روزنامه های کابل: سه شنبه، ۳۰ جوزا
نوشته شده توسط : boudika

شماری از روزنامه ها در حاشیه اظهارات حبیب‌‎الله غالب وزیر عدلیه/دادگستری در مورد خانه‌های امن، به بررسی وضعیت زنان پرداخته و اظهارات او را نقد کرده‌اند.

آقای غالب اخیرا گفته که در خانه‌های امن "فحشا" جریان دارد، اما وزارت امور زنان از او خواسته که معذرت خواهی کند.

احمد عمران در مقاله با عنوان "نگاه پروژه‌محور حکومت به زنان" در ماندگار مدعی شده که "در ده سال گذشته خشونت در برابر زنان نه تنها کاهش نیافته بلکه رشد صعودی هم داشته است". به باور نویسنده، هنوز به زنان به عنوان جنس دوم نگاه می شود و حضور آنها در بسیار عرصه‌ها "نمادین" است.

به نظر نویسنده ماندگار، در حالی که حکومت با تشکیل یک وزارتخانه و برگزاری چند کارگاه آموزشی، فکر می کند برای اعاده حقوق زنان شهکار کرده، براساس آمار منتشر شده، از سال ۱۳۹۰ تا حال بیش از پنج هزار خشونت علیه زنان ثبت شده است.

در ادامه مطلب آمده که جامعه جهانی در آستان برگزاری کنفرانس توکیو می خواهد بداند که حکومت افغانستان در ده سال گذشته برای تامین حقوق زنان کاری انجام داده، اما به باور نویسنده هنوز هم در دادگاههای افغانستان نگاه "مردسالارانه" حاکم است و صدای زنان در پشت در دادگاهها شنیده نمی شود.

مقاله نویس ماندگار حکومت را متهم کرده که با پروژه ای کردن وضعیت زنان، تلاش کرده که به چشم نهادهای مدافع حقوق زنان "خاک بزند". نویسنده افزوده که هرگاه بحث حقوق زنان گرم شده، حکومت با برگزاری چند همایش در این مورد، تلاش کرده نشان دهد که همه چیز بر وفق مراد است.

انتشار گزارش اخیر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، که در آن افغانستان کشوری با بیشترین تعداد مهاجران در جهان خوانده شده، در شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل بازتاب یافته است.

این نهاد شمار مهاجران ثبت شده افغان در خارج از کشور را ۲.۷ میلیون نفر برآورد کرده و کشورهای عراق با ۱.۴ میلیون، سومالی با ۱.۱ میلیون و سودان با پنجصد هزار پناه‌جو، در ردیفهای بعدی این فهرست در گزارش سازمان ملل قرار گرفته اند.

هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "داستان آوارگی ما"، با اشاره به گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نوشته که کشورهای ایران و پاکستان همواره از حضور مهاجران افغان در خاک خود "استفاده ابزاری" کرده اند و دولت افغانستان هم برای بازگشت آنها کاری انجام نداده است.

روزنامه از وزارت امور مهاجران افغانستان انتقاد کرده که تا حال نتوانسته حتی راهبردی برای بازگشت مهاجران به کشور تدوین کند. روزنامه افزوده که هر چند مقامهای این وزارت از موفقیت خود سخن می‌گویند، اما در واقع این وزارت موفقیت محسوسی نداشته است.

به باور هشت صبح، عدم موفقیت دولت افغانستان برای بازگشت مهاجران باعث شده که زمینه اعمال فشار علیه افغانستان از سوی ایران و پاکستان فراهم شود. روزنامه معتقد است که اردوگاههای مهاجران در پاکستان به محل سربازگیری گروه طالبان تبدیل شده است.

نویسنده در ادامه تاکید کرده که دولت افغانستان باید با هماهنگی سازمان ملل تلاش کند که برای بازگشت مهاجران از این کشورها برنامه های مشخصی را روی دست گیرد. سرمقاله نویس هشت صبح افزوده که باید در داخل کشور زمینه اسکان و اشتغال مهاجران بازگشته فراهم شود.

روزنامه سرنوشت در سرمقاله خود نوشته که هنوز عوامل مهاجرت افغانها به خارج از کشور از بین نرفته و به همین دلیل، احتمال افزایش شمار مهاجران نیز وجود دارد. نویسنده از جنگ، ناامنی و عدم فرصتهای شغلی به عنوان عوامل مهاجرت افغانها نام برده است.

به باور این روزنامه، هنوز در راستای از بین بردن عوامل مهاجرت افغانها به خارج از کشور پیشرفت قابل توجهی صورت نگرفته در حال حاضر هم این نگرانی وجود دارد که شماری دیگر از شهروندان کشور راه مهاجرت را به همین دلیل در پیش بگیرند.

سرنوشت افزوده که مهاجرت و آوارگی تنها یک چالش در برابر مهاجران و آوارگان نیست، بلکه چالشی در برابر پیشرفت، ثبات و منافع افغانستان هم شمرده می شود که پیامدهای کوتاه مدت و درازمدت زیادی را برای کشور در پی خواهد داشت.

نویسنده در ادامه تاکید کرده است که دولت افغانستان باید برای زدودن زمینه های مهاجرت و آوارگی گامهای جدی بردارد تا هم عوامل مهاجرت کاهش یابد و هم از تعداد مهاجران در خارج از کشور کاسته شود.

روزنامه افغانستان در سرمقاله خود با عنوان "اکادمی علوم، اعتبار ناچیزی که برباد رفت"، نوشته که این نهاد در مورد درصدی جمعیت اقوام "آمار غیرواقعی" را منتشر کرده و در مورد اقوام غیرپشتون و از جمله هزاره مطالب "اهانت آمیز و نامربوط" چاپ کرده است.

اخیرا اکادمی علوم در مورد درصدی اقوام آماری را در دایره المعارف آریانا منتشر کرد که از سوی اداره مرکزی احصائیه (مرکز آمار) رد شد و به دنبال آن در کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام غیرپشتون مطلبی را در باره قوم هزاره منتشر کرد که هزاره ها آن را نسبت به خود اهانت آمیز تلقی کردند.

روزنامه افغانستان در ادامه سرمقاله خود نوشته که اکادمی علوم در چاپ این دو کتاب پول هنگفتی را مصرف کرد و انتشار "ادعاهای دروغین و از لحاظ قانونی غیرقابل توجیه" توسط این نهاد باید برای آن مایه شرم و سرافگندگی باشد.

نویسنده با لحن طعنه آمیزی افزوده که نویسندگان اکادمی علوم در کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام غیرپشتون به به "افسانه های قدیمی" و "برداشتهای شخصی" رو آورده و آنها را به عنوان منابع تحقیق خود قرار داده اند. نویسنده از اکادمی علوم خواسته که از اقوامی که اهانت شده معذرت بخواهد.





:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: