نمایشگاه هفته فرهنگی ایران در آنكارا افتتاح شد
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا ، در این مراسم كه با حضور ' بهمن حسین پور ' سفیر ایران در تركیه ، ' ابوالحسن خلج منفرد ' رایزن فرهنگی كشورمان در آنكارا و شماری از ایرانیان مقیم تركیه و شماری از تركهای علاقه مند به فرهنگ ایران برگزار شد ، نخست پیام تبریك ' رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه به مناسبت برپایی نمایشگاه در هفته فرهنگی ایران در آنكارا قرائت شد.

اردوغان در پیام تبریك خود ایران و تركیه را دو كشور دوست و برادر خواند و ابراز امیدواری كرد كه برپایی این نمایشگاه زمینه های بیشتر نزدیك شدن بین دوطرف را فراهم آورد.

' سید محمد حسینی ' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: ما بیش از آنكه حرف زده باشیم، عمل كرده ایم و افتتاح این نمایشگاه باشكوه نیز شاهدی بر این مدعاست.

وی با تشكر از همكاریهای بسیار خوب دولتمردان تركیه و وزارت فرهنگ و گردشگری این كشور در فراهم آوردن زمینه برپایی این نمایشگاه باشكوه گفت: ما مشتركات فراوان فرهنگی داریم و 'مولانا جلال الدین رومی' یكی از این نمونه ها می باشد كه در طول قرنها باعث الفت، نزدیكی و مودت دو كشور شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه دو كشور اشتراكات تاریخی، فرهنگی، زبانی، اخلاقی و آداب و سنن مشترك دارند، گفت: ما می توانیم با تكیه بر این مشتركات روابط سیاسی و اقتصادی خود را تعمیق بخشیم.

حسینی با ابراز امیدواری به اینكه هفته فرهنگی ایران در آنكارا فصل جدیدی در روابط دو كشور بگشاید، گفت: طبق تصمیم كمیته فرهنگی مشترك دو كشور سال 2013 در تركیه سال ایران و سال 2014 در ایران سال تركیه نامیده خواهدشد و برنامه های مختلفی در طول یكسال در استانهای مختلف برای شناساندن متقابل دو كشور برگزار می شود.

وی گفت: این برنامه ها از جمله مراسم های مختلف و نمایشگاهها و هفته های گوناگون فرهنگی خواهد بود و آنها بهانه ای برای تجدید دوستی و كنار هم بودن دو ملت است.

' ارطغرل گونای' وزیر فرهنگ و گردشگری تركیه نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه ، ایران و تركیه را دو كشور در یك جغرافیای مشترك كه نمایندگان فرهنگ و تاریخ مشترك هستند ،خواند.

وی با اشاره به مشتركات فرهنگی دو كشور از جمله شاعرانی همانند مولانا گفت: در سایه این مشتركات مناقشات سیاسی بین دو كشور نمی تواند كارساز باشد.

گونای با تاكید بر اینكه دوستی مردم تركیه و ایران مبتنی بر فرهنگ مشترك دو طرف است ، گفت: این دوستی را كسی نمی تواند از بین ببرد و دو كشور در طول 400 سال گذشته برغم داشتن برخی اختلافها در برهه های زمانی مختلف هیچ مناقشه ای با یكدیگر نداشته اند.

وی ضمن اشاره به اینكه مردم دو كشور باید به طور متقابل درك صحیح و نزدیكی از یكدیگر داشته باشند، گفت: از صمیم قلب می گویم كه نه مسایل دوستان و كشورهای همسایه نزدیك و نه جبر و زور دوستان دور دست تركیه، دوستی ایران و تركیه را از میان نخواهد برد.

گونای با اشاره به اینكه طبق آمارهای موجود تركیه ششمین كشور بزرگ جهان از لحاظ تعداد گردشگران خارجی است و همه ساله بیش از یك میلیون گردشگر ایرانی از این كشور دیدار می كنند، گفت: من آرزومند دیدار هر چه بیشتر مردم تركیه از ایران به عنوان یك كشور استثنایی و بسیار دیدنی هستم.

وی با تاكید بر اینكه دو كشور با داشتن جاذبه های طبیعی، گردشگری، تاریخی می توانند مركز مشترك گردشگری جهان باشند، گفت: تبریز، اصفهان، تهران، شیراز، آنتالیا، ازمیر و استانبول همه قطبهای مهم گردشگری هستند و دو كشور با فراهم آوردن زمینه های مناسب در جهت همكاریهای مشترك گردشگری می توانند گام بردارند.

' بهمن حسین پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنكارا نیز با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در سالهای گذشته در راستای گسترش روابط بین ایران و تركیه برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی كشورمان در آنكارا را شاهدی بر این مدعا خواند.

وی با اشاره به اینكه برگزاری هفته فرهنگی بدین وسعت در تاریخ روابط دو كشور كم نظیر و حتی بی نظیر بوده است ، روابط فرهنگی را بخش مستحكمی از مناسبات دو كشور خواند كه اراده و خواست متقابل مردم بیشترین تاثیر را در تعمیق و گسترش آن دارد و گسترش روابط فرهنگی ضامن توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ملتها می باشد.

وی به این موضوع كه ریشه های مشترك فرهنگی و تمدنی دو كشور ایران و تركیه نه تنها باعث استمرار پیوندهای مشترك بین دو ملت می شود ،گفت: این مساله مایه اعتماد به نفس دو ملت در عرضه جهانی نیز می باشد.

حسین پور ایران و تركیه را دو كشوری كه دارای ظرفیتهای زیادی برای توسعه همكاریهای فیمابین هستند خواند و گفت: دو كشور با توجه به توانمندیهایی كه دارند می توانند مكمل و شریك راهبردی برای هم باشند و با ویژگیهای منحصر به فرد خود نقش مهمی در تحولات منطقه و بین الملل ایفا كنند.

به گفته حسین پور علاوه بر دوستی و علقه های میان دو ملت مناسبات نزدیك و دوستانه و برادرانه میان مقامات عالی ایران و تركیه در شرایط فعلی بهترین فرصت را در اخیتار گذاشته و در سالهای اخیر شاهد تبادل هیات بلندپایه در بالاترین سطح بین دو كشور بوده ایم.

وی با ابراز امیدواری به اینكه افتتاح این نمایشگاه نقش موثری در آشنایی مردم تركیه با فرهنگ و هنر ایران داشته باشد و زمینه را برای تفاهم و درك متقابل بیش از پیش فراهم كند، گفت: نمایشگاه فرهنگی ایران در آنكارا تنها نمایانگر بخشی از قابلیتها و غنای فرهنگی ایران است .

ابوالحسن خلج منفرد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنكارا نیز در سخنان خود ایرانیان و تركها را همسایگانی قدیمی كه هر دو سهم بسزایی در تكوین تمدن بشری داشتند، خواند.

در مراسم یاد شده برخی از نمایندگان مجلس ملی تركیه،

' مصطفی كامالاك' رهبر حزب اسلامگرای ' سعادت' ، برخی از وزیران سابق ، برخی از سفرای خارجی مقیم آنكارا نیز حضور داشتند.

نمایشگاه هفته فرهنگی ایران به مدت شش روز در مركز فرهنگی آتاترك آنكارا دایر است.

خاورم**2012**230 **‌1506





:: برچسب‌ها: سیاتل , رودخانه , نیکون ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: