جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : boudika

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر چهل و دومین شماره از این مجموعه است. علاقمندان می توانند گزارش های مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

***شانزدهم ژوئن

- سرزمین آرژانتین (كشوری در آمریكای جنوبی) توسط دریانوردان اسپانیایی كشف شد.(1515)

- بیلبائو(شهری در شمال اسپانیا) یكی از مهمترین مراكز نظامی و سیاسی جمهوری خواهان اسپانیا، در جریان جنگ های داخلی آن كشور، به تصرف نیروهای سلطنت طلب اسپانیا درآمد.(1937)

- نیروی هوایي آمریكا، در جریان جنگ جهانی دوم، حمله به شهرهای ژاپن را با بمباران'فوكولا'(شهری در جنوب ژاپن) آغاز كرد. این حملات سرانجام با بمباران هسته‏ای دو شهر ناكازاكی و هیروشیما در ماه اوت 1945 و تسلیم ژاپن، خاتمه یافت.(1944)

- شورش نظامی و مذهبی در آرژانتین علیه'خوان پرون'(دیكتاتور معروف آن كشور) آغاز و پس از مدتی او در همین سال و در پی یك كودتای نظامی از كار بركنار شد. پرون، باردیگر در سال 1973 به عرصه سیاست با عنوان رییس جمهوری بازگشت اما یكسال بعد از به قدرت رسیدن درگذشت .(1955)

- اولین زن فضانورد جهان از شوروی، با نام 'والنتینا ترشكوا'، پرواز فضایي خود را با سفینه‏ای به نام 'وستوك6 ' آغاز كرد.(1963)

- هزاران دانش‏آموز در خیابان‏های'سووتو'(شهری در آفریقای جنوبی)علیه نژادپرستان این كشور دست به راهپیمایي زدند. اما این تظاهرات با تیراندازی پلیس به آشوب كشیده شد و طی روزهای بعد، صدها نفر كشته و زخمی شدند. آفریقای جنوبی در دوران حاكمیت نژادپرستان، دارای قوانین ضد بشری و خلاف عقل بود كه این عوامل سبب پیدایش تنفر، وحشت و حقارت در این جامعه شد.

(1976)

**هفدهم ژوئن

- نیروهای فرانسوی و آلمانی با كمك به اتریش، از پیشروی نظامیان عثمانی به دروازه های وین(پایتخت امپراتوری اتریش) جلوگیری كردند و اولین شكست عثمانی از ممالك متحد اروپایی را رقم زدند.(1529)

- یكی از بزرگترین جنگ های سفیدپوستان و سرخپوستان آمریكا در اطراف رودخانه ای به نام'تیپه كانو' درگرفت. این جنگ با شكست سرخپوستان پایان یافت.(1811)

- 'ویكتوریا' یكی از تاریخی ترین ملكه های بریتانیا پس از 82 سال زندگی بدرود حیات گفت. پس از او پسرش با عنوان'ادوارد هفتم'بر تخت سلطنت نشست.

(1901)

- قرارداد منع استفاده از سلاح ‏های میكروبی و شیمیایی در جنگ‏ ها، به دلیل استفاده گسترده آلمان از سلاح‏های شیمیایی در جریان جنگ جهانی اول، در ژنو به امضا 29 كشور رسید.(1925)

- دوره دوم جنگ های فنلاند و شوروی در جریان جنگ جهانی دوم آغاز شد. دوره اول جنگ های این دو كشور اروپای شرقی، با حمله ارتش سرخ شروع شد و در هر دو دوره جنگ فنلاند شكست خورد.(1941)

- پس از مراجعه به آراء عمومی، اتحاد دانمارك و ایسلند لغو و روز ملی ایسلند با استقلال این كشور از دانمارك اعلام شد.(1944)

- 'ایمره ناگی' نخست وزیر میهن پرست مجارستان (كشوری در اروپای مركزی) به همراه سه نفر از یارانش، به جرم مشاركت در جنبش آزادیخواهی این كشور اعدام شد.(1955)

**هیجدهم ژوئن

- زندگی سیاسی'ناپلئون بناپارت' به دنبال شكست در جنگ تاریخی'واترلو'(دهكده‏ای به همین نام در بلژیك)پایان یافت. پس از فرار وی از تبعیدگاه خویش در جزیره اِلب و به دست گرفتن مجدد قدرت در فرانسه، اتحاد جدیدی از جانب دولت پروس و انگلیس بر ضد او به سرعت شكل گرفت و سبب شكست، تبعید و مرگ وی شد.(1815)

- نظام پادشاهی در مصر توسط شورای جانشین لغو و حكومت جمهوری برقرار شد. این اقدام یك سال پس از وقوع كودتای انقلابی، به رهبری سرلشكر'محمدنجیب' وسرهنگ'جمال عبدالناصر'در مصرصورت گرفت و به موجب آن خاندان سلطنتی 'فاروق'، تبعید شدند و محمدنجیب به عنوان نخستین رییس جمهوری مصر سوگند یاد كرد. (1953)

- معاهده 'سالت - 2' به منظور محدود ساختن سلاح‏های استراتژیك، بین رهبران آمریكا و شوروی سابق امضا شد. اما با تهاجم شوروی به افغانستان در دسامبر 1979، 'جیمی كارتر'(رییس جمهوری وقت آمریكا) این قرارداد را از كنگره پس گرفت و مسابقه تسلیحاتی بین این دو كشور ادامه یافت، سرانجام با روی كار آمدن'گورباچف'(آخرین رهبر اتحاد شوروی)، توافق‏هایي به مراتب وسیع‏تر از آن قرارداد، بین این دو كشور به عمل آمد، ولی هیچ كدام مفاد این پیمان‏ را رعایت نكردند.(1979)

- 'نجم الدین اربكان'(نخست وزیر اسلام گرای تركیه)تحت فشار نظامیان كشور خود، ناچار به استعفا از سمت نخست‏وزیری و چندی بعد به خاطر عقایدش محاكمه و به پنج سال محرومیت از فعالیت‏های سیاسی محكوم شد. اربكان كه در سال 1996به نخست‏وزیری رسیده بود و با تشكیل كابینه‏ای ائتلافی و نزدیك شدن به كشورهای اسلامی به دلیل ابراز نگرانی از سرد شدن روابط تركیه با اعراب، به جهت برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی، موجب شورش نظامیان تركیه و لاییك‏های این كشور و صدور دستورالعملی از سوی آنان برای مقابله با اسلام گرایان تركیه شد.(1997)

**نوزدهم ژوئن

- پاناما(در مركز قاره آمریكا) توسط'باستیداس'( دریانورد و كاشف اسپانیایي)كشف شد و همین امر موجب اعزام سایر كاشفان از سراسر نقاط جهان برای شناسایي دقیق تر این منطقه، شد.(1501)

- 'ماكسیمیلیان'، شاهزاده اتریشی، توسط آزادی‏خواهان مكزیك اعدام و در این كشور حكومت جمهوری اعلام شد. او در فوریه سال 1866 پس از پیروزی نیروهای فرانسوی در جنگ با آزادی خواهان مكزیك، به سلطنت رسیده بود .(1867)

- سرهنگ بومدیَن، وزیر دفاع در دولت احمد بن بلا، با یك كودتای نظامی، رییس جمهوری الجزایر را ساقط كرد و خود زمام امور را در دست گرفت. پس از استقلال الجزایر از فرانسه، احمد بن بلا(مبارز انقلابی این كشور) در سال 1962 به سمت نخست‏وزیری و سپس به ریاست جمهوری الجزایر منصوب شده بود.(1965)

**بیستم ژوئن

- 'لویی شانزدهم'، پادشاه فرانسه، در جریان انقلاب از كشور فرار كرد. این اقدام موجب تزلزل و سقوط رژیم سلطنتی شد. لویی شانزدهم به هنگام خروج از فرانسه، توسط نیروهای انقلابی شناخته و به پاریس باز گردانده شد و سرانجام با تلاش انقلابیون از سلطنت بركنار و در سال 1793 اعدام شد.(1791)

- 'الكساندرینا ویكتوریا' در پی مرگ عموی خود 'ویلیام چهارم' در انگلستان به سلطنت رسید او به مدت 64 سال زمام امور انگلیس را در دست داشت. در دوران سلطنت ملكه ویكتوریا ، سركوب مردم سرزمین تحت سلطه انگلیس ، شدت بیشتری یافت.(1837)

- جزیره'اوكیناوا'در اقیانوس آرام توسط ارتش ژاپن تصرف شد.(1875)

- قیام مردم چین معروف به'بوكسورها' علیه استعمار انگلیس آغاز شد. بوكسورها جنبش ناسیونالیستی ضدغربی یا جامعه مشت‏های موزون و هماهنگ متشكل از نظامیان چینی بودند كه با تصرف سفارتخانه‏های دولت‏های غربی در پكن، به مبارزه با مبلغان اروپایی در چین پرداختند این جنبش سرانجام در جنگ با ارتشی مشتكل از شش كشور ژاپن، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان سركوب و دولت وقت چین مجبور به پرداخت غرامت سنگینی به استعمارگران شد.(1900)

- 'احمد سوكارنو' (بانی استقلال اندونزی و اولین رئیس جمهوری این كشور) در سن 69 سالگی درگذشت. وی در سال 1945، به هنگام استقلال اندونزی از هلند، به ریاست جمهوری رسید، اما دركودتایی وابسته به غرب به رهبری'ژنرال سوهارتو'در سال 1965 به شدت منزوی، اختیارات از او سلب و در سال 1967 مجبور به استعفا شد.(1970)

**بیست و یكم ژوئن

- 'گوام'(جزیره ای در خاور دور) در جریان جنگ آمریكا و اسپانیا، پس از 321 سال به عنوان مستعمره اسپانیا به تصرف آمریكا درآمد. درجریان این جنگ علاوه بر گوام؛ پورتوریكو و فیلیپین نیز به تصرف این كشور درآمد.( 1898)

- جزیره 'اوكیناوا' یكی از مهمترین جزایر خاور دور، در جریان جنگ جهانی دوم، به تصرف نیروهای ایالات متحده آمریكا درآمد.(1945)

**بیست و دوم ژوئن

- 'گالیلو گالیله'(دانشمند و منجم ایتالیایی) در دادگاه تفتیش عقاید، در كلیسای سنت ماری محاكمه شد. دستگاه كلیسا، گالیله را وادار به انكار عقاید خویش یا پذیرش مجازات مرگ كرد. در نتیجه وی به ظاهر عقاید خود را انكار كرد و از آن پس به علومی غیر از نجوم پرداخت.(1633)

- با تصرف پاریس و شهرهای مهم فرانسه توسط آلمان در جریان جنگ جهانی دوم، فرانسه تقاضای ترك مخاصمه كرد كه این تقاضا با استقبال هیتلر مواجه و منجر به امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان شد. به موجب این قرارداد، نیروهای آلمانی، تمام مناطق شمالی فرانسه تا مرز سوییس و همچنین ایالات غربی این كشور در طول اقیانوس اطلس تا مرزهای اسپانیا را اشغال كردند.

(1940)

- حمله بزرگ ارتش آلمان نازی به شوروی در جریان جنگ جهانی دوم آغاز شد. نیروهای آلمانی با آغاز عملیات 'بارباروسا' (به معنی ریش قرمز) پیشروی خود را در خاك شوروی آغاز كردند و طی سه ماه، حدود 600 هزار كیلومتر مربع از خاك این كشور را به تصرف خود درآوردند، اما با فرا رسیدن فصل سرما نیروی‏های مهاجم آلمانی زمین‏گیر شدند.(1941)

- جنبش ائتلاف با محوریت حزب پیشرو چاد با عنوان جبهه‌ آزادیبخش‌ اعلام موجودیت و هدف خود را رسیدن به وحدت ملی و توسعه اقتصادی اعلام كرد. همچنین ساماندهی اوضاع آشفته چاد، برچیدن پایگاه‏های بیگانگان، پایان دادن به سلطه و نفوذ صهیونیسم در مركز آفریقا،تحكیم روابط دوستانه با كشورهای عربی و آزادی رهبران دینی، از دیگر اهداف آن بود. جبهه آزادیبخش چاد در سال 1973 منحل و جنبش ملی انقلاب فرهنگی و اجتماعی جایگزین آن شد.(1966)

اطلاع**2059**9128**1717**1599





:: برچسب‌ها: ایتالیا , د , سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: