سخنگوی اشتون: پاسخ نامه‌های ایران را داده‌ایم
نوشته شده توسط : boudika
باقری و اشمید

باقری گفته هلگا اشمید به پیشنهاد او برای نشست مقدماتی پاسخ نداده است

سخنگوی سرپرست هیات نمایندگی گروه ١+٥، با تاکید بر ارسال شدن پاسخ نامه های ارسالی معاون سرپرست مذاکرات هسته ای ایران، بر ماهیت سیاسی مذاکرات آتی تاکید کرده است.

روز چهارشنبه، ١٧ خرداد (٦ ژوئن)، خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش کرد که هلگا اشمید، معاون سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نامه های علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، در مورد لزوم برگزاری نشستی در سطح معاونان سرپرستان دو هیات و کارشناسان برای بررسی دستور کار اجلاس مسکو پاسخ نداده است.

جلسه قبلی مذاکرات هسته ای ایران و گروه ١+٥ با شرکت هیات ایرانی، به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و نمایندگان کشورهای گروه ١+٥، به سرپرستی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روزهای ٣ و ٤ خرداد (٢٣ و ٢٤ مه) در بغداد برگزار شد.

در این جلسه، دو طرف بر سر ادامه مذاکرات توافق کردند و اعلام شد که دور بعدی گفتگوها در روزهای ١٧ و ١٨ ژوئن در مسکو صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که پنج روز پس از اجلاس بغداد، آقای باقری با ارسال دو نامه برای خانم اشمید، پیشنهاد کرد که قبل از جلسه مسکو، مذاکراتی در سطح معاونان آقای جلیلی و خانم اشتون و کارشناسان دو طرف صورت گیرد.

رونوشت این نامه ها برای کشورهای عضو گروه ١+٥ - آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه و آلمان - نیز فرستاده شد.

مذاکرات بغداد

دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اهمیت محتوای مذاکرات نسبت به روش انجام آن تاکید نهاده است

به گفته دبیرخانه شورای امنیت ملی، آقای باقری در توجیه این پیشنهاد گفته بود که "موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است."

خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشته است که خانم اشمید به این پیشنهاد پاسخی نداد و در نتیجه، آقای باقری با ارسال نامه دیگری در روز دوشنبه این هفته، با اشاره به گذشت دو هفته از مذاکرات بغداد، بر لزوم برگزاری جلسات پیشنهادی خود "در فرصت اندک باقی مانده تا مذاکرات مسکو" تاکید کرد.

در واکنش به اظهارات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مایا کوسیانچیچ، معاون سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به بی بی سی گفته است که پاسخ هلگا اشمید به نامه طرف ایرانی روز ٤ ژوئن ارسال شده و افزوده که "مساله کلیدی، تعامل دو طرف در مورد ماهیت مساله است و نه شیوه های تعامل."

خانم کوسیانچیچ تاکید کرده است که "موضوع مورد بحث، ماهیتی سیاسی دارد و ما به علایمی از طرف ایرانی نیاز داریم که حاوی ابراز آمادگی برای ورود به محتوای پیشنهاد گروه ١+٥ باشد."

معاون سخنگوی خانم اشتون، در مورد پیشنهادهای آقای باقری گفته است که خانم اشتون تا قبل از گفتگوها در مسکو، موضوع پیشنهادی آقای باقری را با طرف ایرانی خود، سعید جلیلی، مطرح خواهد کرد.

خانم کوسیانچیج در عین حال گفته است که "ما در اصول، مخالفتی با جلسات فنی نداریم، اما زمان برای برگزاری چنین جلساتی مناسب نیست. موضوع ماهیتی سیاسی دارد و کمیسیونر عالی (کاترین اشتون) مستقیما با دکتر جلیلی تماس می گیرد."

به گزارش ایسنا، دفتر معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دریافت نامه خانم اشمید را تایید کرده اما گفته است که "این نامه پاسخ نامه های باقری نبوده است و در این نامه، نقطه نظراتی از سوی اشمید اشاره شده که در باره برگزاری نشست معاونان و کارشناسات قبل از نشست مسکو نیست و فقط مباحث کلی است."





:: برچسب‌ها: پاریس , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: