روزنامه های کابل: سه شنبه، ۶ سرطان
نوشته شده توسط : boudika

ادعای پاکستان مبنی بر کشته شدن هفت سرباز پاکستانی به دست طالبانی که به گفته مقام های پاکستانی از خاک افغانستان برای حمله به این سربازان استفاده کرده اند، در صدر مطالب تحلیلی و خبری شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل قرار دارد.

وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه، ۵ سرطان/تیر کاردار اول سفارت افغانستان در اسلام آباد را فراخواند و نسبت به آنچه که "اقدام نکردن نیروهای امنیتی افغان و ناتو علیه پناهگاه های امن جنگجویان در خاک افغانستان" خوانده، اعتراض کرد.

مقامات پاکستانی گفته اند هفت سرباز این کشور از "سوی جنگجویان وارد شده از خاک افغانستان"، سربریده شده اند.

روزنامه اراده در سرمقاله خود با عنوان "متجاوز به حریم دیگران معلوم است"، نوشته که "این مساله اظهر من الشمس است که پاکستان به خاک دیگران چشم دوخته و همواره با سیاستهای دوگانه خود به حریم دیگران را نقض کرده و در پی مداخلات ناروا بوده است".

به باور این روزنامه، "افغانستان از نیم قرن به این سو هدف تاخت و تازهای شبکه های استخباراتی و نظامی پاکستان بوده که در تنشها دامنه صلح و ثبات را از کشور ما برچیده و اسلام آباد همواره از تحولات سیاسی در افغانستان به نفع خود استفاده کرده است".

اراده اما افزود که با کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین گروه القاعده در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شهر ایبت آباد پاکستان، آمریکا و دیگر اعضای جامعه جهانی به کنه واقعیتها پی بردند و "چهره واقعی" سردمداران پاکستان را دریافتند.

سرمقاله نویس اراده در ادامه تحلیل خود آورده که تحولات سیاسی و نظامی اخیر باعث شده که موازنه سیاسی و دیپلماتیک از دست پاکستان برود و حالا این کشور تلاش دارد که با وارد کردن اتهامهای "عجیب و غریب"، وانمود کند که مظلوم و بیگناه است.

روزنامه باور در گزارشی از قول ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نوشته که "ادعای پاکستان بی بنیاد است، طالبان از خاک افغانستان وارد پاکستان نشده اند".

روزنامه سرنوشت در سرمقاله خود نوشته که با تیره شدن روابط پاکستان و آمریکا، حالا پاکستان تلاش دارد که فشارها را بر افغانستان افزایش دهد. به باور نویسنده، زمانی که روابط این دو کشور خوب بود هم افغانستان زیان این روابط خوب را دید و حالا آنها با هم تنش دارند، هم افغانستان فشار این تنشها را تحمل می کند.

روزنامه اما تاکید کرده که این مشخص است که در ده سال گذشته پاکستان از افراد مسلحی حمایت کرده که در افغانستان اقدام به انفجار، حملات مسلحانه و قتل افراد می کنند. به نوشته سرنوشت، شواهد موثقی هست که مقامهای پاکستانی از این افراد مسلح حمایت می کنند.

به نظر نویسنده، حالا پاکستان نسبت به عملکرد کسانی اعتراض دارد که خود در مسلح کردن، آموزش و حمایت از آنها دست داشته و برای جنگ به افغانستان فرستاده است. به باور سرنوشت، این کار مغایر اصول بین المللی و خنده آور است.

هشت صبح با اشاره به مسمومیت صدها دانش آموز در ولایت شمالی سرپل، نوشته که گروه طالبان و گروههای همسو با آن تلاش دارند با مسموم کردن دختران در مکتب ها به عنوان یک "روش تروریستی کم هزینه" احساس امنیت را از مردم بگیرند.

در سه روز گذشته بیش از سیصد دانش آموز دختر در ولایت سر پل در شمال افغانستان مسموم شده اند و پیش از آن دانش آموزان در ولایتهای بامیان، تخار، قندوز، خوست، کابل و چند ولایت دیگر هم به همین صورت مسموم شده بودند.

سرمقاله نویس هشت صبح افزوده که طالبان اخیرا مکتبها، مسجدها، تفریحگاه و جاده ها را هدف حمله قرار داده اند. به باور نویسنده، این گروه و حامیان خارجی آنها تلاش دارند که وحشت آفرینی کنند و همه جا را برای مردم ناامن بسازند.

روزنامه تاکید کرده است که مقامهای امنیتی باید تلاشهای لازم را به خرج دهند تا جلو مسمومیت دانش آموزان را بگیرند و تدابیر جدی را در این زمینه روی دست گیرند. هشت صبح همچنین از دادگاهها خواسته که عاملان مسمومیت دختران تخاری را که اخیرا بازداشت شده اند، محاکمه و برای آنها مجازات تعیین کنند.

اما روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته که اگر بگوییم طالبان عامل مسمومیت دانش آموزان هستند، این کل پاسخ برای این پرسش نیست که واقعا عامل مسومیت دانش آموزان چه کسانی هستند.

نویسنده به این باور است که در برخی از مناطقی که طالبان حضور ندارند هم دانش آموزان مسموم شده اند و ولایت بامیان یکی از این مناطق است. ویسا افزوده که تا حال مسئولان ولایت بامیان نگفته اند که طالبان در این ولایت حضور دارند دانش آموزان را مسموم کرده اند.

نویسنده ویسا معتقد است که هر کسی که دست مسمومیت دانش آموزان داسته باشد، دشمن دانش و "علمبردار جهالت" است. روزنامه افزوده که این کار نه تنها توطئه ای علیه آموزش و پروریش، بلکه توطئه ای علیه مردم است.

این روزنامه دلیل این که تا حال نیروهای امنیتی و اطلاعاتی افغانستان نتوانسته اند که عاملان مسمومیت دانش آموزان دختر را شناسایی کنند، عدم همکاری مردم در این زمینه بوده است. ویسا تاکید کرده که دولت باید عاملان این کار را شناسایی و مجازات کند.

اخیرا تلویزیون ملی افغانستان "اعترافات" افرادی را که به اتهام دست داشتن در مسمومیت دانش آموزان در ولایت تخار بازداشت شده اند، پخش کرد. آنها در این اعترافات گفتند که ماده سمی را گروه طالبان در اختیار آنها قرار داده بود تا در محیط مکتب بپاشند.

آرمان ملی در سرمقاله خود نوشته که "مزدوران آی اس آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) دانش آموزان ما را مسموم می کنند". روزنامه مدعی است که اعضای گروه طالبان از سوی ژنرالان پاکستان دستور گرفته اند که دانش آموزان را در مکتبهای افغانستان مسموم کنند.

این روزنامه از وزارت معارف (آموزش و پرورش) افغانستان به شدت انتقاد کرده که به گفتن اینکه این کار دشمنان است، اکتفا کرده و به "بهانه اینکه طالبان تا حال مسئولیت این جنایت را به عهده نگرفته اند، نمی تواند این گروه را مقصر مسمومیت دانش آموزان بداند".

آرمان ملی معتقد است که در پشت مسمومیت دانش آموزان یک گروه یا یک نهاد جاسوسی قرار دارد که به صورت منظم برنامه ریزی و کودکان را مسموم می کند تا نظام آموزشی افغانستان را مختل و برای دولت و مردم مشکلات ایجاد کند.





:: برچسب‌ها: اسکاتلند , زنده , خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: