احمدرضا درویش؛ كارگردانی كم كار و گزیده ساز
نوشته شده توسط : boudika

درویش از فیلمسازانی است كه از پس از انقلاب اسلامی و همراه با آغاز دوران دفاع مقدس گام به عرصه سینما گذاشت.

این كارگردان به همراه بسیاری از فیلمسازان نوپای دهه 60 و كارگردانان نسل انقلاب همچون ابراهیم حاتمی كیا، زنده یاد رسول ملاقلی پور، كمال تبریزی و مجید مجیدی كار خود را با ساخت فیلم از دوران دفاع مقدس آغاز كرد؛ هرچند كه وی در اصل و اساس فعالیت خود را از سال 1360 در صدا و سیما آغاز كرده و پس از سه سال تجربه اندوزی فیلمنامه قابل توجه فیلم 'كانی مانگا' را به رشته تحریر درآورد تا استعدادهای خود را در عرصه نویسندگی به تصویر كشد و در نهایت این فیلمنامه به كارگردانی زنده یاد سیف الله داد به یكی از تاثیرگذار ترین آثار دفاع مقدس تبدیل شد.

وی در دهه 60 علاوه بر نویسندگی در عرصه سینما به نویسندگی نمایشنامه نیز گرایش داشت تاجایی كه نمایشنامه 'حكایت اول – زنجیرهای ابریشمی' را در سال 1364 به رشته تحریر در آورد.

درویش در نخستین تجربه سینمایی خود، فیلم 'آخرین پرواز' را نویسندگی و كارگردانی كرد و این اثر به دلیل نگاه جدید به عرصه سینمای دفاع مقدس و روایتی نو از دشواری های خلبانان در این دوران با استقبال منتقدان و مخاطبان روبه رو شد.

این كارگردان پس از این اثر به سراغ فیلم 'ابلیس' رفت و این بار اثری را با درونمایه جاسوسی به تصویر كشید كه البته این فیلم نتوانست به موفقیت های فیلم آخرین پرواز دست یابد.

دهه 70 برای درویش با فیلم سینمایی 'كیمیا' معنا پیدا كرد. درویش در این اثر تصویری از یك اسیر را پس از دوران دفاع مقدس به تصویر كشید.

'كیمیا' پایه و اساس تولید فیلم های فاخر بعدی درویش شد تا جایی كه درویش پس از این فیلم، 'سرزمین خورشید'، 'متولد ماه مهر' و 'دوئل' را ساخت كه به عقیده كارشناسان این اثر سینمایی به عنوان برترین آثار سینمای ایران محسوب می شوند.

از نكات قابل توجه در كارنامه كاری درویش به عنوان فیلمساز، نگاه خاص وی به دوران دفاع مقدس است كه به نوعی در همه آثارش به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دیده می شود.

درویش در عین حال در همه آثار خود از خلق قهرمان یا ضد قهرمان دوری كرده و در همه فیلم هایش چند شخصیت به موازات هم اتفاقی را رقم زده و یا در انجام یك حادثه بزرگ با یكدیگر همراه هستند.

از دیگر شاخص های این فیلمساز، ارایه قدرت در عرصه كارگردانی است؛ درویش بدون شك یكی از كارگردانان توانای سینمای ایران محسوب می شود. از ویژگی های این كارگردان سینما دوری از به تصویر كشیدن نماهای خاص و تقلید مدارانه است. درویش در تمام آثار خود از آزار مخاطب با استفاده از تصاویر بسته و باز ناهمگون در آثارش خودداری كرده و در عین سادگی، روایتی مشخص را برای مخاطب خود روایت می كند.

از دیگر ویژگی های او گزیده كاری است.درویش در طول 30 سال فعالیت هنری در عرصه سینما تاكنون 8 فیلم سینمایی را ساخته كه این امر نشان از تعمق و تامل این فیلمساز به كارنامه هنری و تولید آثار فاخر دارد.

درویش كه امروز وارد پنجاه و یكمین سال زندگی خود می شود فیلم 'روز رستاخیز' را آماده پخش دارد و این اثر سینمایی كه با بودجه بخش خصوصی تولید شده در سی و یكمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آید.

این فیلم نخستین تجربه تاریخی مذهبی درویش است وبا توجه به كارنامه درخشان این كارگردان،انتظار می رود وی در ارایه تصویری از زندگی حضرت ابوالفضل (ع) موفق عمل كند.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: نیکون , سیاتل , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: