بررسی روزنامه‌های صبح یک‌شنبه یک مرداد
نوشته شده توسط : boudika

بیشتر روزنامه های صبح یکشنبه به مساله انتخابات آینده ریاست جمهوری توجه نشان داده اند.

در حالی که روزنامه کیهان در عنوان اول خود از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته است «هزاران مسلمان در میانمار قتل عام می شوند مدعیان حقوق بشر لب تر نمی کنند» روزنامه های شرق و دو روزنامه اقتصادی به ادامه بحران در بازار ارز پرداخته اند.

روزنامه شرق با اشاره به این که «تغییر پی‌درپی قوانین، دادوستد را سخت کرد» تیتر زده است «تب بخشنامه‌ها در بازار ارز» و روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به این خبر که «کالاهای سرمایه‌ای دلار ارزان‌تر از نرخ بازار می‌گیرند» در تیتر اول خود با یک علامت سوال احتیاطی نوشته «نرخ سوم برای دلار؟».

روزنامه های نزدیک به اصلاح طلبان و میانه‌روها به گمانه زنی و جستجو در باره شرایط انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند. روزنامه اعتماد در عنوان اول خود نوشته «انسجام رقیبان یا اختلاف رفیقان» اصولگرایان از چه می هراسند؟ و روزنامه مردم سالاری از قول عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در باره انتخابات نوشته: «این بار نوبت اطلاح‌طلبان است» و روزنامه ابتکار با اشاره به مطرح بودن بحث تغییر قانون انتخابات در مجمع تشخیص؛ در عنوان اول نوشته «انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با کدام قانون برگزار می‌شود؟»

روزنامه آرمان روابط عمومی با اشاره به این که «اسحاق جهانگیری نامزدی‌اش در انتخابات یازدهم را رد نکرد» در عنوان اول خود نوشته «اصولگرایان، سردرگم حضور اصلاح‌طلبان».

باز هم گره زدن ایران به سوریه

روزنامه کیهان یادداشتی دارد با عنوان «نوستالژی تاریخی یا هراس از قدرت مقاومت».

حسام الدین برومند در این یادداشت می نویسد «در یکسال و نیم گذشته بارها و به دفعات جنجال سازی های پیاپی از سوی آمریکایی ها و چند کشور غربی علیه جبهه مقاومت بخصوص ایران و سوریه در فازهای مختلف پیش کشیده شده است.»

سرمقاله نویس کیهان می نویسد«طی روزهای اخیر نیز در ابعاد مختلفی شیپور فشارها علیه ایران و سوریه نواخته شده است. اما، هدف گذاری این فشارها که به موازات یکدیگر در دو سو علیه ایران و سوریه دنبال می شود کجاست؟ خطای محاسبات پیرامون موضوع ایران و سوریه در کجاست؟ و بالاخره این سؤال کلیدی مطرح است که آیا آمریکا و غرب در مسابقه راهبردی علیه سوریه با تاثیرگذاری بر ایران به خط پایان می رسند؟»

برای کشته شدگان برمه

روزنامه مردم سالاری یادداشتی دارد با عنوان «انصاف زیر خط مرگ» که علی ودایع آن را نوشته است.

آقای ودایع می نویسد «‌تفاوتی میان قربانیان فیلم بتمن و مسلمانان برمه یا غیر نظامیان سوریه نیست. هر ثانیه بر وسعت خون‌هایی که زمین را سرخ می‌کنند افزوده می‌شود، اما رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن رسالت انسان دوستی و بی‌طرفی به همراه حکومت‌ها، تروریست‌ها را به دو نوع خوب و بد تقسیم می‌کنند.»

یادداشت نویس مردم سالاری می نویسد «اگر قتل مردم کلورادو در سینما باعث اندوه و تاسف می‌شود، قتل عام هزاران مسلمان در میانمار هم باید واکنش‌های انسانی در پی داشته باشد».

این طرح را اجرا نکنید

روزنامه شرق یادداشتی دارد با عنوان «اصرار غیر کارشناسی بر «۳-۳-۶»؟».

علی‌محمد نمازی نماینده سابق مجلس این یادداشت است. آقای نمازی اعتبار علمی نظام جدید آموزشی را رد کرده و در رد آن می نویسد «برای اکثر کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت، هدف از این تغییر ساختار روشن نیست. علاوه بر آن: اولا چرا بدون اجرای آزمایشی در یک محدوده کوچک، اصرار دارند که سراسری اجرا کنند؟ و دوم آن که محتوای کتب و برنامه درسی سال ششم چیست؟»

آقای نمازی همچنین می نویسد «قبل از آنکه رخدادی غیرقابل جبران رخ دهد پیشنهاد می‌شود که اجرای این طرح یک سال به تاخیر بیفتد تا دولت جدید درباره آن تصمیم‌گیری کند.»

دولت تورم ساز

روزنامه دنیای اقتصاد یادداشتی دارد با عنوان دلایل پنجگانه تورم در ایران که حجت قندی اقتصاددان ایرانی آن را نوشته است.

آقای قندی می نویسد «تورم بار دیگر در صدر اخبار مربوط به اقتصاد ایران قرار دارد. برای درمان درد تورم در ایران مهم است که این پدیده به درستی و به دور از نگاه سیاسی تحلیل شود.»

«اگر تورم مزمن و رقم تورم بالا است در آن صورت منشا تورم چیزی جز سیاست پولی انبساطی نیست. به عبارت دیگر کسی در بانک مرکزی انگشتش را روی ماشین چاپ پول گذاشته و یادش رفته انگشتش را بردارد. (توجه کنید که سیاست انبساط پولی لزوما به معنای چاپ فیزیکی پول نیست. در اینجا از عبارت چاپ پول به این دلیل استفاده می‌کنم که قابل حس‌تر است)».

آقای قندی می نویسد «در کشورهایی که سیاست پولی مستقل دارند، این بانک‌های مرکزی‌اند که مسوول تورم (یا کنترل آن) شناخته می‌شوند. در ایران اما سیاست پولی از سیاست مالی جدا نیست. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که مسوول اصلی تورم مزمن در اقتصاد ایران بی‌انضباطی در سیاست مالی و بودجه‌ریزی دولت‌های گذشته و حال بوده است و لاغیر.»

آقای قندی همچنین می نویسد «نه دلال‌ها و واسطه‌ها، نه واردکنندگان و تولیدکنندگان و نه آن مافیای بی‌نام، بلکه این سیاست‌های اقتصادی دولت است که تورم را در درازمدت ایجاد می‌کند.»

لطفا به بازار مسکن دست نزنید

روزنامه شرق یادداشتی دارد با عنوان «اقتصاد مستغلات نیازمند پوست‌اندازی»به قلم حسین عبده‌تبریزی، رییس پیشین بورس تهران. آقای عبده تبریزی می نویسد «در هفته‌های اخیر بحث از طرح وضع مالیات برای خانه‌های خالی توسط برخی از نمایندگان مجلس و وزارت اقتصاد مطرح شده است: طرحی غیراقتصادی، غیراجرایی و در تناقض با بسیاری از قوانین و از جمله قانون پایه‌ای چون قانون مدنی؛ طرحی که در صورت تصویب عمدتا به زیان مستاجران خواهد بود و حجم عرضه را کاهش خواهد داد.»

این صاحب نظر اقتصاد همچنین می نویسد «شگفت است به‌رغم وجود انبوهی از شواهد نظری و عملی و به‌ویژه تجربه دهه ۶۰ کشور خودمان، باز هم کسانی هستند که طرح‌هایی از این دست ارایه می‌دهند و بی‌توجه به بدیهیات علم اقتصاد، ریسک‌های آزمون فرضیه‌های غیرکارشناسی خود را روی مردم ایران تحمیل می‌کنند.»

آقای عبده تبریزی همچنین می نویسد «بازار زمین و ساختمان یکی از ناکارآمدترین بازارهای کشور است. برخلاف نظمی که اکنون به‌طور نسبی در حوزه بازار سرمایه کشور برقرار شده است به‌نظر می‌رسد نظارت بر مستغلات به‌طور کلی در کشور مغفول مانده است.»





:: برچسب‌ها: قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: