كمرنگ كنند.

وی گفت: در مورد عامل داخلی سوریه نیز چالش‌هایی كه در سوریه وجود داشت به گونه‌ای نبود كه طرفی طرف دیگر را بكشد، چالش‌های سوریه در داخل دیگر كشورها نیز وجود داشت اما برخی ناآگاهان در داخل به خاطر پول اقدام به ایجاد ناآرامی و آشوب در داخل كشور كرده‌اند.

رئیس جمهوری سوریه عده ای از متخلفان از قانون كشور را مسبب ناآرامی دانست و گفت: آنها در ابتدا 64 هزار نفر بودند البته بخشی نیز به تندروهای مذهبی در سوریه مربوط می‌شود. القاعده و تشكیلات مشابه القاعده نیز وجود دارند كه اینگونه اقدامات را مرتكب می‌شوند.

وی افزود: امروز تندروها بیشتر افرادی را تشكیل می‌دهند كه اقدام به كشتار مردم سوریه می‌كنند و ما امروز با آمیزه‌ای از جنایتكاران در داخل سوریه مواجه هستیم و من همواره در بحران‌ها به موضوعات داخلی تأكید دارم مداخله خارجی بدون عوامل داخلی ممكن نیست.

وی افزود: ایران نیز مدت ها است با مداخله خارجی مواجه است، اما استحكام داخلی در ایران مانع از تحقق مداخلات خارجی شده است و وقتی درباره اوضاع داخلی صحبت می‌كنیم نمی‌توان درباره اوضاع خارجی بی‌تفاوت ماند.

رییس جمهوری سوریه درباره تأخیر در اجرای اصلاحات سیاسی در این كشور گفت: ما روند اصطلاحات را به موازات شرایط سخت در سال 2000 آغاز كردیم. اصطلاحات همزمان با انتقاضه فلسطینی‌ها در سال 2000 آغاز شد كه بعد انفجارهای 11سپتامبر رخ داد بعد از آن نیز اشغال افغانستان و عراق نیز شروع شد سپس جنگ سال2006 آغاز شد و پس از آن نیز جنگ 2009 علیه غزه و همزمان با تمامی این تحولات فشارها علیه سوریه همچنان ادامه داشت.

وی گفت: ما در ابتدای اصلاحات بر توسعه اقتصادی تمركز كردیم. همچنین گام‌های زیادی در دیگر زمینه‌های اصلاحات برداشته شد كه اصلاحات در رسانه‌ها بخشی از آن بود. در روند اصلاحات سیاسی نیز به تدریج به جلو گام برداشتیم.

بشار اسد در مورد حمایت برخی كشورهای دیكتاتوری از ناآرامی‌های سوریه گفت: برای تروریسم و دولت‌هایی كه از آنها حمایت می‌كنند، اصلاحات تأثیری ندارد و آنها فقط به دنبال ناآرامی هستند.

اسد در ادامه در مورد حمایت كشورهای غربی از اقدامات تروریست‌ها در سوریه، گفت: رفتار غرب بر اساس معیارهای دو گانه است و برخی كشورهای منطقه در تصمیم‌گیری‌ها آزاد نیستند، همچنان كه مواضع این كشورها افشا شده است.

رئیس جمهوری سوریه به موقعیت جغرافیای سیاسی سوریه اشاره كرد و گفت: سوریه در موقعیت ژئوسیاسی مهمی قرار دارد ، این كشور همواره در معرض دخالت‌های خارجی قرار داشته و تسلط بر سوریه تسلط بر بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌های سیاسی در منطقه خواهد بود. سوریه در حال حاضر بهای مواضع‌اش را می‌پردازد.

* مقاومت علیه توطئه ها ادامه می یابد

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری سوریه پنجشنبه شب در ادامه گفت وگو با برنامه

'فراسو'ی شبكه 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: آنها (غرب) دارای تاریخ استعماری هستند و جوهره استعماری آنها تعییر نكرده و تنها ظاهر آن را تغییر داده‌اند.

وی افزود:‌ از نظر استعمارگران، كشورهای منطقه نباید در جهت منافع ملی خود حركت كنند. وقتی كشوری خلاف باورها، اصول و منافع آنها حركت كند، به آن نه می‌گویند همانطور كه در برنامه هسته‌ای ایران این اتفاق روی داده است.

وی افزود‌: كشورهای غربی با دستیابی ایران به دانش هسته‌ای مخالفند. آن‌ها بیش از بمب هسته‌ای ادعایی خود، از دانش هسته‌ای هراس دارند.

رییس جمهوری سوریه در ادامه تاكید كرد: برخی كشورهای منطقه از موضع سوریه در قبال فلسطین، لبنان، عراق و مقاومت در تنگنا قرار گرفته‌اند و تلاش دارند كه نقش سوریه را كمرنگ یا محو كنند.

'برخی كشورها نیز موضع خصمانه ندارند، اما در برابر كشورهای خارجی تسلیم می‌شوند و قادر به تصمیم گیری مستقل نیستند'.

به اعتقاد اسد، برای تروریست‌ها و دولت های حامی آنها، اصلاحات اهمیتی ندارد، زیرا نیروهایی كه مدعی بودند مشكل اصلاحات است، از آن بهره نبردند.

وی با تاكید بر اینكه به رغم همه فشارها، همچنان از مواضع مقاومت حمایت خواهد كرد، گفت: نمی‌‌توانیم از حمایت مقاومت دست برداریم، مگر اینكه ملت ها از آن دست كشیده و در نتیجه از حقوق خود چشم‌پوشی كنند. این موضوع از بدیهیات است ما سیاستهایمان را به حمایت از مردم بنیان نهادیم نه بر اساس جهت‌گیری غرب. جهت‌گیری ما ملی و مردمی است كه در موضوع فلسطین نیز استوار است.

وی مخالفان را باندهای 'مزدور و جنایتكار' معرفی كرد و گفت: آنها دولت نیستند، بلكه باندهایی هستند كه بوسیله شبه نظامیان هدایت می‌شوند.

وی افزود:‌ مقاومت لبنان نیز با این مساله روبه رو بوده است و در حال حاضر هم این موضوع در مورد سوریه رخ می‌دهد. با كمی دقت درمی‌یابید وقایع سوریه با هم ارتباط مستقیم دارند. كشتار 'حوله' درست زمان ورود 'كوفی عنان' به سوریه به وقوع پیوست.

اسد در مورد تدابیر سوریه برای جلوگیری از تكرار چنین فجایعی گفت: مسوولیت طبیعی ما به عنوان دولت این است كه از همه شهروندان حفاظت كنیم . وظیفه داریم تروریست ها را نابود كنیم، كشتن هر تروریست جان ده‌ها و صدها هزاران نفر را نجات می‌دهد.

وی تاكید كرد: از ماه ها قبل وقتی تروریسم به اوج خود رسید، به ویژه پس از كشتار حوله تصمیم گرفتیم در نابودی تروریست‌ها شدت عمل به خرج دهیم كه طبق قانون اساسی این وظیفه ماست.

اسد در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی در مورد 'نقش مردم سوریه در ثبات این كشور' گفت: همه نقش‌ها از آن ملت است. وقتی درباره ارتش و دولت حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم از ملت جدایشان كنیم. اگر مردم یا اكثریت آنها موضع‌ دیگری داشتند، ارتش یا دولت نمی‌توانست موضع متفاوت اتخاذ كنند. ارتش نمی‌تواند روبه روی مردم بایستد یا از آنها جدا شود این موضوع در راهپیمایی‌های میلیونی ثابت شده است.

رییس جمهوری سوریه افزود: پایداری مردم باعث شد كل كشور حتی بیش از دولت یا نهادهای آن پایدار بماند.

وی در پاسخ به این سووال كه 'چرا دولت سوریه درباره توطئه‌های بین‌المللی افشاگری نمی‌كند'؟ گفت: در اكثر موارد حمایت‌ها به گونه‌ای ناآشكار صورت ‌گرفته است. افراد مقیم در كشورهای دیگر و نه مستقیم از سوی دولت ها به مزدوران كمك می كنند و دلیل مادی دال بر دخالت فلان كشور وجود ندارد، اما ارتباط مستقیم بین مواضع آن كشورها و اتفاقات سوریه كاملا روشن است. به ویژه اینكه برخی كشورها رسما اعلام كرده‌اند كه از افراد مسلح حمایت می‌كنند و نیازی نیست ما بگوییم چه كشورهایی از تروریست‌ها حمایت می‌كنند.

وی در مورد موضع متفاوت برخی كشورهای عربی و اتحادیه عرب در مورد بحران دو كشور سوریه و بحرین اظهار داشت: من بیش از یك دهه در همه كنفرانس‌های سران كشورهای عربی حضور داشته ام. اتحادیه عرب اجازه نداشت در قبال مسائل كشورهای عربی نقش مثبت بازی كند. كلیه طرح‌‌هایی كه دنبال می‌شد برخلاف مصلحت اعراب بود. كنفرانس‌های سران عرب اغلب صحنه كشمكش بود.

وی افزود: اتحادیه عرب از سوی برخی كشورهای شناخته شده كه همواره مجری نقشه‌های خارجی در جهان عرب بودند، اجازه نداشت نقشی را ایفا كند، اما اكنون به این اتحادیه اجازه داده شده است تا نقشی بر خلاف مصالح اعراب ایفا كند، همانگونه كه در لیبی اتفاق افتاد. اتحادیه عرب پوشش بمباران لیبی را صادر كرد. سوریه تنها كشوری بود كه با آن مخالفت كرد لذا ما باید بهای این موضع را می‌پرداختیم از این رو بلافاصله پس از آن تصمیم از طریق اتحادیه حمله به سوریه را در دستور كار قرار دادند. واقعیت اتحادیه عرب در گذشته و حال چنین بوده است.

اسد همچنین در مورد حضور ناظران بین المللی در سوریه گفت: غرب به ناچار با حضور این ناظران موافقت كرد. پیش از آن تجربه ناظران عرب را داشتیم. آنها فرض می‌كردند كه ناظران می‌آیند تا همان واقعیتی را ببینند كه برخی مسوولان غربی رویای آن را در سر داشتند یعنی دولت مردم را می‌كشد و در نتیجه خیلی ساده از آنها خواسته می‌شد كه همین را بگویند لذا همزمان با ورود ناظران به این موضوع دامن می‌زدند.

وی افزود: در صدد بودند تا دولت سوریه را تحریك كنند تا واكنش نشان دهد و ناظران این واكنش را دیده و منتقل كنند. اما اولین گزارش كه ارائه شد خوب بود. ما از ناظران بیش از اینها انتظار داشتیم. به طور واضح آنچه را در مورد عملیات تروریستی به چشم خود می بینند گزارش دهند. بیش از پنج هزار نقض آتش‌بس وجود دارد. كمیته ناظران باید در پایان كار خود این مسائل را به طور روشن اعلام كند و در مورد پنج هزار نقض آتش‌بس توسط گروه‌های تروریستی سخن بگوید آنگاه می‌توانیم بگوییم بی‌طرف است. ما روزانه با آنها در گفت وگو هستیم و همكاری خوبی بین ناظران و دولت وجود دارد.

وی افزود: این یك شاخص مثبت است كه موجب خوشبینی ماست، اما قضاوت نهایی در پایان كار كمیته در سه ماه مأموریت خواهد بود.

رییس جمهوری سوریه در ارزیابی خود از طرح 'كوفی عنان' نیز گفت: طرح عنان طرح خوبی بود و ما از سر باورمندی با آن برخورد كردیم، مخصوصا بند مربوط به توقف خشونت ها كه از نظر ما به معنای توقف عملیات مجرمانه گروه‌های تروریستی و توقف حمایت های كشورهای حامی از آنها بود. طرح عنان همچنان برای حال و آینده كارآیی دارد.

اسد گقت: كشورهایی كه داعیه حمایت از طرح عنان را دارند، از این عنوان به طور جعلی و نادرست استفاده می‌كنند. آنها به سود خود می‌دانند كه طرح عنان شكست بخورد تا سوریه را متهم كنند كه طرح را به شكست كشانده و اینكه سوریه ادامه خشونت‌ها را به مصلحت خود می‌داند. در حالی كه این ادعا منطقی نیست و ما نخستین دولتی هستیم كه توقف خشونت ها به مصلحت اوست.

وی افزود: به مصلحت برخی كشورها است كه طرح شكست بخورد و سوریه را متهم كنند و این سخن را به شورای امنیت ببرند تا قطعنامه‌هایی علیه سوریه صادر كنند. البته برخی به قطعنامه شورای امنیت بسنده نمی‌كنند و برخی حمله نظامی به سبك لیبی می‌خواهند، اما تلاش آنها تا به حال ناكام مانده است. آنها می‌خواهند با شكست طرح عنان خشونت‌ها ادامه پیدا كند.

وی در مورد اینكه 'آیا طرح مشخصی برای حمله نظامی به سوریه وجود دارد'؟ اظهار داشت: هیچگونه اطلاعاتی در مورد طرح نداریم. برخی كشورها تلاش دارند موضوع را به سوی حمله نظامی بكشانند، اما سوریه مانند نقطه تلاقی گسل‌های زلزله است كه اگر دستخوش بازی‌هایی شود، زلزله به سمت‌های مختلف و دوردست‌ها كشیده می‌شود. این موضوع بسیار فراتر از محاسبات برخی‌هاست لذا فكر نمی‌كنم با داشتن كمی عقل به سوی عمل نظامی بروند.

وی گفت: غربی‌ها از یكسو از طرح صلح عنان حمایت و از سوی دیگر طرح براندازی را دنبال می‌كنند. این همان معیارهای دوگانه و نفاق سیاسی است. غربی‌ها از حقوق بشر سخن می‌گویند به اسرائیل سلاح می‌دهند تا فلسطینی‌ها را بكشد. این نفاق غرب تغییر نیافته و نخواهد یافت.

اسد در باره نقش القاعده در حوادث سوریه نیز گفت: شماری از اعضای شبكه تروریستی القاعده در سوریه بازداشت شده‌اند و به عملیات جنایتكارانه خود اعتراف كرده‌اند.

وی در مورد حمایت تسلیحاتی عربستان و قطر از تروریست ها در سوریه نیز گفت:‌ آنها علیه شهروندان سوریه عمل می‌كنند، نمی‌دانم كدام كشور بر اساس باورهای خود عمل می‌كند و كدام كشور بر مبنای باورهای خارجی نقش بازی می‌كند، اما می‌دانیم برخی مسوولان این كشورها با مواضع سوریه طی سال های گذشته مشكل داشته‌ و تلاش كرده اند مواضع اصولی سوریه را تغییر دهند.

اسد همچنین گفت: ما در معرض فشارهای جهانی از سوی بزرگ‌ ترین كشورهای جهان و بسیاری از كشورهای منطقه قرار گرفته ایم كه بسیار طاقت فرساست، با این همه با خصلت میهن دوستی به مقابله با آن برخاسته ایم.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو تصریح كرد: ما همچنین بهای بی ثباتی در عراق را می پردازیم. سوریه و ایران بیش از سایر كشورها به حمایت از عراق و ثبات این كشور پس از تجاوز امریكا اهتمام داشته اند، زیرا بی ثباتی در عراق زیان آور خواهد بود.

وی افزود: نابسامانی اوضاع عراق به نابسامانی اوضاع در ایران و سوریه یا كشورهای همجوار منجر می شود، همین امر درباره سوریه هم صدق پیدا می كند. ما در مدیترانه، خلیج فارس و دریای سیاه بافت اجتماعی مشابه یكدیگر داریم، كشورهایی كه برای حمله به منطقه نقشه می كشند برای تجزیه آن برنامه دارند اگر یكی از این كشورها تجزیه شود، پیامد 'دومینویی' خواهد داشت كه به هر سمت و سو می رود و نمی توان آن را به شرق یا غرب یا حتی شمال و جنوب محدود كرد .

وی در ادامه افزود: امریكایی ها بر حسب منافع و طبق دیدگاه خود، سیاست موقت را دنبال می كنند؛ چه كسی القاعده را اختراع كرد؟ آیا افغانستان یا پاكستان آن را اختراع كردند یا امریكا با پول كشورهای عربی؟

بشار اسد اضافه كرد: این امر شناخته شده است، آنها از القاعده حمایت می كردند و در دهه هشتاد از زبان 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت امریكا آنان را 'رزمندگان آزادی' می نامیدند پس از چند سال یا چند دهه به 'تروریست' ها تغییر نام دادند، اكنون برخی از آنان بازگشته اند تا با آمریكایی ها تعامل كنند و حالا می گویند تندروهای خوب داریم و تندروهای بد.

وی افزود: آنها نقش تقسیم می كنند و طبق وضعی كه امریكا در آن به سر می برد، نام گذاری ها و اصطلاحات را تغییر می دهند. اگر القاعده به كشوری حمله كند كه امریكا از ان خوشش نمی آید، انها خوبند، ولی چنانچه به منافع امریكا و همپیمانان آن در منطقه ای خاص حمله كنند، آنها بد هستند. این منطق امریكایی است .

بشار اسد در پاسخ به سووالی در خصوص طرح خاورمیانه جدید گفت: كشمكش میان دو طرح در جریان است و این كشمكش تازگی ندارد، قدمت آن هم به قدمت استعمار است ولی با شكل اخیر این طرح استعماری، خاورمیانه جدید نامیده شد.

وی افزود: ما در سوریه از سال ها پیش گفتیم كه با نام خاورمیانه جدید مخالفتی نداریم ، اما محتوای خاورمیانه جدید خاورمیانه مقاوم است در برابر هر طرحی كه از خارج می آید، در مقابل دیكته كردن ها، اشغالگری ها و سلطه گری ها مقاومت می كند، طرحی است كه خاستگاه ان ملت های منطقه و منافع ملت هاست.

اسد افزود: این تحلیل دقیق و واقعی 'خاورمیانه جدید' است كه البته جزئیات فراوانی دارد، به اعتقاد من این كشمكش ادامه خواهد یافت، ولی ما به عنوان كشورها و ملت های منطقه هرگز اجازه نمی دهیم طرحی در این منطقه عملی شود، مگر اینكه بیانگر منافع ما باشد.

وی درخصوص ادامه حمایت از مقاومت تصریح كرد: این موضوع به تمایل ملت ها بستگی دارد وقتی ملتی بر اساس اصول و منافع تصمیم می گیرد كه از مقاومت حمایت كند باید از آن حمایت كرد. ما در آینده به ویژه در سیاست خارجی هیچ تصمیمی اتخاذ نمی كنیم كه با منطق مردمی، آداب و رسوم و رویكرد عموم آحاد ملت در تناقض باشد.

**1536** 1368**





:: برچسب‌ها: تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: