مذاكرات مسكو از دیدگاه های سیاسی تا كار كارشناسی
نوشته شده توسط : boudika

تیم های مذاكره كننده هسته ای ایران و 1+5 در نشست دو روزه مسكو چهار دور مذاكره برگزار و دیدگاه ها و مواضع خود را در ارتباط با اختلاف نظرهای فیمابین تشریح كردند.

'كاترین اشتون'، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست دو روزه هسته ای ایران و 1+5 در مسكو با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش طرف های مذاكره برای رفع نگرانی های موجود گفت: در این راستا انتظار داریم كه ایران در چارچوب ان.پی.تی و قطعنامه های شورای امنیت (سازمان ملل متحد) عمل كند.

'سعید جلیلی'، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در پایان نشست مسكو اعلام كرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاكرات مسكو بر غنی سازی اورانیوم به عنوان حق مسلم خود تاكید كرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینكه نشست مسكو به گفت وگوهای جدی و طرح دیدگاه های تفصیلی ایران اختصاص داده شد، اظهار داشت: در این نشست به صراحت اعلام كردیم كه غنی سازی حق مسلم ایران است و غنی سازی اورانیوم برای مصرف صلح آمیز یك حق مسلم محسوب می شود.

* گروه میزگردهای تحلیلی ایرنا به منظور بررسی روند مذاكرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1 در مسكو با 'كاظم جلالی' عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و 'حسین شیخ الاسلام' مشاور امور بین المللی رییس مجلس شورای اسلامی گفت و گو كرده كه مشروح آن به شرح زیر است:

*مطالبات دیكته شده سرمدران تلاویو از زبان كاترین اشتون

مشاور امور بین المللی رییس مجلس شورای اسلامی در مورد مذاكرات مسكو می گوید: معتقدم غربی ها در روند مذاكرات منسجم نبوده و كاترین اشتون هم آنچنان جدی این مذاكرات را دنبال نمی كند.

'حسین شیخ الاسلام' می افزاید: اشتون اگر دیدگاه جدی برای مذاكرات داشت بطور حتم دستور كار كاشناسانه را بعد از مذاكرات بغداد با جدیت پیگیری می كرد.

وی معتقد است كه كشورهای غربی فقط با عینك زورگویی به این مذاكرات نگاه می كنند و انتظار دارند جمهوری اسلامی ایران برخلاف حق طبیعی خویش هیچگونه غنی سازی نداشته باشد.

این خواسته ای است كه سرمدران تلاویو پرچم دار آن هستند و كشورهای غربی نیز به سبب سیطره صهیونیست در پشت پرده حكومتشان ناگزیر به تكرار چنین ادعاهایی هستند.

این درخواست های غیر منطقی از جانب برخی از كشورهای 5+1 در حالی مطرح می شود كه جمهوری اسلامی ایران ادامه روند صلح آمیز هسته ای را حق قانونی و طبیعی خویش می داند و حاضر به معامله بر سر حقوق ملت خویش نمی باشد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام كرده كه فعالیت های هسته ای خویش را با اهداف صلح آمیز دنبال كرده و از این انرژی خاص در راستای تولید داروهای مورد نیاز ایرانیان و نیز ساختن سرزمینی آباد بهره می گیرد.

شیخ الاسلام تاكید كرد: متاسفانه تاكنون كشورهای 5+1 در مذاكرات هسته ای خویش با جمهوری اسلامی ایران به هیچكدام از وعده هایشان عمل نكرده اند كه نمونه آخر آن نیز در مذاكرات مسكو كاملا مشهود بود.

آنان با فرافكنی های همیشگی سعی در تحریف افكار عمومی دارند و در این دور از مذاكرات نیز با ادعای تعلیق غنی سازی و یا تعطیلی سایت 'فردو' این سیاست را دنبال می كردند.

وی ادامه مذاكرات را دستاورد نشست مسكو دانست و خاطرنشان كرد: معتقدم غرب در روند مذاكرات نباید دیدگاه سیاسی داشته باشد و برای كسب نتایج مطلوب باید با دیدگاهی كارشناسانه سعی در تعامل داشته باشد.

مشاور امور بین المللی رییس مجلس شورای اسلامی می گوید: غربی های باید بدانند كه سیاست اعمال فشار و مذاكره همانگونه كه تاكنون نتیجه نداشته در آینده نیز اهداف آنان را برآورد نخواهد كرد.

روزنامه آمریكایی 'لس‌ آنجلس تایمز' نیز پس از پایان مذاكرات مسكو با اشاره بر اینكه ایران و 1+5 نتوانستند اختلاف نظرهای بین دو طرف بر سر برنامه اتمی تهران را كاهش دهند، نوشت: تردید درباره موفقیت مذاكرات، می ‌تواند به تنش در بازارهای جهانی نفت و افزایش قیمت ‌ها بیانجامد.

همچنین خبرگزاری فرانسه نوشت: بان‌كی‌مون دبیر كل سازمان ملل در نخستین واكنش خود به مذاكرات ایران و 1+5 نسبت به عدم پیشرفت در مذاكرات ابراز تاسف كرد و خواستار دور جدیدی از تلاش‌های طرفین برای جلوگیری از پایان مذاكرات شد.

*5+1 تمایل چندانی به رسیدن به نقطه مشترك ندارند

'كاظم جلالی' عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم نیز در مورد مذاكرات مسكو می گوید: كشورهای غربی باید اعتماد سازی كرده و از رفتار طلبكارانه خودشان دست بردارند.

امروز دنیای غرب باید اقداماتی را انجام دهد تا بتواند در قبال رفتارهای غیر حقوقی ای كه در قبال ملت ایران داشته را جبران كند.

هر چند كه در تاریخ گفتنی های زیاد در قبال خباثت های دنیای غرب در قبال ایرانیان وجود دارد؛ اما در همین مذاكرات مسكو نیز غرب به تعهدات خویش پایبند نبود.

جلالی می افزاید: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا كه تعلیق غنی سازی را به عنوان یك عمل غیرحقوقی و غیر الزام آور پذیرفته بود، متاسفانه با واكنش های بسیار غلطی مواجه شد به گونه ای كه كشورهای غربی خواستار تعطیلی غنی سازی شدند.

وی در ادامه با اشاره به موارد متعدد بدقولی كشورهای 5+1 یادآور شد: بعد از آنكه جمهوری اسلامی با كشورهای غربی در مورد شبهاتی به تفاهماتی دست یافت و مقرر شد تا پس از ارایه آن دیگر خواسته های جدیدی مطرح نشود، متاسفانه بار دیگر شاهد نقض قول های كشورهای غربی شدیم.

این عضو كمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: معتقدم یك بخش از خطاهایی كه غرب باید در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال كند، انجام و عملی كردن تعهدهای گذشته است.

اصولا بردن پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل یك عمل غیر حقوقی و كاملا غیر قانونی است و بر همین اساس اگر 5+1 مصمم به برگزاری نشست های مفید است باید در نخستین گام برای نشان دادن حسن نیت بازگرداندن این پرونده به آژانس بین المللی هسته ای است.

همچنین تاكید بر موضوعاتی همچون تعطیلی غنی سازی فقط منجر به وقت تلف كردن شده و مذاكرات را در روند فرسایشی قرار می دهد.

غربی ها باید بدانند كه اگر جمهوری اسلامی ایران تمایل به تعطیلی غنی سازی داشت بطور حتم طی سالیان گذشته اینقدر پافشاری و هزینه پرداخت نمی كرد.

گروه 5+1 تمایلی به رسیدن به نقطه مشترك ندارد؛ مذاكرات ایران و 5+1 در روسیه نشان داد این گروه در مقابل سیاست‌های هسته ‌ای ایران همچنان از تاكتیك هویچ و چماق استفاده می‌كند.

هدف از مذاكرات روسیه این بود كه دو گروه به نقطه مشترك برسند اما به نظر می‌رسد گروه مذاكره كننده غربی تمایل چندانی به رسیدن به نقطه مشترك ندارد و تلاش می‌كند با طولانی شدن مذاكرات زمان را به سود خود پیش ببرد تا تحریم‌های بیشتری علیه ایران انجام شود.

*در پایان باید تاكید كرد كه به رغم دیدگاه های مطرح شده در خصوص نتایج اجلاس مسكو ، جمهوری اسلامی ایران توانست اراده خود را بر روند مذاكرات تحمیل كرده و خواهان بررسی موضوع های پیشنهادی خود توسط طرف مقابل گردد به گونه ای كه 5+1 ضمن اعلام آمادگی برای بررسی پیشنهادات مذاكره كنندگان ایرانی خواستار زمان برای بررسی این پیشنهادها شد و این همان خواسته همیشگی ایران بوده كه موضوع هسته ای ایران فنی است نه سیاسی .

گزارمیز**9187**1542**





:: برچسب‌ها: معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: