روزنامه های کابل: دوشنبه، ۵ سرطان
نوشته شده توسط : boudika

اظهارات وزیر دادگستری در باره مبارزه با فساد، تاکید حامد کرزی بر تغییر زبان در شماری از دانشکده ها و طرح امنیتی وزارت دفاع افغانستان از موضوعهای مورد بحث در مطالب اصلی روزنامه های چاپ امروز کابل هستند.

روزنامه اراده در سرمقاله خود اظهارات اخیر حبیب الله غالب، وزیر عدلیه/دادگستری در باره مبارزه با فساد را نقد کرده و نوشته که در فساد مالی عمدتا کسانی دست دارند که در نهادهای دولتی اختیاراتی دارند و از قانون هم کاملا آگاهند.

روز یکشنبه، ۴ سرطان/تیر آقای غالب در همایشی که برای بررسی راههای مبارزه با فساد مالی در کابل برگزار شد، گسترش فساد را ناشی از عدم آگاهی مجریان قانون از احکام قانون دانست و تاکید کرد تا زمانی که آنها خود از قانون تفسیر درستی نداشته باشند، در مبارزه با فساد موفق نخواهند شد.

نویسنده اراده اما معتقد است که "فساد پیشه‌های اصلی اراکین بلندپایه دولتی هستند و حتی برخی از آنها خود تهیه کننده قانون هستند چه برسد به این که آنها از احکام قانون اطلاع نداشته باشند. به باور نویسنده، قانون شکنان با استفاده از مقام و اختیارات خود دست به فساد می‌زنند.

روزنامه با تذکر این که اظهارات وزیر عدلیه را کاملا رد نمی‌کند، افزوده که میزان فساد ناشی از عدم آگاهی از قانون، نسبت به فسادی که "قصدا و با آگاهی کامل" صورت می‌گیرد، "بسیار محدود" است.

اراده در ادامه هشدار داده تا زمانی که به زورگویی و استفاده شخصی از صلاحیتهای دولتی پایان داده نشود و کسانی که با استفاده از روابط خویشاوندی و حزبی به رده‌های بالای دولتی رسیده و متهم به فساد شده‌اند، محاکمه نشوند، موفقیت مبارزه با فساد بعید است.

ماندگار شماری از مقاله‌های اصلی شماره امروز خود را به بررسی اظهارات اخیر حامد کرزی مبنی بر تغییر زبان آموزشی از فارسی و پشتو به انگلیسی در دانشکده‌های پزشکی و مهندسی، اختصاص داده و این طرح را نقد کرده است.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشته که عملی کردن این طرح "دشمنی آشکار با این سرزمین، دانش و فرهنگ آن است و هیچ منطق سالمی چنین طرحی را نمی‌پذیرد". به نظر نویسنده، در حالی که بحث زبان به شدت داغ شده، طرح تازه آقای کرزی "خطرناک" است.

ماندگار در تیتر مقاله‌ای از قول شماری از استادان دانشگاه نوشته که "تغییر زبان خوش خدمتی به بیگانه و یک خیانت است". نویسنده از قول فیض‌الله جلال استاد دانشگاه کابل نوشته که که این طرح برای نابودی زبان مولانا، ابن سینا، خواجه عبدالله انصاری، ناصر خسرو و سید جمال‌الدین افغانی ارائه شده است.

ماندگار در مقاله دیگری با عنوان "مشکل زبان هم حل شد"، با لحن طعنه‌آمیزی نوشته که "آقای رئیس جمهوری پس از ده سال آمد و برای یک بار هم که شده حرف حسابی گفت". نویسنده افزوده که آقای کرزی با مشخص کردن زبان آموزشی رشته‌های مهندسی و پزشکی، کشور را از یک معضل بزرگ نجات داد.

روزنامه دولتی انیس گزارش داده که وزیر دفاع افغانستان در جلسه شورای امنیت ملی طرحی ارائه کرده که بر اساس آن، "برای مبارزه جدی با تروریسم" مرزهای افغانستان تحت کنترل و نظارت دقیقتر و بیشتر قرار خواهد گرفت.

این جلسه روز یکشنبه، ۴ سرطان/تیر با حضور حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان و شماری از مقامهای ارشد امنیتی و دفاعی افغانستان برگزار شد.

وزارت دفاع در این طرح همچنین تاکید کرده که برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان، باید به پناهنگاههای تروریسم که در آن سوی مرزهای افغانستان (پاکستان) موقعیت دارند، توجه جدی صورت گیرد.

تیتر اول روزنامه سخن جدید این است: "گفتگوهای صلح پشت پرده در پاریس". در این گزارش که ابتدا در وبسایت خبرگزاری بخدی منتشر شده، آمده که شماری از رهبران جهادی، نمایندگان گروه طالبان، حزب اسلامی، جبهه ملی، شورای عالی صلح و حزب حق و عدالت با هم در پاریس گفتگو کردند.

یک منبع نزدیک به حزب اسلامی به خبرگزاری بخدی گفته که در این نشست، که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد، غیرت بهیر نماینده حزب اسلامی، احمدضیا مسعود رئیس جبهه ملی، همایون شاه آصفی نماینده ائتلاف ملی، عبدالسلام ضعیف نماینده شورای عالی صلح، حنیف اتمر رئیس حزب حق و عدالت و حکمت خلیل کرزی نماینده خانواده حامد کرزی شرکت داشته‌اند.

سخن جدید در سرمقاله خود نوشته که این گونه نشستها "ملی نیستند" و گفتگوهای صلح "برنامه‌ای معامله گرایانه نیست که گروههای مذاکره کننده آن را مخفیانه به پیش ببرند". به نظر نویسنده، اگر مذاکرات پشت پرده صورت گرفته باشد، این امر حاکی از آن است که جناحهای سیاسی به مجاری دموکراتیک باور ندارند.

روزنامه از کشورهای غربی هم انتقاد کرده که به تعبیر نویسنده از چنین موارد "غیردموکراتیک" حمایت می‌کنند. به باور نویسنده سخن جدید، در این گونه نشستها تنها منافع گروهی جناحها در نظر گرفته می‌شود و به دلیل این که همه جناحهای درگیر در آن شرکت ندارند، این گفتگوها باعث افزایش تنشها می‌شود.





:: برچسب‌ها: آلمان , عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: