تكمیل 80 درصد عملیات احداث بنادر صید و صیادی تا پایان سال 92
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان شیلات ایران، 'رجبعلی قربانزاده' پیش بینی اولیه اعتبارات مورد نیاز برای ساخت این بنادر را سه هزار میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: سال گذشته، 270 میلیارد ریال از بودجه تملك دارایی و سرمایه ای این سازمان به احداث بنادر، بهسازی و ساماندهی بنادر اختصاص یافت.

وی پیش بینی كرد ، حدود 300 میلیارد ریال معادل 50 درصد بودجه سال 91 به ساخت بنادر صید و صیادی تخصیص یابد.

این مقام مسئول با بیان این كه احداث بنادر موجب ساماندهی صیادان و اشتغالزایی و آبادانی مناطق محروم می شود، ادامه داشت: این 15 بندر در چهار استان جنوبی كشور در حال ساخت است و بیشترین تعداد بنادر در استان بوشهر احداث می شود.

وی هزینه احداث یك بندر صید و صیادی در استانی های جنوبی كشور را بین 150 تا 250 میلیارد ریال تخمین زد.

** پیش بینی 10 هزار فرصت شغلی در طرح توسعه صید و صیادی

قربانزاده از تدوین و ارایه طرح توسعه صید و صیادی و آبزی پروری در سواحل دریا و آب های دور به كار گروه توسعه صید و صیادی و آبزی پروری دولت خبر داد و گفت:این كار گروه با طرح توسعه صید و صیادی و آبزی پروری موافقت دارد، اما هنوز اعتبارات این طرح مشخص نشده است.

مدیركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: این طرح با هدف توسعه صید و صیادی و آبزی پروری در استان های جنوبی كشور توسط سازمان شیلات تهیه شد كه در آن 10 هزار فرصت شغلی در زمینه های مختلف همچون پرورش ماهی در قفس، صید در آب های دور و جزایر پیش بینی شده است.

وی اعتبارات اجرای این طرح را 5420 میلیارد ریال برآورد كرد و اضافه كرد: از مجموع این رقم، 2100 میلیارد ریال اعتبارات تملك دارایی و سرمایه ای و 3310 میلیارد ریال تسهیلات كم بهره و یا ارزان قیمت است.

قربانزاده ادامه داد: 2100 میلیارد ریال از اعتبارات این طرح دو ساله برای توسعه و تقویت زیرساخت ها در نظر گرفته شده است.

وی تصریح كرد: انتظار داشتیم، اعتبارات طرح توسعه صید و صیادی و آبزی پروری در لایحه بودجه سال 91 لحاظ شود كه به دلیل محدودیت منابع، این انتظار محقق نشد، اما امیدواریم اعتبارات این طرح از محل درآمد مازاد نفتی تامین شود.

قربانزاده در ادامه به طرح جامع خزر نیز اشاره كرد و گفت: سازمان شیلات این طرح را در هشت بند تدوین در سال 88 به دبیرخانه هیئت دولت ارسال كرد كه پس از بررسی تصویب و ابلاغ شد.

مدیركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: یك بند از این طرح مربوط به ساماندهی پره های صیادی است كه در سال 90 با اختصاص 9797 میلیارد ریال اجرایی شد.

وی برآورد اعتبارات اولیه طرح جامع خزر را هشت هزار میلیارد ریال عنوان كرد و اظهار داشت: 2 هزار میلیارد ریال از این اعتبارات به صورت اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای و مابقی به صورت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.

**افزایش 11 درصدی بودجه سازمان شیلات

وی درباره بودجه سال 91 سازمان شیلات نیز گفت: در لایحه بودجه سال 91 برای این سازمان 560 میلیارد ریال اعتبار ملی پیش بینی شده كه این رقم 11 درصد نسبت به اعتبارات سال گذشته رشد داشته است.

قربانزاده افزود: بیش از 50 درصد این اعتبارات معادل 300 میلیارد ریال به ساخت بنادر صید و صیادی و مابقی در زمینه آبزی پروری اختصاص خواهد یافت.

مدیركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران، پیش بینی كرد تولید آبزیان در صورت تامین به موقع اعتبارات به بالای 800 هزار تن برسد.

قربانزاده ادامه داد: سازمان شیلات برای بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و ماهیان استخوانی سالانه نزدیك به 50 میلیارد ریال هزینه می كند و امسال نیز همین میزان اعتبار صرف بازسازی ذخایر ماهیان خواهد شد.

وی گفت: سالانه پنج تا 10 میلیون بچه ماهی از نوع خاویاری و 350 تا 400 میلیون بچه ماهی از انواع ماهیان استخوانی در آب های ساحلی و منابع آبی رهاسازی می شود.

**واگذاری مراكز تكثیر و پرورش ماهی به بخش خصوصی

قربانزاده با بیان این كه سازمان شیلات به دنبال آن است كه كل مراكز تكثیر و پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی را به بخش خصوصی واگذار كند، اظهارداشت: هم اكنون 16 مركز تكثیر ماهی در كشور وجود دارد و این مراكز به صورت واگذاری مالكیت و یا اجاره در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: سازمان شیلات برای تامین امنیت و فعال سازی بخش خصوصی در راستای تكثیر ماهی، سالانه 60 تا 70 درصد اعتبارات مربوط به رهاسازی ماهیان را به خرید بچه ماهی از این مراكز اختصاص می دهد.

قربانزاده درباره تولید میگو نیز اظهارداشت: سال گذشته بیش از هشت هزار تن میگو در كشور تولید شد كه پیش بینی می شود امسال این رقم به 15 هزار تن برسد.

وی درباره هدفمندی یارانه ها گفت: تاكنون اعتباری از محل هدفمندی یارانه ها بابت تولید و آبزی پروری پرداخت نشده و فقط در زمینه سوخت، گازوئیل 1500 ریالی دریافت كردیم.

مدیركل برنامه و بودجه سازمان شیلات ادامه داد: در بودجه 91 ، مجلس به دنبال آن است كه از محل هدفمندی یارانه ها، 20 درصد برای گوشت قرمز و سفید یارانه پیش بینی كند و امیدواریم شیلات از این یارانه ها برای پرداخت به تولیدكنندگان و تعادل قیمت ها بهره مند شود.

وی درعین حال ناكافی بودن و عدم تخصیص به موقع اعتبارات را از دغدغه های سازمان شیلات دانست و افزود: با تامین اعتبارات كافی و فرهنگ سازی در زمینه مصرف می توان محصولات شیلاتی را رقابتی كرد.

** اعتبارات از الزامات رقابتی شدن محصولات شیلاتی است

قربانزاده ، اعتبارات را از الزامات رقابتی شدن محصولات شیلاتی در سطح بازارهای جهانی عنوان كرد و گفت: اگر اعتبارات بموقع و به میزان كافی تامین شود، ایران در زمینه شیلات در منطقه جایگاه خاصی به خود اختصاص خواهد داد.

وی با بیان این كه از اعتبارات تملك دارایی و سرمایه ای سازمان شیلات در سال گذشته 70 درصد ، یعنی معادل 360 میلیارد ریال تاكنون پرداخت شده ، اظهارداشت: این اعتبارات صرف طرح های عمرانی احداث، بهسازی و سازماندهی بنادر، صیادی در جزایر جنوب، طرح یگان حفاظت، طرح بازسازی ذخایر آبزیان ساحلی و طرح اصلاح روش های آبزی پروری شده است.

قربانزاده اعتبارات استانی سازمان شیلات در سال 90 را حدود 500 میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: تاكنون 80 درصد این اعتبارات تخصیص یافته كه در راستای طرح های آبزی پروری، صیادی و بهبود كیفیت فرآوری آبزیان هزینه شده است.

** سهم 300 میلیارد ریالی شیلات از مازاد درآمدهای نفتی

وی درباره سهم سال گذشته سازمان شیلات از دو هزارو 500 میلیارد ریال اعتبارات مربوط به مازاد درآمدهای نفتی كه به وزارت جهادكشاورزی اختصاص یافت، گفت: از این مبلغ 300 میلیارد ریال به سازمان شیلات تخصیص پیدا كرد.

قربانزاده افزود: از این مبلغ 90 میلیارد ریال برای كاهش هزینه استمهال وام های پرورش دهندگان ماهی به روش مدار بسته، 11 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه استمهال وام های كیلكاگیران و حدود 9 میلیارد و 700 میلیون تومان برای ساماندهی و تعدیل پره های صیادی در استان های گیلان، مازندران و گلستان پرداخت شد.

این مقام مسئول تصریح كرد: 75 درصد اعتبارات (تعدیل و سازماندهی پره ها) برای ساماندهی پره های صیادی در استان گیلان و باقیمانده اعتبارات به استان های مازندران و گلستان اختصاص یافته است.

اقتصام**9186**1601





:: برچسب‌ها: موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: