انتقاد 'سلطانیه' از ساختار شورای حكام آژانس/ توصیه به برخی كشورهای غربی/غنی سازی را لحظه ای تعلیق نمی كنیم
نوشته شده توسط : boudika

سلطانیه روز چهارشنبه دقایقی پس از سخنرانی در نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در وین، تصریح كرد: باید تغییرات اساسی در ساختار شورای حكام صورت بگیرد.

وی با اشاره به اضافه شدن تعداد اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: این درحالی است كه تعداد اعضای شورای حكام روی همان 35 عضو ثابت مانده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد كرد كه با تغییر ساختار شورای حكام ، كشورهای بیشتری در فرایند تصمیم گیری نقش داشته باشند.

** آژانس منحرف شده است

سلطانیه در ادامه با اشاره به مفاد اساسنامه آژانس تاكید كرد كه این نهاد بین المللی در وضعیت فعلی مسیر انحرافی در پیش گرفته است.

سفیر ایران در آژانس با تاكید بر اینكه آژانس نباید وارد فعالیت های فراتر از اساسنامه شود و توسط تعداد اندكی از كشورها مسیرش منحرف شود ، تصریح كرد: برخی كشورهای غربی در شورای حكام تلاش می كنند كه آژانس را از مسیر خود منحرف كنند.

وی یادآور شد كه آژانس بین المللی انرژی اتمی، نهادی تخصصی و مستقل از شورای امنیت و سازمان ملل است.

** توصیه به اعضای آژانس

سلطانیه به اعضای آژانس توصیه كرد كه نگذارند آژانس از مسیر خود به عنوان یك نهاد فنی و مستقل، منحرف شود.

سفیر ایران در آژانس با یادآوری این نكته كه دبیرخانه آژانس زیر نظر اعضا فعالیت می كند ، تاكید كرد: اعضای آژانس نباید اجازه بدهند كه تعداد كمی از كشورهای غربی نظرات خود را به مجموعه دبیرخانه اعمال و مسیر آژانس را منحرف كنند.

وی افزود: این تعداد اندك كشور غربی با طرح موضوعات سیاسی و اطلاعاتی در پی آن هستند كه آژانس را از مسیر فنی و تخصصی خود منحرف كنند.

او یادآور شد كه آژانس یك سازمان بین المللی تخصصی برای گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته ای است و وظیفه آن فقط بازرسی نیست.

** امیدواریم ابهامات برطرف شود

سلطانیه در ادامه با اشاره به گزارش جدید یوكیو آمانو درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و اشاره مدیركل به دیدارش از تهران ، تاكید كرد كه فصل نوینی در همكاری ایران و آژانس آغاز شده است.

سفیر ایران در آژانس با بیان اینكه ایران به همكاری هایش با آژانس ادامه می دهد ابراز امیدواری كرد كه برخی ابهامات برطرف شود.

** توصیه به برخی كشورهای غربی

سلطانیه با تاكید بر اینكه با سیاسی كردن فعالیت های فنی آژانس به این نهاد بین المللی ضربه وارد می شود، به برخی كشور های غربی توصیه كرد بگذارند آژانس كار حرفه ای خود را انجام دهد.

سفیر ایران در آژانس با بیان اینكه جنجال سیاسی و رسانه ای موجب تخریب فضای كاری ما شده است، به برخی كشورهای غربی توصیه كرد كه اجازه بدهند ایران و آژانس مذاكرات خود را انجام دهند.

** غنی سازی را لحظه ای تعلق نمی كنیم

وی خاطرنشان كرد كه به رغم چهار هزار نفر روز بازرسی آژانس از ایران و طبق گزارش های آژانس حتی یك گرم اورانیوم به اهداف نظامی منحرف نشده و این سند متقنی است كه فعالیت های ایران صلح آمیز است.

سلطانیه تاكید كرد: ایران به عنوان یك كشور مسوول، پایبند به معهده 'ان پی تی' است ولی از حق خود نمی گذرد و غنی سازی را لحظه ای تعلیق نمی كند.

سفیر ایران در آژانس با تاكید بر اینكه برخی بیانیه های صادر شده از سوی آمریكا و اتحادیه اروپا در شورای حكام 'سازنده نیست'، به آنها توصیه كرد كه از رویكردهای تخریبی و سیاسی كردن آژانس خودداری كنند تا ایران و آژانس بدور از جنجال سیاسی ، فعالیت های حرفه ای خود را در آرامش كامل انجام دهند.

اروپام 1344**1415





:: برچسب‌ها: انگور چینی , تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: