باید برای جذب نخبگان در مراكز علمی تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 'محمدرضا مخبر دزفولی' روز یكشنبه در بازدید از مركز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: برای جذب نیروهای جدید در دانشگاه‌ها باید با شرح صدر رفتار كرد تا نیروهای علمی كشور امكان حضور حداكثری در دانشگاه‌ها را پیدا كنند.

وی گفت : جذب اعضای هیئت علمی باید با ضابطه و معیار درست انجام پذیرد تا همه افراد دارای شرایط امكان حضور برایشان میسر باشد.

مخبر دزفولی با بیان اینكه دانشگاه‌های كشور باید با ظرفیت‌سازی امكان حضور نخبگان و ظرفیت‌های علمی را در ساختار خود فراهم كنند، گفت: تاسیس پژوهشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی علمی و بكارگیری نخبگان در آنها از روش‌های خوبی است كه موجب حفظ استعدادها در داخل كشور می‌شود.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌های كشور به این سمت حركت كرده‌اند ولی ضرورت دارد برای دادن شتاب بیشتر به جریان علمی شكل گرفته در كشور كه محصول تدبیر مقام معظم رهبری در طرح موضوع جنبش نرم‌افزاری بود؛ دیگر دانشگاه‌ها نیز اقدام به تاسیس این مراكز برای بكارگیری ظرفیت‌های علمی كشور كنند.

وی گزارش ارائه شده توسط رییس مركز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم در این جلسه را مثبت و نویدبخش توصیف كرد و یادآور شد كه برخی اشتباهات و نواقص را نباید از نظر دور داشت.

مخبر دزفولی بر حمایت و پشتیبانی شورای عالی انقلاب فرهنگی از جریان شكل گرفته در جذب اعضای هیات علمی تاكید كرد و گفت كه شورا آمادگی دارد تا برای رفع مشكلات در این زمینه و اصلاح امور سیاست‌های لازم را اتخاذ كند.

وی به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس هیئت عالی جذب دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی در چند سال گذشته اشاره كرد و اظهار داشت: در آن زمان مقاومت زیادی برای جلوگیری از انجام این كار صورت می‌گرفت، زیرا جریان‌هایی در برخی دانشگاه‌ها شكل گرفته بود كه مانع ورود استعدادها و نخبگان كشور می‌شد و نگاه آنها به این مقوله بسیار مغرضانه و تنگ‌نظرانه بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: تعداد زیادی از دانشمندان و فارغ‌‌التحصیلان كشور در این فضا امكان حضور در دانشگاه‌ها و مراكز علمی را نداشتند كه این مسئله خود به یكی از دلایل خروج برخی از نخبگان كشور در آن زمان منجر شد.

مخبر دزفولی از ارائه آمار غلط در مورد مسئله خروج نخبگان كشور انتقاد كرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر امكان جذب و حضور نخبگان و استعدادهای برتر كشور در دانشگاه‌ها و مراكز علمی هموارتر شده و شیب خروج نخبگان نیز كاهش پیدا كرده است.

وی افزود: یكی از علل اینكه چرخه علم و فناوری كشور شتاب بیشتری پیدا كرده ، این است كه مسیر جذب دانشگاه‌ها از سلیقه‌گرایی، حزب‌گرایی و تبدیل مراكز علمی به باشگاههای سیاسی خارج شد و به این نقطه رسیدیم كه هر استعدادی كه قابلیت حضور در مراكز علمی را دارد، مسیر برایش هموار شده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران درخصوص فرایند جذب متمركز اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز گفت: این عین عدالت است كه همه فرزندان این كشور كه شایستگی قرار گرفتن در مجموعه‌های علمی را دارند، فرصت برابر برای حضور داشته باشند.

وی اضافه كرد: در آئین‌نامه‌های جذب هیئت علمی، ضوابط مبتنی بر شایستگی علمی، دینی و اخلاقی جایگزین رابطه شد و مصمم هستیم تا در افق چشم‌انداز 1404 به رقم 2 تا 3 هزار محقق در یك میلیون نفر برسیم.

رییس مركز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم نیز در این دیدار گفت: قبلا گزینش اعضای هیئت علمی در یكی از ادارات سازمان سنجش انجام می‌شد ولی با مساعدت‌ها و توجهات شورای عالی انقلاب فرهنگی مركز جذب وزارت علوم تاسیس شد.

'محمدرضا مردانی' افزود: برای برآورده كردن انتظارات نظام از این مركز در تسهیل جذب افراد متعهد و متخصص در هیئت علمی دانشگاه‌ها به ‌عنوان یكی از اركان دانشگاه اسلامی، تمام توان خود را به‌كار خواهیم گرفت.

رییس مركز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم همچنین خواستار اتخاذ تدابیر ویژه بر اساس راهبردهای نقشه جامع علمی كشور به منظور توانمند سازی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها شد.

فراهنگ**1055**536** 1917





:: برچسب‌ها: هاوایی , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: