نظام سرمایه داری از نتایج انتخابات عمومی یونان وحشت دارد
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا، حضور گسترده مردم یونان در اجتماعات طرفداران حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا ) كه دراین اواخر رشد بی سابقه ای داشته است، نظام سرمایه داری را به وحشت اندخته است.

' اكسیس چیپراس' رهبر این حزب در جمع گسترده مردم در میدان ' آمونیا' واقع در مركز شهر آتن كه تمام خیابان های اطراف آن نیز مملو از جمعیت بود، پنجشنبه شب به اتحادیه اروپا و بروكسل هشدار داد، و گفت: از روز دوشنبه 29 خرداد، نماینده دولت مردمی برای گرفتن حقوق حقه ملت به بروكسل خواهد آمد.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از ' اندونیس سامارس' رهبری حزب راستگرای دمكراسی نوین و ' اونگلوس ونیزلوس' رهبر حزب سوسیالیست پاسوك گفت : اطاعت رهبران این دو حزب از خواسته های نا معقول اتحادیه اروپا ، بانك جهانی و صندوق بین المللی موسم به تروئیكا، كشور را به ورشكستگی و مردم را به فقر كشانده است.

وی در ادامه گفت: رهبران این دو حزب با ترس وحشت از خواسته های نا معقول سران اتحادیه اروپا ، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول اطاعت كرده ولی یونانیان رهبران مطیع ضعیف درمقابل زیادی خواهی نظام سرمایه داری نمی خواهند.

وی گفت : دروان این دو حزب وابسته به نظام سرمایه داری روز دوشنبه برای همیشه به پایان خواهد رسید.

وی خطاب به بروكسل گفت: توافقنامه بسته كمك مالی به یونان و شرایط خواسته شد در این توافقنامه از روز دوشنبه به پایان می رسد و ما برای گرفتن حق ملت یونان به بروكسل خواهیم آمد.

وی در ادامه افزود:ملت یونان تسلیم خواسته ها ونظام سرمایه داری ووحشتی كه نمایندگان آنان در داخل برای مردم ایجاد می كنند نه خواهد شد.

وی گفت : یونان همیشه پرچم خود را با افتخار بدوش خواهد كشید و تسلیم خواسته های ' انگلا مركل' صدر اعظم آلمان و خواسته های نامعقول اتحادیه اروپا نخواهد شد و در مقابل آنان ایستادگی خواهد كرد و ما به پیروی از ملت خود از روز دوشنبه با قدرت در مقابل زیادی خواهی وام دهندگان خواهیم ایستاد.

تبلیغات مجدد انتخابات عمومی یونان پس از ناكامی احزاب در تشكیل دولت در حالی آغاز و در این اواخر با حضور گسترده مردم در اجتماعات سخنرانی رهبر و اعضای حزب چپ ائتلاف بسیار شدت گرفته تا جایی كه سران نظام سرمایه داری و اتحادیه اروپا از نتایج آراء و نیز احتمال تغییر توازن قدرت احزاب سیاسی در این پروسه كه 28خرداد ماه برگزار می شود، سخت نگران كرده است.

در همین راستا در روز گذشته سران اتحادیه اروپا ، همچون 'انكلا مركل' صدر اعظم آلمان، رئیس كمیسیون اتحادیه اروپا،' فرانسوا اولاند' رئیس جمهور فرانسه به طروق مختلفی و با اعلام احترام به خواست ملت یونان، گفته اند، یونان بایستی تمام شرایط خواسته شده در توافقنامه بسته كمك مالی را اجرا كند وظرف 100 روز بایستی اجرای مفاد این توافقنامه به نتیجه برسد ودر غیر این صورت خروج یونان از اتحادیه اروپا و واحد پولی این اتحادیه بعید نمی باشد.

در همین حال رسانه های گروهی یونان گزارش دادند سران اتحادیه اروپا نگران نتایج انتخابات 28 خرداد یونان هستند و به همین دلیل یكشنبه شب یعنی زمانی كه نتایج این انتخابات تا حدی مشخص می شود، جلسه اضطراری از طریق ارتباط الكترونیكی بین سران اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و مساله برخورد با یونان و نتیجه این انتخابات را مورد بررسی قرار خواهند داد.

در حالی سران اتحادیه اروپا و نظام سرمایه داری طی پیام هایی سختگیرانه به یونان بطور غیر مستقیم ولی شفاف درانتخابات عمومی یونان دخالت می كنند كه بر اساس گزارش اداره آمار یونان نرخ بیكاری در این كشور بحران زده 22 و 6 دهم درصد رسیده و درحال حاضر تعداد یك میلیون و 121 هزار نفر از شهروندان یونانی بیكار هستند.

این درحالی است كه اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول خواستار اخراج 150 هزار نفر دیگر از كار كنان دولت می باشند و سران دو حزب سوسیالیست پاسوك و دمكراسی نوین این خواسته را با امضای خود پذیرفته اند.

تبلیغات جنجالی انتخابات یونان برای بار دوم طی سه هفته گذشته درحالی شدت گرفته كه مردم طرفدار احزاب سنتی وابسته به نظام سرمایه داری ورهبران این احزاب سیاسی طرفدار نظام سرمایه داری نیز همانند اتحادیه اروپا از این بابت نگران هستند.

اما حزب دمكراسی نوین به رهبری ' اندونیس ساماراس ' با ایجاد جبهه ائتلاف احزاب كوچك طرفدار نظام سرمایه داری كه در یونان به آپارتمان راستگرایان معروف شده تاكنون نتوانسته گرایش مردم بسوی احزاب چپ را تغییر دهد واین امر باعث سردرگمی ونگرانی وام دهندگان و شهروندان طرفدار این حزب از آینده خود شده است.

تحلیلگران بر این باورند كه در انتخابات عمومی راستگرایان در مقابل حزب چپ ائتلافی ( سی ریزا) كه حزبی میانه رو است قرار گرفته و این مساله را تقسیم مردم به دو جبهه طرفداران نظام سرمایه داری و مخالفان آن می دانند كه این خود خطراتی را برای كشور در پی دارد و نسبت به عواقب آن به احزاب سیاسی هشدار داده اند.

حزب راستگرای دمكراسی نوین به رهبری ' اندونیس ساماراس ' حملات تبلیغاتی خود را متوجه حزب رقیب چپ ائتلافی كرده و به سایر احزاب شركت كننده در انتخابات چندان كاری ندارد و یا بندرت انتقادی از آنان به عمل می آورد.

حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) نیز مساله لغو توافقنامه به عمل آمده و مفاد ضد اقشار كم درآمد مندرج در آن یعنی، كاهش حقوق و مزایا ، اخراج 150 هزار نفر از كاركنان دولت وواگذای شركت های دولتی به بخش خصوصی را مطرح و بر تضمین این حزب بر ایجاد ائتلاف كشورهای مقروض و جنوبی اتحادیه اروپا برای رهایی از این توافقنامه تاكید می كند.

' الكسیس چپراس' رهبر حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) بارها اعلام كرده است كه حزب دمكراسی نوین با تصویب توافقنامه مزبور وتعهد كتبی رئیس این حزب بر اجرای كامل مفاد آن به اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیكا، راهی جز اجرای مفاد آن یعنی كاهش حقوق و مزایای كاركنان و بازنشستگان، فروش اموال دولتی به سرمایه داران نخواهد داشت و بنابراین ادعای بهبود وضع زندگی مردم توسط این حزب بی اساس می باشد زیرا نظام سرمایه داری فقط در فكر بازپس گیری وامهای خود است و به رفاه مردم كاری ندارد.

عملكرد دولت های سوسیالیست پاسوك و دمكراسی نوین طی سی و اندی سال كه به نوبت قدرت را در دست داشته اند، مانع باور این وعده می شود.

مردم یونان، هر دو حزب را مسوول مشكلات اقتصادی كشور و همراهی آنان با اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول می دانند و اعتماد حداقلی هم در حال حاضر به وعده های این دو حزب از خود نشان نمی دهند.

حزب سوسیالیست پاسوك ناامید از اینكه بتواند موفقیت چندانی در این انتخابات بدست آورد ،بارها اتحاد و همكاری احزاب سنتی طرفدار نظام سرمایه داری را مورد تاكید قرار داده و گفته است كه بایستی در چارچوب اتحادیه اروپا و همكاری با وام دهندگان زمینه را برای برون رفت از مشكلات اقتصادی فراهم كرد كه این درخواست توسط تمام احزاب سیاسی تاكنون رد شده است.

یونان در حالی كه با مشكلات و تقسیم مردم به دو گروه دست و پنجه نرم می كند و در آستانه بحران سیاسی قرار دارد ، از تشكیل دولت ناتوان می باشد كه بیش از 350 میلیارد یورو بدهی خارجی دارد، ركود اقتصادی از مرز 6 درصد گذشته ، بیش از 22 و 6 دهم درصد مردم بیكار هستند، جوانان به مهاجرت رو آورده اند و اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول به این كشور فشار می آورند و در تلاش برای تامین دریافت وام های خود هستند و این چیزی است كه دولت آینده این كشور بایستی برای رفع آنها تلاش نماید و زمینه را برای توسعه و بهبود وضع زندگی بكار گیرد.

این سئوالی است كه مردم یونان در 28 خرداد ماه با حضور در انتخابات عمومی و انتخاب حزبی كه فكر می كنند می تواند این مشكلات را حل كند،بایستی جواب و آینده خود را با آن گره بزنند.

مردم ناراضی و خشمگین از اجرای سیاست ریاضت اقتصادی طی دو سال گذشته هستند و به دلیل همكاری حزب بزرگ سنتی طرفدار نظام سرمایه داری با اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی پول از این احزاب رویگردان شده اند و به احزاب سیاسی روی آورده اند.

بعد از سی و پنج سال برای اولین بار است كه انتخابات عمومی با عدم اطمینان به توان سیاسی احزاب در كشور برگزار می شود و هیچكس تاكنون نتوانسته با حداقل اطمینانی از نتایج آرا در انتخابات عمومی سخن به میان آورد كه این امر باعث سر درگمی احزاب ،نظام سرمایه داری ، مردم و هشدار اتحادیه اروپا به یونان در مورد تصمیم آنان شده است.

رشد طرفداران حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) و شدت گرفتن تبلیغات انتخاباتی این سئوال در در ذهن ها تداعی می كند كه آیا یونان برای اولین بار در طول تاریخ خود، دارای حكومتی چپ گرا خواهد شد؟ و این سئوالی است كه مردم یونان با حضور در پای صندوق های رای به آن پاسخ خواهند داد.

**2170**536





:: برچسب‌ها: تایلند , تصویر ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: