ایویتسا داچیچ نخست وزیر صربستان شد
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا، 'ایویتسا داچیچ' رهبر حزب سوسیالیست صربستان كه از طرف 'تومیسلاو نیكولیچ' رییس جمهوری این كشوردر 28 ژوئن سال جاری میلادی - 8 تیرماه- مامور تشكیل دولت جدید شد، توانست رای اكثریت نمایندگان مجلس را برای حمایت از دولت جدید خود كسب كند.

72 نماینده به نخست وزیر و اعضای دولت جدید رای مخالف دادند.

مجلس صربستان 250 نماینده دارد.

دولت جدید صربستان پس از 82 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

نمایندگان مجلس صربستان پیرامون برنامه دولت جدید كه از سوی 'ایویتسا داچیچ' نامزد نخست وزیری ارائه شد، بیش از 10 ساعت به بحث پرداختند.

نخست وزیر جدید صربستان پس از انتخاب، همراه با اعضای كابینه خود در برابر نمایندگان مجلس مراسم سوگند یاد كرد.

'ایویتسا داچیچ' نخست وزیر جدید صربستان، فارغ التحصیل دانشكده علوم سیاسی است و پست های سخنگویی، معاون و رهبر حزب سوسیالیست ، نماینده مجلس در جمهوری فدراسیون یوگسلاوی سابق و وزیر اطلاع رسانی در دولت سابق صربستان را برعهده داشت.

وی در دولت گذشته صربستان سمت های قائم مقام نخست وزیری و وزیر كشور را نیز عهده دار بود.

احزاب ائتلاف پیشرو، مناطق متحد، سوسیالیست، بازنشستگان، وحدت، سوسیالیست دمكراتیك و حزب دمكراتیك سنجاك كه مجموعا در ساختار جدید مجلس 142 كرسی دارند، ائتلاف حاكم در صربستان را تشكیل می دهند.

دولت جدید از 17 وزارت، 4 معاون نخست وزیر و 4 دفتر در امور كوزوو، حقوق بشر، كلیسا و جامعه های مذهبی و امور مربوط به صربهای خارج از كشور تشكیل شده است.

دولت جدید صربستان مجموعا 19 عضو دارد.

3 معاون نخست وزیری مسوولیت سه وزارتخانه را نیز به عهده دارند.

احزاب ائتلاف پیبشرو صربستان در دولت جدید مسوولیت وزارت های امور خارجه، دفاع، دادگستری، كشاورزی، انرژی و محیط زیست، فرهنگ و اطلاع رسانی، معادن و منابع طبیعی و طرح و برنامه ریزی، ورزش و جوانان را بر عهده دارند.

حزب سوسیالیست صربستان افزون بر مقام نخست وزیری كه سمت وزیر كشور را نیزعهده دار است، مسوولیت وزارت های آموزش و پرورش، حمل و نقل و بهداشت و درمان را عهده دار است.

حرب بازنشستگان صربستان در سمت وزیر كار و امور اجتماعی و معاون نخست وزیر فعالیت می كند.

حزب مناطق متحد صربستان مسوولیت وزارت های دارایی و اقتصاد، توسعه منطقه ای و حكومت های محلی و معاون نخست وزیر را به عهده گرفته است.

حزب سوسیال دمكرایتك صربستان نیز وزارت تجارت داخلی و خارجی، مخابرات، ارتباطات و اطلاع رسانی و معاون نخست وزیری را بر عهده دارد.

حزب صربستان نوین سمت وزارت راه و ساختمان و شهرسازی را در اختیار دارد.

حزب اقدام دمكراتیك سنجاك نیز وزیر مشاور در امور مناطق توسعه نیافته در دولت جدید انجام وظیفه می كند.

'ایویتسا داچیچ' نخست وزیر جدید صربستان ضمن تشریح كار آینده دولت گفت كه ائتلاف اروپایی، سرعت بخشیدن به ثبات و بهبود اقتصادی، مبارزه با فساد مالی و مبارزه با گروه های جنایی سازمان یافته، عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت های جدید شغلی از جمله اولویت های دولت جدید است .

وی همچنین با تاكید بر اینكه آزادی رسانه های خبری اصل اساسی دولت خواهد بود، گفت كه صربستان برای امنیت، ثبات و روابط خوب در بالكان غربی تلاش می كند و دست آشتی و صلح دراز می كند.

داچیچ همچنین با اشاره به اینكه صربستان استقلال كوزوو را به رسمیت نخواهد شناخت، افزود كه دولت خواهان فراهم آوردن زندگی عادی برای تمامی شهروندان در سراسر كوزوو است و به مذاكرات در سطح سیاسی با پریشتینا برای حل مساله كوزوو ادامه می دهد.

دولت جدید صربستان دوازدهمین دولت از برقراری نظام چند حزبی از سال 1990 میلادی در این كشور است.

صربستان در مدت 22 سال گذشته 11 نخست وزیر و یا كفیل نخست وزیری داشته و در طی این مدت تنها دو نخست وزیر توانستند كه در دوره متوالی در صدر دولت قرار بگیرند.

اروپام**2061**1596





:: برچسب‌ها: طبیعت , کریسمس , ایالات متحده ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: