نخست وزیر جدید مصر؛ ضعیف، تكنوكرات یا هر دو؟
نوشته شده توسط : boudika

پس از انتخاب 'هشام قندیل' به عنوان نخست وزیر مصر، تحلیلگران به ارایه نظرات خود در مورد نخست وزیر جدید این كشور پرداخته اند. برخی از این تحلیلگران انتخاب وی را از سوی 'محمد مرسی' قابل تحسین ارزیابی كرده و علت انتخاب وی را به سابقه وی در مورد منابع آبی كشور مرتبط دانسته اند، به ویژه كه در كشوری مانند مصر كه در دوره هایی در عرصه كشاورزی در جهان متمایز بوده است، اما برخی دیگر این انتخاب را یك انتخاب ناموفق ارزیابی كرده اند و مدعی شده اند كه گروه اخوان المسلمین با این انتخاب تاكنون به هیچ یك از وعده های خود عمل نكرده است. با این وجود، برخی ناظران سیاسی می گویند كه انتخاب هشام قندیل برای نخست وزیری مصر ناشی از یك نگرانی در باره آینده مصر بوده است.

**واكنش های متفاوت به نخست وزیری قندیل

---------------------------------------------------

بنا به گزارش روزنامه الیوم السابع مصر 'احمد ماهر' هماهنگ كننده جنبش 6 آوریل در تحلیل انتخاب 'هشام قندیل' از سوی 'محمد مرسی' به عنوان نخست وزیر مصر گفت: این تصمیم رییس جمهور مصر ما را شوكه كرده و باعث تعجب و شگفتی شده است.

وی گفت: ما مدت زیادی منتظر بودیم تا نخست وزیر جدید معرفی گردد كه ناگهان 'هشام قندیل' برای اشغال این پست انتخاب شد و این انتخاب هیچ تناسبی با حجم تحقیقات و رایزنی هایی كه با گروه اخوان المسلمین در این زمینه شده، ندارد.

وی مدعی است 'محمد مرسی' به تعهدات خود در قبال نیروهای ملی عمل نكرده است تا شخصی ملی، مستقل، سیاستمدار و اقتصاددان را برای این پست انتخاب كند.

وی گفت: جبهه ملی و نیروهای ملی چند نفر را برای انتخاب این سمت پیشنهاد كرده اند كه مشهورترین آنها 'محمد البرادعی'، 'حازم ببلاوی' و دكتر 'محمد العریان' بودند كه هر سه این افراد در عرصه اقتصادی و سیاسی از درایت بالایی برخوردارند، ولی به این پیشنهادات توجه ای نشده و دكتر'هشام قندیل' وزیر منابع مالی كه چیزی درباره وی نمی دانیم برای این سمت انتخاب شده است.

'جرج اسحاق' فعال سیاسی مصر در تحلیل انتخاب 'هشام قندیل' به عنوان نخست وزیر مصر طی گفت و گویی با الیوم السابع مصر گفت: 'هشام قندیل' دارای شخصیتی مبهم است و نماینده جریان اسلامگرایی است كه خود 'محمد مرسی' هم بدان منتسب است.

'جرج اسحاق' در ادامه گفت: 'هشام قندیل' تاكنون وارد عرصه سیاسی نشده است و در انقلاب مردمی مصر هم شركت نكرده است و عملكرد 'هشام قندیل' به عنوان وزیر منابع آبی مصر چندان قابل اهمیت نیست و در حل پرونده بحران آب هم موفقیت چندانی كسب نكرده است.

'جرج اسحاق' مدعی شد كه گروه اخوان المسلمین به تعهدات خود در برابر نیروهای ملی در مورد تشكیل كابینه جدید و نهاد ریاست جمهوری و انجمن موسسان قانون گذاری عمل نكرده است.

وی گفت: 'محمد مرسی' به 'حمدی قندیل' فعال رسانه ای مصری گفته است دوباره انجمن موسسان را باز می گرداند، ولی وی تاكنون به وعده خود عمل نكرده است.

پاگاه خبری الفجر مصر گزارش داد 'ممدوح حمزه' دبیركل شورای عالی سابق و كارشناس مسایل سیاسی انتخاب 'هشام قندیل' را به عنوان نخست وزیر مصر از سوی 'محمد مرسی' رییس جمهور این كشور یك امر قابل تحسین دانست و این انتخاب را یك رویداد موفقیت آمیز ارزیابی كرد.

پایگاه خبری الدستور الاصلی مصر گزارش داد، 'محمد حبیب' نایب رییس سابق گروه اخوان المسلمین گفت: باید در انتخاب 'هشام قندیل' تامل كرد و باید منتظر بود تا خط مشی و سیاست گذاری وی مشخص شود و نباید در مورد وی پیش داوری كرد.

روزنامه مصری الیوم نوشت 'محمد مرسی' رییس جمهور مصر دكتر 'هشام قندیل' وزیر منابع آبی را مكلف به نشكیل دولت جدید كرد.

'یاسر علی' سخنگوی رییس جمهور مصر گفت: 'قندیل' از سوی رییس جمهور این كشور انتخاب شد درحالیكه 'قندیل' نه قبل از انقلاب مردم مصر و نه بعد از انقلاب، وابسته به هیچ حزبی نبوده است و یك فرد مستقل است.

وی گفت: بعد از تحقیق فراوانی این سمت به وی واگذار شده است و این بیانگ این مساله است كه وی شخصی با كفایت است و در دروه كنونی می تواند در اداره كشور نقش داشته باشد.

'هشام قندیل' فارغ التحصیل رشته مهندسی در سال 1984 است. وی مدرك فوق لیسانس و دكتری را از دانشگاه كارولینای شمالی ایالات متحده آمریكا اخذ كرد و به شورای ملی تحقیقات در زمینه منابع آبی پیوست.

'هشام قندیل' از سال 1999 تا سال 2005 پست وزارت منابع آبی مصر را برعهده داشت و علاوه بر این سمت، وی در ابتكار عمل حوضه رود نیل نیز شركت داشت و در آن تعدادی از پست ها از جمله رییس بخش نیل در بانك توسعه آفریقا را بر عهده داشته است.

'ایمن نور' رییس حزب 'غد الثوره'(فردای انقلاب) گفت: انتخاب 'قندیل' یعنی اینكه یك بار دیگر یك نخست وزیر تكنوكرات بازگشته است. وی انتخاب 'هشام قندیل' را به عنوان نخست وزیر مصر رویدادی غیرمنتطره و به منزله بازگشت به دوران وزیران تكنوكرات دانست. او در عین حال گفت: انتخاب قندیل در واقع انتخاب برتر برای این پست نیست.

**نخست وزیر ضعیف؟

-----------------------

روزنامه واشنگتن پست آمریكا پیش تر در گزارشی با رویكرد انتقادی به این انتخاب محمد مرسی در گفت و گو با شخصیت های مصری پرداخته بود.

این روزنامه نوشت: تصمیم مرسی حالتی از تعجب را در فضای مصر حاكم كرد، زیرا هشام قندیل چهره مشهوری نبود و در همین حال سرمایه گذاران و بازرگانان از انتخاب او ناامید شده اند، زیرا امید داشتند كسی نخست وزیر مصر شود كه دارای تجربیات اقتصادی برای سرعت بخشیدن به اقتصاد مصر و علاج كسر بودجه باشد.

دكتر 'مصطفی كامل السید' استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در این باره معتقد است: رییس جمهور تمایل ندارد كسی كه نخست وزیری را برعهده می گیرد شخصی قوی باشد و اخوانی ها كسی را دوست ندارند كه با آنها در بیافتد.

'یاسر حسان' عضو حزب الوفد معتقد است، 'مشكل مصر در حال حاضر اقتصادی است نه آبی.' وی تصریح می كند كه بر این باورم كه اخوان المسلمین برای انتخاب شخصی ضعیف تعمد داشت تا بتوانند در انتخاب وزرا بر او مسلط باشند و تنها وجه تمایز قندیل جوان بودن اوست.

*قندیل، سوار بر امواج نیل

----------------------------

پایگاه خبری شبكه العربیه در این باره می نویسد: از جمله اولویت های كاری كه انتظار می رود نخست وزیر جدید مصر به آنها بپردازد، توسعه صنعت كشاورزی در مصر است كه به باور كارشناسان طی 60 سال گذشته از توجه كافی برخودار نبوده است.

در همین ارتباط شبكه خبری 'رایه الاعلامیه' فلسطین گزارش داد، علت اینكه 'محمد مرسی' رییس جمهور مصر 'هشام قندیل' را به عنوان نخست وزیر این كشور انتخاب كرد نظر ویژه ای است كه رییس جمهور این كشور به امور مربوط به رود نیل و آفریقا دارد، به ویژه كه اولین كنفرانس سران خارجی كه رییس جمهور مصر بعد از انتخابش در آن شركت كرد كنفرانس كشورهای سران آفریقا بود كه در ماه اخیر در ادیس آبابا پایتخت اتیوپی برگزار شد.

از سوی دیگر این رییس جمهور توجه ویژه ای به كشاورزی دارد، چرا كه مصر، در طول تاریخ به خاطر كشاورزی اش متمایز شده است و این رییس جمهور درصدد است تا به كشاورزی اهمیت ویژه ای دهد و روح زندگی را در پروژه های بزرگ كشاورزی بدمد.

الجریده مصر در مقاله ای به قلم 'هاله مصطفی' به سوابق فعالیت 'هشام قندیل' پرداخت و نوشت، وی تعدادی از پست های مهم را برعهده داشت كه می توان از وی به عنوان یكی از كارشناسان منابع آبی در بانك توسعه آفریقا نام برد كه در آنجا وی بر بسیاری از پروژه های توسعه منابع آّبی در بسیاری از كشورهای آفریقایی مثل اتیوپی، سودان، تانزانیا، زامبیا، مالاوی و موزامبیك نظارت داشت.

همچنین وی در اقدامات ابتكار عمل حوضه رود نیل مشاركت داشت و به عنوان یكی از اعضای ناظر هیات مشترك مصری، سودانی در امور رود نیل انتخاب شد و در ایجاد شورای آب های بین المللی و خدمات آب های آفریقا انتخاب شد.

**توجه تكنوكراتیك 'مرسی' به كشاورزی مصر

----------------------------------------------------

این ملاحظه مخالفان انتخاب قندیل برای نخست وزیری؛ یعنی اعمال نفوذ اخوان بر وی چندان بیراه نیست، اما برخلاف اظهارنظر 'یاسر حسان'، عضو حزب الوفد كه می گوید 'مشكل مصر در حال حاضر اقتصادی است نه آبی'، از دیدد برخی آگاهان، نكته ظریف در انتخاب نخست وزیر از سوی مرسی دقیقا در همین تصمیم پنهان است.

به نظر می رسد كه این انتخاب مرسی با توجه به حساسیت او درباره بخش كشاورزی مصر تلاشی برای تغییر رویكرد اقتصادی مصر از بخش گردشگری به سوی بخش كشاورزی است. به ویژه اینكه بخش گردشگری در ماه های پس از انقلاب مصر با افول قابل توجهی روبرو شده و مطالبات اسلام گرایانه داخل مصر به دولت آینده اجازه نخواهد داد، آزادی های بی حد و حصر در بخش گردشگری را نظیر آنچه در دوران مبارك وجود داشت حاكم كند. از این رو انتظار می رود با تعطیلی بسیاری از بخش های خدمات جانبی و در عین حال در آمدزای گردشگری، اتكا به در آمدهای این بخش چندان منطقی نباشد.

این نگاه مرسی به دولت تكنوكراتی كه قرار است خوب كار كند، گزارش عملكردهای مطلوب ارائه دهد و در عین حال به گونه ای فن سالارانه از موضع گیری های چالش برانگیز سیاسی كنار بماند، ناشی از درك جدیدی از لزوم پرداختن به اولویت های اساسی مصر از رهگذر فهم پتانسیل های جدید آن است. یكی از مهم ترین پتانسیل ها موضوع نحوه ساماندهی به بخش كشاورزی و تقسیم آب های زراعی به ویژه در حاشیه رود نیل است. امری كه گفته می شود هشام قندیل نخست وزیر جدید مصر برای آن طرح جامعی را تدارك دیده است.

پژوهش**الف.ی**9241**9123





:: برچسب‌ها: سیاه و سفید , قدیمی , ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: