22 درصد فضای اینترنتی كشور در دست دانشجویان است
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا سردار 'سیدكمال هادیانفر' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران ، آمار كاربران اینترنتی ایران را بیش از 36 میلیون و 500 هزار نفر عنوان كرد و یادآورشد:‌ 26 میلیون نفر از كاربران اینترنتی كشور را جوانان تشكیل می دهند كه بخش زیادی از آنها دانشجو هستند.

وی افزود:‌ در عرصه جنگ نرم نباید جا را خالی كنیم و دانشگاهها باید در این عرصه باشند و به شناسایی فرصت ها، تهدیدات و آسیب های این حوزه بپردازند.

هادیانفر با ارایه آماری از جرایم سایبری اتفاق افتاده در 20 كشور جهان در سال 2009 توضیح داد: وقوع هشت میلیون و 500 هزار جرم اینترنتی در 20 كشور جهان در سال 2009 به ثبت رسیده كه یك میلیون و 900 هزار مورد آن مربوط به كشور آمریكاست و كره با 164 هزار فقره جرم اینترنتی در رتبه چهارم قرار دارد.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی از رشد 8/3 برابری آمار جرایم سایبری ایران در سال 90 نسبت به سال 89 خبر داد و گفت: در سال 89 تعداد هزار و 35 فقره جرم اینترنتی در ایران به ثبت رسید كه این آمار در سال گذشته به چهار هزار مورد افزایش یافت.

هادیانفر با بیان اینكه بیشترین جرایم اینترنتی كشور در سال گذشته مربوط به برداشت های بانكی از حساب افراد بوده است گفت:‌ 5/48 درصد جرایم اینترنتی صورت گرفته در سال 90 به برداشت های غیرمجاز از حساب بانكی افراد برمی گردد كه به شیوه های مختلف انجام شده است.

به گفته وی انتشار اطلاعات و تصاویر خصوصی و محرمانه افراد در فضای مجازی نیز از دیگر جرایم مطرح در حوزه جرایم اینترنتی ایران در سال گذشته بوده است.

رییس پلیس فتا پیش بینی كرد درصورت ادامه روند كنونی رشد جرایم سایبری در ایران، میزان این جرایم در سال جاری به هشت تا هزار فقره افزایش یابد.

وی یادآور شد: فضای مجازی، فضای جدیدی است كه به موازات فضای فیزیكی و واقعی شكل گرفته و فرصت های بی نظیری را به بسیاری از كشورها می دهد.

هادیانفر تاكید كرد:‌ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم وارد فضای مجازی می شوند و كسی نمی تواند از آن جلوگیری كند و اكنون استفاده از اینترنت در دنیا به عنوان یكی از حقوق بشر در سازمان ملل مطرح می شود.

به اعتقاد رییس پلیس فتا در فضای مجازی نباید به دنبال تقابل باشیم بلكه باید با افزایش دانش خود و آگاهی به زوایای پنهان و پیدای این محیط، فضای مجازی را مدیریت كنیم.

هادیانفر ضمن تاكید بر ضرورت شناساندن مزایا، آسیب ها، چالش ها و تهدیدات استفاده از فضای مجازی به كاربران گفت: دولت باید زیر ساخت توسعه فضای مجازی و ارتباطات اینترنتی را فراهم كند زیرا این خواسته مردم است و اگر بستر قانونی ایجاد نشود، بسترهای غیرقانونی ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: ایران جزو كشورهایی است كه به جهت تهدیدات زیاد فضای مجازی، با حوصله وارد این حوزه شده است و به لحاظ رتبه بندی در رتبه 4 این فضا قرار داریم كه این به معنای عقب بودن ما به لحاظ سرعت و شتاب ورود به این حوزه است.

رییس پلیس فتا ادامه داد: بانكداری الكترونیكی در ایران پیشرفت خوبی داشته و رشد آن تقریبا 99 درصد است اما بقیه بخش ها از جمله دانشگاه‌ها هنوز هم سهم اندكی در این حوزه ندارند و هنوز جای كار زیادی دارد.

وی كاهش هزینه را از جمله مزایای استفاده از امكانات سایبری و اینترنتی در عرصه های مختلف از جمله بانكداری برشمرد و گفت: تفاوت ساختارهای كسب و كار سنتی با ساختار تجارت الكترونیك 8 تا 25 درصد صرفه‌جویی است یعنی در سال 2010 كه سه هزار و 750 میلیارد چرخش فناوری بود یا 12.8 تریلیون دلار سهم تجارت بوده است 12 تا 25 درصد تفاوت تجارت الكترونیك با سنتی به 105 میلیارد دلار رسیده است.

به گفته هادیانفر میزان صرفه جویی تجارت الكترونیك با سنتی ، معادل سه برابر درآمد نفتی دنیا است و از همین رو كشورها خود به خود وارد این عرصه خواهند شد.

فراهنگ**1055





:: برچسب‌ها: مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: