امیدهای ایران در لندن؛ مه‌لقا جام بزرگ (تیراندازی)
نوشته شده توسط : boudika
مه لقا جام بزرگ

مه­‌لقا جام­‌بزرگ در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده جالب توجه پنجم جهان، توانست برای اولین‏‌ بار ایران را صاحب سهمیه المپیک کند.

سال ۱۳۷۰ در همدان به دنیا آمد. خانواده‌اش آشنایی چندانی با تیراندازی نداشتند. خودش هم به والیبال علاقه داشت و می خواست این رشته را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد.

اما کاملاً اتفاقی و با مصدومیتی که در والیبال برایش ایجاد شد، دیگر نتوانست والیبال بازی کند و در ۱۵ سالگی، گذارش به سایت های تیراندازی افتاد.

اولین مربی اش خانم خدابنده­لو بود. تفنگ را فقط برای تفریح به دست می گرفت. به کلاس‌های تیراندازی رفت اما پس از یک ماه این رشته را رها کرد. تا اینکه مربی‌اش تماس گرفت و از او خواست در مسابقه‌های دانش‌آموزی شرکت کند.

حضور رقابت‌ها نقطه آغازی شد برای ورود این چهره مستعد به دنیای حرفه ای های تیراندازی و پیشرفتی سریع در زمانی کوتاه.

آبان‌ ۱۳۸۸ به تیم ملی جوانان راه یافت. سپس رکورد جوانان ایران را جابه‌جا کرد و دقیقاً یک سال بعد در آبان ۸۹ وارد تیم ملی بزرگسالان شد.

نخستین مدال تیراندازی ایران در بازیهای آسیایی گوانگجو را روز نخست رقابت‌های این رشته، تیم الهه احمدی، مه لقا جام بزرگ و نرگس امام قلی نژاد در تفنگ بادی تیمی ۱۰ متر کسب کردند.

در ماده ۵۰ متر سه وضعیت هم مه‌­لقا جام­‌بزرگ به اتفاق الهه احمدی و مریم طالبی روی سکوی سوم ایستادند. به این ترتیب، بانوی جوان تیراندازی ایران، با کسب دو مدال از بازیهای آسیایی گوانگجو، کارنامه ای موفق به جا گذاشت.

کسب سهمیه المپیک

مه‌لقا جام بزرگ اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت. او همچنین نخستین بانوی ایرانی است که در تاریخ المپیک ها و در این رشته ورزشی، ایران را صاحب سهمیه کرده.

در المپیک های قبلی، نمایندگان ایران با وایلدکارت در سایت تیراندازی حاضر می شدند.

لیدا فریمان در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا که پرچمدار کاروان اعزامی هم بود، منیژه کاظمی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و نسیم حسن‌پور در المپیک ۲۰۰۴ آتن، سه ورزشکار زن ایرانی در رشته تیراندازی بودند که در این رقابت‌ها حضور پیدا کردند.

مه­‌لقا جام­‌بزرگ در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده جالب توجه پنجم جهان، توانست برای اولین‏‌ بار ایران را صاحب سهمیه المپیک کند.

او در شرایطی با امتیاز ۴۹۸.۸ از دستیابی به مدال باز ماند که فاصله اش با مدال آوران این رشته بسیار ناچیز یود.

در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، یی سی­لینگ از چین روی سکوی قهرمانی ایستاد. وو لیوکسی دیگر نماینده چین به مدال نقره رسید. الانیا ناردلی از ایتالیا هم روی سکوی سوم قرار گرفت.

جام‌بزرگ که نسبت به دو المپیکی دیگر تیراندازی ایران جوان تر است،‌ به گفته خود سعی دارد بهترین نتیجه را در لندن به دست آورد.

او همچنین برای حضور در رقابت های آزمایشی المپیک عازم لندن شد و با سالن مسابقات المپیک آشنایی پیدا کرد. ۳۹۷ امتیاز گرفت و فقط یک امتیاز کم آورد برای راهیابی به فینال.

مه­‌لقا درباره این رقابت ها می گوید: «سالن را دیدیم اما نمی توان شرایط را با المپیک یکی کرد. در این مسابقات در سرما تیراندازی کردیم اما در المپیک هوا به مراتب بهتر خواهد شد.»

در بخش تفنگ بادی ۱۰ متر دختران این رقابت‌ها که با حضور ۸۵ تیرانداز برگزارشد، مه لقا جام بزرگ در حالی به مقام یازدهم رسید که با شش تیرانداز دیگر در این امتیاز مساوی شده بود و با نفر اول نیز فقط یک امتیاز اختلاف داشت.

فشرده بودن برنامه های تمرینی و اردوهای تیم ملی برای حضور در المپیک لندن، باعث شده او استراحت‌های بسیار کوتاهی داشته باشد. فواصلی چند روزه در خلال تمرینات که بهترین موقعیت بود تا برای دیدن خانواده‌اش به همدان برود.

او در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کویت، چندان موفق نبود. زیرا لاسلو سرمربی مجارستانی تیم ملی ایران از او خواست در رشته‌های درازکش و سه وضعیت، که تجربه‌اش کمتر است، شرکت کند.

آزمون های تدارکاتی برای لندن

تیرانداز زن المپیکی ایران در مرحله نیمه نهایی تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت جام جهانی ۲۰۱۲ آلمان در جمع ۸۰ تیرانداز به مقام چهل و یکم رسید.الهه احمدی دیگر تیرانداز ایران نیز در جایگاه ۷۱ قرار گرفت.

نمایندگان مجارستان، چین، آلمان، هلند، بریتانیا، روسیه و جمهوری چک به فینال رسیدند و به ترتیب، عناوین اول تا هشتم را از آن خود کردند. این تیراندازها در لندن هم رقبای جام­‌بزرگ هستند و مدعیان اصلی کسب مدال.

مه‌­لقا قصد دارد پس از المپیک بیشتر به درس بپردازد. او درباره علت دلسردی بانوان ورزشکار ایرانی پس از حضور در میادین بزرگ ورزشی، به ایسنا گفته است: مردان ورزشکار هم با این موضوع رودررو هستند. انتظارات و توقعاتی از سوی ورزشکاران وجود دارد که اگر از سوی مسئولان جدی گرفته نشود، شرایط برای ادامه مسیر سخت خواهد شد و آن‌ها دلسرد می‌شوند.

در المپیک ۲۰۰۸ پکن، هما حسینی در قایقرانی، سارا خوش‌جمال در تکواندو و نجمه آبتین در تیراندازی با کمان، تنها نمایندگان زن ایران در رقابت‌ها بودند.

برای لندن اما هشت بانوی ایرانی حضور خواهند یافت. ابتدا مه‌لقا جام بزرگ در تیراندازی، اولین ورزشکار المپیکی ایران بود. دومین سهمیه المپیک کاروان ورزش ایران هم در رشته تیراندازی و توسط الهه احمدی کسب شد.

آرزو معتمدی با قهرمانی در مسابقات آب‌های آرام آسیا المپیکی شده بود اما در رقابت های انتخابی داخلی برای اعزام به لندن، مغلوب آرزو حکیمی شد.

سولماز عباسی نیز در کره جنوبی توانست سهمیه دیگری را به قایقرانی بانوان ایران اختصاص دهد.

ندا شهسواری هم با قهرمانی در مسابقات گزینشی آسیای میانه که در تهران برگزار شد، توانست برای اولین بار در تاریخ، پینگ پنگ بانوان ایران را صاحب سهمیه المپیک کند.

سوسن حاجی‎پور و لیلا رجبی دو بانوی دیگر ایران هستند که به ترتیب در مسابقات گزینشی قاره آسیا و مسابقات قهرمانی داخل سالن تهران به سهمیه لازم المپیک لندن دست یافتند.

زهرا دهقان هم در اسلحه ریکرو رشته تیر و کمان توانست المپیکی شود اما در آستانه المپیک، با تصمیم فدراسیون تیر و کمان ایران جای خودش را به ساره اسدی داد.





:: برچسب‌ها: جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: