آمریكا- رژیم صهیونیستی؛ از روابط راهبردی تا سنت انتخاباتی
نوشته شده توسط : boudika

با وجود فراز و نشیب‌های بسیار در روابط آمریكا و رژیم صهیونیستی در شش دهه اخیر، ایالات متحده همواره مهم ترین متحد و پشتیبان این رژیم در سطوح مختلف بوده است و همه احزاب سیاسی و روسای جمهور آمریكا اعم از دموكرات و جمهوریخواه تعهدات گسترده ای نسبت به این رژیم داشته اند كه حاصل آن را می توان در چارچوب روابط ویژه میان دو طرف ارزیابی كرد. نقش گروه‌های متنفذ و قدرتمند یهودی آمریكا، منافع متقابل طرفین و تأثیر ساختارها، نهادها و سازوكارهای همسان بر رویكردهای سیاست داخلی و خارجی از جمله عواملی هستند كه در تقویت این روابط و ایجاد تفاهم بین دو طرف نقشی اساسی ایفا می‌كنند.

از این منظر، آمریكا همواره رژیم صهیونیستی را برای خود سرمایه ای راهبردی تلقی كرده است و در دوران انتخابات نیز توجه به این سرمایه راهبردی به دلیل حضور لابی قدرتمند'آیپك' در آمریكا دوچندان می شود. در این زمینه، در حالی كه 'میت رامنی' نامزد حزب جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال2012 آمریكا روز پنجشنبه 5 مرداد سفر انتخاباتی خود را به كشورهای انگلستان، لهستان و نیز رژیم صهیونیستی آغاز كرده است كه روز جمعه 6 مرداد 'باراك اوباما' دیگر رقیب انتخاباتی وی در حزب دموكرات در مراسمی لایحه 'توسعه همكاری های نظامی- غیرنظامی ' آمریكا با این رژیم را امضا كرد. لایحه ای كه شرایط را برای تامین تجهیزات نظامی بیشتر آمریكا برای رژیم صهیونیستی فراهم می‌كند. همچنین در چارچوب این قرارداد، اوباما 70 میلیون دلار دیگر به سامانه موشكی رژیم صهیونیستی موسوم به 'گنبد آهنین' كمك مالی اختصاص داده است. رییس جمهور آمریكا در مراسم امضای لایحه جدید همكاری های نظامی و غیرنظامی با رژیم صهیونیستی گفت: ' همانطور كه بسیاری از شما می دانید من در دولت خود گسترش همكاری ها با اسرائیل را در همه زمینه ها از جمله زمینه های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و فناوری در اولویت قرار داده ام.' باراك اوباما در ادامه با ابراز رضایت از اختصاص كمك مالی واشنگتن به سامانه موشكی گنبد آهنین، افزود: 'می خواهم در مورد حوادث تلخ و غم انگیزی كه اخیرا در بلغارستان شاهد آن بودیم صحبت كنم. من درباره چالشی كه نه فقط اسرائیل بلكه تمام جهانیان با آن مواجه هستند صحبت می كنم و تاكید می كنم كه باید با هم از حملات تروریستی جلوگیری كرده و اجازه ندهیم كه مردم اسراییل مورد هدف قرار گیرند.' این در حالی است كه پیش از این، مجلس نمایندگان آمریكا نیز در اردیبهشت ماه1391 با ارایه طرحی كمك 680 میلیون دلاری این كشور تا سال 2015 میلادی به سامانه دفاع موشكی رژیم صهیونیستی را به تصویب رسانده بودند. این سامانه كه در خود سرزمین های اشغالی نیز منتقدان زیادی دارد از سه بخش تشكیل یافته است؛ یك رادار ردیابی موشك، یك مركز كنترل و یك بخش شلیك موشك.

آمریكا از سال2011 تاكنون (اردیبهشت1391)، 205 میلیون دلار به سامانه موشكی رژیم صهیونیستی كمك كرده این در حالی است كه هزینه طراحی و استقرار این سیستم بیش از یك میلیارد یورو برآورد شده‌ و هر كدام از موشك های كوتاه برد این سیستم هزینه‌ ای معادل 25 هزار یورو دارد. شكل اولیه این سامانه كه به‌ صورت موشك های 'پاتریوت' آمریكا در سرزمین های اشغالی و عربستان به كار گرفته می ‌شد، توانست موشك های اسكاد پرتاب‌ شده توسط عراق را ردیابی و نابود كند. بعد از تجربه جنگ لبنان و شكست ارتش این رژیم در مقابل حزب ‌الله، رژیم صهیونیستی به ‌طور جدی به فكر تقویت سیستم دفاع موشكی خود افتاد. این رژیم پیش از این سیستم دوربرد موسوم به پیكان را طراحی كرده‌ بود اما بعد از جنگ لبنان، تصمیم گرفت كه با سرمایه‌ گذاری سنگینی، سیستم گنبد آهنین را طراحی و تولید كند. در این قالب این سوال مطرح می گردد كه روابط آمریكا و رژیم صهیونیستی به ویژه در حوزه های راهبردی در دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریكا از چه اهمیتی برای كاندیداها برخوردار است و ضمنا گسترش این سامانه چه نقشی در طرح های راهبردی آمریكا در منطقه ایفا می كند؟

** رقابت های انتخاباتی آمریكا و نقش رژیم صهیونیستی

-------------------------------------------------------

دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریكا را شاید بتوان یكی از فرصت های لابی صهیونیستی برای افزایش بیش از پیش نفوذ و تاثیرگذاری بر دولت آمریكا و كسب منافع حداكثری قلمداد كرد. در چنین فضایی رقبای انتخاباتی تلاش می كنند تا با جلب نظر این لابی در آمریكا و به تبع آن رژیم صهیونیستی منافع انتخاباتی خود را كسب كنند. دلایل و چرایی این موضوع نیز به سنت انتخاباتی آمریكا باز می گردد. در این سنت همواره گروههای ذی نفوذ و فشاری وجود دارند كه به دلیل دارا بودن ساختار منسجم درونی و توانایی تاثیرگذاری بر روندها و خظ مشی های دولتی از اهمیت بالایی برخوردارند. در این زمینه، هر چند جمعیت یهودیان آمریكا حدود 6 میلیون نفر برآورده شده كه كمتر از دو درصد از كل جمعیت این كشور را تشكیل می‌دهد، با وجود این، یهودیان این كشور با ایجاد تشكل‌های مهم به منظور ایجاد ارتباط كامل بین منافع آمریكا و صهیونیسم، به یكی از بانفوذترین گرو‌ه‌های تاثیرگذار در سیاست آمریكا تبدیل شده‌اند. بنا بر این، وجه آشكار این جریان در قالب لابی اسراییل كه گاه لابی صهیونیستی و یا لابی یهود در آمریكا نیز نامیده می‌شود، زیر چتر هماهنگ‌كننده اصلی موسوم به 'كمیته روابط عمومی آمریكا-اسراییل (AIPAC) فعالیت می‌كند. از میان 281 سازمان یهودی و 250 اتحادیه منطقه‌ای لابی‌های یهود در آمریكا، كمیته امور عمومی آمریكا و اسراییل (ایپك) یكی از مهم‌ترین این تشكل‌ها محسوب می‌شود. این نهاد از دهه 1950 شروع به فعالیت كرده و از همان بدو تاسیس، هدف خود را مبارزه برای تصویب قوانینی در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی اعلام كرده است. در واقع،‌ سازمان ایپك مادر تمامی سازمان‌های یهودی آمریكا و در واقع بزرگ‌ترین آن‌هاست. همچنین، این سازمان مسوول هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت فعالیت تمامی سازمان‌های یهودی آمریكا و همچنین مسوول اصلی جمع‌آوری كمك و اعانه برای این رژیم به‌شمار می‌رود كه با ارتباط تنگاتنگ با بیش از 60 اتحادیه دیگر، مسوول ایجاد كانال‌های جدید برای نفوذ رژیم صهیونیستی است. بر این اساس، یهودیان آمریكا كه خود ریشه های صهیونیستی داراند همواره در دوران انتخابات ریاست جمهوری این كشور تلاش می كنند تا بیشترین منافع را برای خود و رژیم صهیونیستی كسب كنند و در دیگر سو، رقبای انتخاباتی چه از حزب جمهوریخواه و چه حزب دموكرات نیز به این مساله واقفند كه این گروهها توانایی تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات را دارا هستند. البته این توانایی از دو منظر برای رقبای انتخاباتی در آمریكا مهم است: اول، توانایی جذب حمایت های مالی گروه آیپك است كه این قابلیت را برای احزاب ایجاد می كند تا از تبلیغات بیشتر و سفرهای انتخاباتی گسترده تری بهره مند گردند و دوم اینكه، گروه آیپك در آمریكا خود توانایی ایجاد روندهای انتخاباتی را دارا است كه معمولا در سنت انتخاباتی آمریكا بر میزان گرایش هریك از سازمان های درون آیپك به هریك از احزاب وابستگی دارد اما در نگاه كلی، آیپك گروهی با گرایشی دموكرات(حزبی) شناخته می شود.

** آمریكا و سامانه راهبردی رژیم صهیونیستی

----------------------------------------------

نگاه آمریكا در طی دهه های گذشته به رژیم صهیونیستی همواره نگاهی راهبردی بوده و این رویكرد در بیشتر حوزه ها رعایت شده است. به نحوی كه طی سال های مالی 2009 تا 2012 دولت آمریكا به غیر از طرح های جداگانه مصوب كنگره همانند سپر دفاع موشكی، 9 میلیارد دلار كمك نظامی بلاعوض به این رژیم اختصاص داده است. در این زمینه، باراك اوباما همانند سلف و گذشتگان خود روز جمعه 6مرداد در مراسمی كه در كاخ سفید برگزار شد، ضمن امضای لایحه توسعه همكاری های نظامی- غیرنظامی با این رژیم از اعطای كمك 70 میلیون دلاری برای تكمیل و توسعه سپر دفاع موشكی این رژیم، سخن راند. در این قالب، آمریكا علاوه بر حمایت از این رژیم در نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد تلاش می كند تا این روندهای حمایت گرا را در حوزه های راهبردی نیز گسترش دهد. در واقع آمریكا تلاش می كند تا با پیوند امنیت این رژیم با امنیت خود علاوه بر ایجاد چتر حمایتی بر روی این رژیم، اهداف راهبردی خود را نیز در منطقه دنبال كند. از این منظر، مشاركت راهبردی دو طرف به رابطه ای دو سویه تبدیل گردیده كه علاوه بر ارتباطات دو سویه، ماهیت ساختاری و ماهیت روابط نیز مد نظر دو طرف قرار می گیرد. در چنین قالبی از روابط، مشاركت راهبردی دو طرف در یك قالب منسجم قرار گرفته و اهداف یك طرف به اهداف طرف مقابل نیز تبدیل می گردد. بنابراین دو طرف تلاش می كنند تا راهبردها و ابزارهای یكدیگر را نیز به اشتراك بگذارند.

تحقیق**2040**1358





:: برچسب‌ها: به من ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: