بنیانگذار سایت جنجالی ویكی لیكس به سفارت اكوادور در لندن پناهنده شد
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا، سفارت اكوادور در لندن با انتشار بیانیه ای ضمن تایید این خبر اعلام كرد كه تقاضای پناهندگی جولیان آسانج را به دولت اكوادور اطلاع داده است.

این سفارتخانه با تاكید بر اینكه قصد مداخله در امور قضایی انگلیس را ندارد، افزود: با توجه به اینكه اكوادور عضو سازمان ملل و امضاء كننده كنوانسیون های مربوط به حقوق بشر و پناهندگی می باشد، موظف است درخواست های مطرح شده در این زمینه را بررسی كند.

در حال حاضر جولیان آسانج تحت حفاظت دولت اكوادور و در محل سفارت آن كشور در لندن به سر می برد تا به درخواست پناهندگی وی رسیدگی شود.

وزارت خارجه انگلیس دقایقی قبل با انتشار بیانیه ای ابراز امیدواری كرده است كه این موضوع از طریق مذاكره با مقامات اكوادور حل شود.

قضات دیوان عالی انگلیس، بالاترین مرجع قضایی این كشور، حدود 20 روز پیش استرداد جولیان آسانج بنیانگذار سایت جنجالی ویكی لیكس به كشور سوئد را تایید كردند و بر اساس گزارش برخی منابع خبری در لندن، استرداد آسانج به سوئد قریب الوقوع بوده است.

حكم استرداد آسانج به سوئد پیشتر توسط دادگاه بدوی و دادگاه عالی انگلیس نیز تایید شده بود ولی وكلای وی ضمن اعتراض به این حكم به دیوان عالی انگلیس مراجعه كرده بودند تا مانع از استرداد وی شوند.

بینانگذار ویكی لیكس حدود یك سال و نیم پیش به درخواست دادستان سوئد و به اتهام تجاوز و آزار و اذیت جنسی دو زن، در انگلیس بازداشت شد و پس از یك هفته با قرار وثیقه 240 هزار پوندی به صورت مشروط آزاد شد. وی در این مدت حق خروج از انگلیس را نداشت و هر روز باید خود را به پاسگاه پلیس معرفی می كرد.

وكلای آسانج سال گذشته و در جریان رسیدگی به پرونده وی در دادگاه عالی استدلال كرده بودند كه استرداد موكل شان به سوئد می تواند به تحویل وی به آمریكا و حتی انتقال وی به بازداشتگاه گوانتانامو منجر شود و پرونده های جدیدی به دلیل انتشار اسناد محرمانه دولت آمریكا علیه وی تشكیل گردد.

وكلای آسانج گفته اند پرونده تشكیل شده علیه آسانج دارای انگیزه های سیاسی است و موكلشان بیم آن دارد كه در صورت تحویل به آمریكا حتی با مجازات اعدام مواجه شود.

تیم حقوقی بنیانگذار ویكی لیكس همچنین درخواست استرداد مطرح شده از سوی سوئد را غیرقانونی خوانده و مدعی شده بودند كه چون آسانج هنوز حتی در سوئد رسما متهم نشده است، لذا درخواست استرداد وی نیز قابل طرح نمی باشد.

سایت جنجالی ویكی لیكس طی دو سال گذشته در چند نوبت اقدام به انتشار آنچه كه اسناد محرمانه درز كرده دولت آمریكا می خواند كرده است.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: باغ وحش ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: