امیدهای ایران در لندن؛ حبیب اخلاقی (کشتی فرنگی)
نوشته شده توسط : boudika
حبیب اخلاقی

با وجود موفقیت های چشمگیر اخلاقی در سال های اخیر برای المپیک لندن و در وزن ۸۴ کیلوگرم او فقط یکی از خیل مدعیان این وزن محسوب می شود.

سال ۲۰۰۵ وقتی در مسابقات جوانان آسیا قهرمان شد؛ علاقمندان این رشته ورزشی با پدیده ای دیگر از معدن کشتی فرنگی خوزستان آشنا شدند.

در آن سالها اما سامان طهماسبی حرف اول کشتی فرنگی ایران در ۸۴ کیلوگرم را می زد. اخلاقی اگرچه در اغلب اردوها حاضر بود اما تا سال ۲۰۰۸ که روی سکوی نخست دانشجویان جهان ایستاد، کمتر فرصتی پیدا کرد برای عرض اندام در میادین معتبر برون مرزی.

سال ۲۰۰۹ سال شکوفایی حبیب اخلاقی بود. فرنگی کاری که در ۲۴ سالگی با غلبه بر یوگنی بوگومولف از روسیه روی سکوی نخست جام جایزه بزرگ باکو ایستاد.

او سپس در مسابقات جهانی دانمارک، آلکسی میشین قهرمان جهان و المپیک از روسیه را در دور اول از پیش رو برداشت. آردو آروسار از استونی را نیز در دیدار بعدی اش مغلوب کرد. سپس از سد نناد زوگاج از کرواسی گذشت اما در نیمه نهایی مغلوب رقیب فرانسوی شد.

اخلاقی برای کسب مدال برنز، بدری خاسایا از گرجستان را پشت سر گذاشت و روی سکوی سوم جهان ایستاد.

شکست میشین مقابل اخلاقی در دور اول و فینالیست نشدن اخلاقی برای بازگشت مجدد میشین به جدول، باعث شد روس ها سقوطی چشمگیر داشته باشند در جدول رده بندی روز پایانی این رقابتها.

در سال ۲۰۱۰ اما اخلاقی فروغ سال قبل را نداشت و چند شکست متوالی را در رویدادهای بین المللی از جمله دانشجویان جهان و جام جایزه بزرگ تفلیس متحمل شد.

نوسانات محسوس، به روند مبارزه های او محدود نمی شد. قبل از او طهماسبی و پس از او نیز دیگر مدعیان این وزن مثل داود عابدین زاده، داود اخباری و طالب نعمت پور نیز نتوانسته بودند نظر محمد بنا را به حمایت قاطعانه از خودشان جلب کنند.

در سال ۲۰۱۱ مجدداً سیر صعودی را برگزید و به حبیب سرحال و آماده دو سال قبل شباهت پیدا کرد. او روی سکوی نخست جام جایزه بزرگ باکو ایستاد؛ جایی که پس از استراحت در دور نخست، ۵ بر صفر جیم پترسون از سوئد را با شکست بدرقه کرد.

سپس احمت ییلدریم از ترکیه را ۲-۰ مغلوب کرد. در دیدار نیمه نهایی و در سه تایم که نتیجه مشابه ۱-۰ در هر سه آن ثبت شد، طالب نعمت پور دیگر نماینده ایران را از پیش رو برداشت.

حبیب اخلاقی

اخلاقی در فینال هم با سامان طهماسبی از جمهوری آذربایجان روبرو شد و با غلبه بر او، مدال طلا را به خود اختصاص داد. رقابتی که ممکن است در المپیک لندن هم تکرار شود.

ماجرای سهمیه المپیک

در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول و در رقابت های وزن ۸۴ کیلوگرم، حبیب اخلاقی در نبردی حساس به مصاف نظمی آولوجا دارنده پنج مدال جهانی و المپیک از ترکیه رفت. وقت اول را اخلاقی برد و وقت دوم به سود آولوجا به پایان رسید.

تایم سوم در حالی آغاز شد که تماشاگران پر تعداد میزبان با هیجان فراوان، کاپیتان تیم ملی شان را حمایت می ‌کردند. این مبارزه پایاپای پس از وقفه ای طولانی برای استراحت خارج از مقررات آولوجا که خستگی به وضوح در او نمایان بود، به سود نماینده کشور میزبان خاتمه یافت.

در مرحله نیمه نهایی این وزن اما آولوجا شکست خورد. به این ترتیب اخلاقی نیز در گروه بازنده ها شانس کسب مدال برنز و سهمیه المپیک را از دست داد.

وقتی حبیب اخلاقی حذف شد و نتوانست سهمیه بگیرد، کمتر کسی از بابت آینده این وزن و احتمال عدم کسب سهمیه نگران بود. زیرا سطح نه چندان بالای وزن ۸۴ کیلوگرم کشتی فرنگی آسیا و تعدد مدعیان وزن پنجمی در ایران، نویدبخش کسب آسان مجوز ورودی المپیک در این وزن بود.

اما شکست غیر قابل پیش بینی طالب نعمت پور مقابل نمایندگان قزاقستان و ازبکستان در شهر آستانه، بار دیگر بر باطل بودن هرگونه پیش داوری در این رشته ورزشی (خصوصاً پس از تغییر قوانین و سرعتی تر شدن کشتی فرنگی) صحه گذاشت.

سپس قرعه به نام حبیب اخلاقی خورد تا با استفاده از فاکتورهایی چون جنگندگی، خوش نفسی و استانداردهای عالی در وضعیت سرپا و زیرکتف زدن های بی وقفه برای عبور از دستان حریف، بتواند خیال هواداران کشتی در قبال وضعیت این وزن را آسوده کند.

او با حربه یورش های دائمی و از تک و تا انداختن رقبا توانست سهمیه المپیک را در مرحله سوم یعنی مسابقات گزینشی چین بگیرد.

در دور نخست لیونگ بک از سوئد را با نتیجه ۲-۰ شکست داد، سپس با همین نتیجه از سد تیگران ساهاکیان از ارمنستان گذشت.

در دور سوم با ملونین نومونوی از فرانسه روبرو شد و باز با همان نتایج کشتی های قبلی، پیروزی دیگری را به نامش ثبت کرد. ضمن اینکه انتقام شکست مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک را از این کشتی‌گیر گرفت. در استادیوم مسه­سنتر شهر هرنینگ در دانمارک، اخلاقی در نیمه نهایی به نومونوی باخته بود.

حبیب­الله اخلاقی پس از تسویه حساب با رقیب نیرومند فرانسوی، در مرحله نیمه‌نهایی نیز در سه تایم و با نتیجه ۶ بر ۴ ولادمیر گوگیشیدزه از گرجستان را شکست داد تا با حضور در دیدار پایانی این وزن، سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن را نیز قطعی کند.

فرنگی کار اندیمشکی در فینال هم به نناد زوگاج از کرواسی فرصت عرض اندام نداد و ۴-۰ از سد او گذشت تا پس از مسابقات جهانی دانمارک، در چین نیز دومین شکست را به او تحمیل کند.

اخلاقی حدود دو ماه قبل از کسب سهمیه در مسابقات گزینشی، در کره جنوبی موفق به کسب مدال طلای آسیا شده بود. او در دور نخست مقابل تائیچی اوکا از ژاپن را ۲-۰ شکست داد. سپس نزار صلاح از سوریه را با همین نتیجه مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد تا مقابل نینگ دان از چین هم ۳-۰ برنده شود.

او در دیدار فینال، در دو تایم با نتیجه ۳-۰ از سد بشیکی سالادزه از ازبکستان گذشت تا پرونده رقابتهای این وزن را با قهرمانی خود ببندد.

با وجود موفقیت های چشمگیر اخلاقی، او برای المپیک لندن و در وزن ۸۴ کیلوگرم فقط یکی از خیل مدعیان این وزن محسوب می شود.

آلیم سالیموف از بلاروس، نظمی آولوجای کهنه کار از ترکیه، آلن خوگائف (روسیه) و دامیان یانیکوفسکی از لهستان را می توان در خط اول مدعیان قرار داد.

سامان طهماسبی (فرنگی کار ایرانی تیم آذربایجان)، رامی هیتانیمی از فنلاند، دانیل گاژیف (قزاقستان)، هریستو مارینوف (بلغارستان) و پابلو انریکه هرناندز کوبایی نیز از جمله مدعیان کسب مدال های طلا، نقره و برنز المپیک لندن در ۸۴ کیلوگرم هستند.

اخلاقی در این باره می گوید: "تمام تلاشم را برای کسب بهترین مدال در المپیک انجام می‌دهم، در هیچ رقابتب کم نمی‌گذارم تا بتوانم خوش رنگ‌ترین مدال را به دست بیاورم. در المپیک همه مدعی هستند و هر مسابقه یک فینال است."





:: برچسب‌ها: نیویورک , فوتبال ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: