'ترویج همجنس بازی' و 'زنای با محارم'؛ تخلفات تازه نشر چشمه اعلام شد
نوشته شده توسط : boudika

آقای دری می گوید نشر چشمه کتابی را به وزارت ارشاد عرضه کرده که کارشناس کتاب "شرم داشته" آن را بررسی کند

بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد ایران گفت "ترویج همجنس بازی"، "زنای با محارم"، "ارتباط جنسی میان دختران و پسران" و "توهین به مقدسات"، "بخشی از تخلفات" نشر چشمه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای دری که دیروز در جمع پژوهشگران قرآنی سخن می گفت، نشر چشمه را یکی از ناشرانی که "تعمدا برخلاف قانون از اصلاح مسیر خود سرباز می زنند" خواند و گفت: "از میان خیل تخلفات ناشر مذکور (نشر چشمه) می توان به ارائه اثری موهن درباره حضرت امام حسین و آثاری کاملا مغایر با ضوابط چاپ و نشر کتاب اشاره کرد، مثلا این ناشر کتابی ارائه کرده است که مروج همجنس بازی بوده و یا اثر دیگری برای چاپ به اداره کتاب تحویل داده که سرشار از مراودات جنسی و ارتباط جنسی میان دختران و پسران است."

آقای دری درباره کتاب دیگری از این انتشارات گفت: "اثر دیگری از سوی این ناشر واصل شده که از حیث ابتذال به گونه‌‌ای بوده است که کارشناس کتاب مربوطه از بررسی آن سرباز زده و گفته شرم دارم کتاب را بررسی کنم."

معاون فرهنگی وزارت ارشاد به نام هیچ یک از این کتابها اشاره نکرد و در بخش دیگری از سخنانش باز هم بدون ذکر نام و جزییات اثر از کتاب دیگری از این ناشر یاد کرد که به گفته او "مروج زنای با محارم است".

منظور او از عرضه این کتاب، ارائه آن به وزارت ارشاد برای ممیزی است؛ روندی که همه ناشران برای دریافت مجوز چاپ هر کتاب طی می کنند.

آقای دری گفت: "برخی می گویند که کتاب چاپ نشده است، حال سوال این است اگر به چنین آثاری اجازه چاپ داده می‌شد و مردم متدین و خوبمان به کتاب‌ها اعتراض می‌کردند چه کسی مسئولیت انتشار این کتاب‌ها را می پذیرفت؟"

او گفت که معاونت امور فرهنگی "نقش پدرانه" خود را در حمایت از ناشران "با قاطعیت" ایفا خواهد کرد.

بهمن دری اواسط خرداد ماه در توضیح دلایل لغو پروانه نشر چشمه گفته بود: "این انتشارات کتابی عرضه کرد که سراسر ضد قیام کربلا و ضد امام حسین بود."

ناشران کتاب های خود را برای بررسی و صدور مجوز به اداره ممیزی وزارت ارشاد می فرستند و ممیزان پس از بررسی، یا آن را غیرقابل چاپ اعلام می کنند یا مواردی را برای حذف، تعدیل یا تغییر پیشنهاد می دهند. ناشران با اعمال این اصلاحات، کتاب را چاپ می کنند.

به گفته کارشناسان، در ایران قانونی وجود ندارد که وزارت ارشاد بتواند با استناد به آن امتیاز ناشری را به خاطر عرضه کتابهای غیر قابل چاپ به این وزارتخانه، لغو کند.

این ها همه در حالیست که حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه، در واکنش به خبر لغو مجوز این نشر و سخنان بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در این باره، توضیحاتی را منتشر کرد و گفت که در مدت سی سال فعالیت این نشر، "حتی یک صفحه کتاب بدون مجوز منتشر نکرده است."

آقای کیائیان با رد ادعای بهمن دری درباره عرضه کتابی که "سراسر ضد قیام کربلا و ضد امام حسین" بوده، "سوء تفاهم پیش آمده" را ناشی از عدم دریافت پیام اثر دانسته و اصلی‌ترین مشکل ممیزی در وزارت ارشاد را "ساختاری" و "معلول بضاعت ادبی بررسان" دانسته بود.

اظهارات تازه معاون فرهنگی وزیر ارشاد بعد از این توضیحات مدیریت نشر چشمه، مطرح شده است.

نشر چشمه فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرده است و از ناشران مطرح در زمینه ادبیات است. در این مدت بسیاری از نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران شاخص ایرانی با این نشر همکاری کرده اند.





:: برچسب‌ها: نور , قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: