گسترش همكاری های منطقه ای برای كمك به توسعه پایدار در افغانستان از مواضع اصولی ایران است
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، 'علی اكبر صالحی' روز پنج شنبه در اجلاس كشورهای همسایه دور و نزدیك افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس تعهدات خود در اجلاس های بین المللی مشاركت فعالی در ابعاد گوناگون از جمله بازسازی افغانستان داشته است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ، این نشست را مكمل ابتكارات گذشته و زمینه ای برای افزایش همكاری های موثر در جهت منافع و مصالح مردم افغانستان دانست و نقش كشورهای همسایه در روند برقراری صلح و ثبات در افغانستان را مورد تاكید قرار داد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران توسعه شبكه راه های منتهی به مرزهای مشترك با افغانستان ،امتداد شبكه های آب،برق و مخابرات تا مرز این كشور،افزایش ظرفیت بندرچابهار بعنوان نزدیك ترین بندر به خاك افغانستان ،احداث پایانه ها و تسهیلات در عوارض و تعرفه های گمركی و برقراری پرواز هوایی را از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه كمك های اقتصادی به افغانستان برشمرد.

صالحی با تاكید بر استحكام مناسبات دیرینه و رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و افغانستان مراتب نگرانی ایران از رشد فزاینده ناامنی،خشونت و كشته شدن انسان های بیگناه و نقض حقوق بشر توسط نیروهای خارجی را اعلام كرد.

وی یادآورشد كه حضور 10 ساله نیروهای خارجی تبعاتی همچون افزایش وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان،رشد و نهادینه شدن تروریسم، افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر،فزونی جرایم سازمان یافته ،كشتار وسیع غیرنظامیان و تخریب شهرها و روستاها در نقاط مختلف افغانستان را به دنبال داشته است.

صالحی توضیح داد: براین اساس جمهوری اسلامی ایران از توافق ناتو و افغانستان برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا سال 2014 و واگذاری امنیت به نیروهای ملی استقبال می كند.

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: شواهد نشان می دهد برخی كشورها جهت تحقق اهداف فرامنطقه ای قصد طولانی كردن حضور نظامی خود در افغانستان را دارند كه این امر با جهت گیری كشورهای منطقه و جامعه جهانی مبتنی بر راه حل های صلح آمیز مغایرت داشته و افغانستان را به عرصه رقابت های امنیتی تبدیل می كند.

وزیر امورخارجه كشورمان همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود در اجلاس كشورهای همسایه دور و نزدیك افغانستان، گسترش تولید و قاچاق مواد مخدر و مصرف آن را تهدیدی برای ایده های ارزشمند انسانی دانست و حل مشكل مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متضمن اهتمام كامل بین المللی دانست.

صالحی شبكه قاچاق مواد مخدر در افغانستان را جزء جدایی ناپذیر گروه های تروریستی دانست كه از درآمد آن برای اهداف تروریستی خود بهره مند می گردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین از فعالیت های گروه اجلاس كشورهای همسایه دور و نزدیك افغانستان به دلیل تقویت همكاری های منطقه ای استقبال كرد و برقراری امنیت و توسعه در افغانستان را نتیجه همكاری های كشورهای منطقه به خصوص همسایگان دانست.

اجلاس همسایه دورو نزدیك افغانستان با حضور 15 كشور منطقه و همچنین مقامات و وزیران خارجه 12 كشور فرامنطقه ای و جمعی از مقام های سازمان های بین المللی در كابل برگزار شده است.

سیام**7378**





:: برچسب‌ها: سفر , سیاه و سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: