بررسی استراتژی دفاعی لبنان در نشست گفتگوهای ملی
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا از بیروت، نشست گفت وگوی ملی لبنان با حضور تمامی مدعوین از جریان 8 و 14 مارس به غیر از 'سعد حریری' رییس حزب المستقبل كه در خارج از كشور به سر می برد و 'سمیر جعجع' رییس فالانژها كه این گفت وگو را تحریم كرده است، در كاخ 'بعبدا' لبنان آغاز شد.

در این نشست علاوه بر 'میشل سلیمان' رییس جمهور این كشور، 'نجیب میقاتی' نخست وزیر، 'نبیه بری' رییس مجلس، 'سلیمان فرنجیه' رییس حزب مسیحی 'المرده' حضور دارند.

'میشل المر' نماینده مسیحی مجلس، 'فواد سنیوره' رییس فراكسیون المستقبل مجلس و 'امین جمیل' رییس حزب كتائب از سران برجسته 14 مارسی حاضر در این جلسه هستند.

در پایان این نشست بیانیه ای صادر شد و حاضران بر ضرورت التزام به بندهای 'بیانیه بعبدا' كه در جلسه پیشین صادر شده بود تاكید كردند؛ بویژه بندهایی كه به موضوع آرام ساختن كشور از نظر امنیتی، سیاسی و رسانه ای و همچنین پشتیبانی از ارتش اشاره داشت.

در این بیانیه همچنین بر سیاست خویشتن داری لبنان از نزاع های منطقه ای و بین المللی و اجازه ندادن به اینكه این كشور گذرگاه قاچاق سلاح و عناصر مسلح باشد، تاكید شده است.

حاضران همچنین بر از سرگیری گفتگو طی جلسه آینده در خصوص استراتژی ملی دفاع از جمله مساله سلاح؛ آن هم از منظر رویكردی كه رییس جمهوری در جلسه آتی ارایه خواهد كرد، تاكید كردند.

حاضران در این نشست همچنین از دولت خواستند كه مكانیسمی مناسب را به منظور اجرایی ساختن تصمیمات پیشین كه نسبت به آنها توافق صورت پذیرفته است مهیا سازد و همچنین بر تصمیمات توافق نامه 'طایف' و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مساله فلسطین كه از جمله آن تصمیمات تشكیل كمیته های لازم به منظور پیگیری و تنظیم مكانیزم لازم برای حل و فصل این مساله است تاكید كردند.

در این رابطه بر ضرورت حل و فصل مساله سلاح خارج از اردوگاه ها ومسایل اجتماعی و انسانی فلسطینیان با همكاری 'آنروا' نمایندگی سازمان ملل در لبنان و كمیساریای عالی پناهندگان و دیگر موسسات تاكید شده است.

در ادامه این بیانیه بر به كار نگرفتن سلاح در داخل لبنان تاكید شده است.

حاضران بر این امر تاكید كردند كه تنها راه حل موجود به منظور دستیابی به استراتژی ملی دفاعی كه از بخش های مهم آن، مساله سلاح و حفاظت از وحدت و ثبات لبنان بوده، گفتگو است و ضرورت دارد كه این گفتگوها پویا و مستمر باشد و با توافق كامل همه گروه ها در این خصوص نقشه راه و مكانیزمی لازم ترسیم شود.

'میشل سلیمان' رییس جمهور لبنان جلسه گفتگوهای ملی این كشور را با دستور كار جلسه پیشین و همچنین بیانیه صادرشده در آن جلسه آغاز كرد و متذكر شد كه از آن بیانیه، استقبال های داخلی، منطقه ای و بین المللی زیادی از جمله از سوی اتحادیه عرب صورت گرفته است.

وی با تاكید بر اینكه التزام به مندرجات این بیانیه ضروری است، از تمام گروه های شركت كننده در این نشست ها خواست كه به بحث و بررسی در خصوص مواد آن بپردازند.

هیأت گفت وگوی ملی پیش از سال 2006 ( 1385 )با چند هدف تشكیل شد كه مهمترین آن‌ها پایان دادن به وجود سلاح فلسطینی های خارج از اردوگاه‌های موجود در لبنان و سازماندهی آن در داخل این اردوگاه‌ها بود.

مساله وضع استراتژی دفاعی مشخص برای لبنان و بحث بر سر سلاح حزب‌الله هم كه یكی از اهداف این هیأت بود به دلیل شرایط موجود و جنگ 33 روزه اسراییل مسكوت گذاشته شد.

بعد از انتخابات اخیر مجلس و پس از آن انتخاب میشل سلیمان به ریاست جمهوری تغییراتی در قوانین این هیأت ایجاد شد و میشل سلیمان با طرح دو باره این مساله لیستی متشكل از 19 نفر را برای عضویت در این هیأت پیشنهاد كرد.

در دور دوم این گفت وگوها، شركت كنندگان در این نشست توافق كردند كه بحث در باره استراتژی دفاعی ادامه پیدا كند.

در این نشست همچنین توافق شد كه ضمن ادامه گفت وگوها در مورد استراتژی دفاعی ، كمیته كارشناسی به مطالعه و تحقیق خود برای تدوین راهكاری در مورد نقاط مشترك بین طرح های ارایه شده در مورد استراتژی دفاعی عمل كند و همه سران و رهبران سیاسی همچنان پایبند به آتش بس سیاسی و رسانه ای باشند.

خاورم*2024**1030 **1446





:: برچسب‌ها: سان ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: