قزاقستان صنعت فضایی خود را همچنان توسعه می دهد
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا و به نقل از سایت خبری آسیای میانه، با وجودی كه قرارداد اجاره سایت (سكوی) پرتاب ماهواره بایكانور به روسیه در سال 2050 میلادی به پایان می رسد اما قزاقستان قصد دارد تا عملیات فضایی مستقلی را اجرا كند و این پایگاه فضایی را بیشتر توسعه دهد.

رییس اداره ملی فضانوردی (قزكوزموس) در این زمینه گفت: هر آنچه را كه بتوانیم برای اطمینان از توسعه سایت پرتاب بایكانور انجام خواهیم داد و ساخت مجتمع موشك فضایی بایترك یكی از اولویت های كاری ما است.

'تالگات موسی بایف'افزود: هرچند بیش از 10 كشور حدود 60 تا 70 سال است كه برای توسعه صنعت فضانوردی خود تلاش می كنند اما قزاقستان می خواهد كار را از نقطه كوچكی آغاز كند.

وی با بیان آنكه در طراحی مجتمع موشك فضایی بایترك كه با شركای بین المللی ساخته خواهد شد، رعایت مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته، افزود: در ساخت این مجتمع از سیستم پرتاب آنگارا استفاده خواهد شد كه براساس ماژول موشك یونیورسال با موتورهای با سوخت اكسیژن و نفت سفید عمل می كند.

موسی بایف گفت: جدا از برنامه های بزرگ، این پروژه با'مشكلات جدی'مرتبط با دوام تجاری روبرو شده، زیرا مجتمع های موشك فضایی دیگر بویژه سایت پرتاب ووستوچنی از عرض جغرافیایی مشابهی بهره می گیرند و ممكن است یك رقیب مستقیم برای پرتاب های تجاری گردند.

هزینه احداث بایترك حدود 1.6 میلیارد دلار برآورد شده، اما مسئولان قزكوزموس می گویند كه آنها می توانند هزینه را با صرف حداقل مقدار مورد نیاز برای پرتاب موشك ها، پایین بیاورند. قزاقستان هنوز درباره نحوه تقسیم هزینه های ساخت تصمیمی نگرفته است.

رییس اداره ملی فضانوردی (قزكوزموس) با تشریح دستاوردهای فضانوردی قزاقستان،

اظهار داشت: پرتاب دو فضانورد كه به زمان اتحاد جماهیر شوروی برمی گردد، اجاره سایت پرتاب بایكانور، پرتاب فضاپیمای قزست - 2 كه اكنون یك سال است در مدار قرار گرفته و بهره گیری تعداد زیادی از اپراتورهای قزاقستان از قزست - 2 در صنعت مخابرات از جمله این دستاوردها است.

موسی بایف با بیان آنكه قزاقستان یك سیاست فضایی یكنواخت را اجرا می كند كه مورد قبول بسیاری از دانشمندان خارجی است، گفت: پیشرفت هایی هم در توسعه زیرساخت صنعت فضانوردی قزاقستان داشته ایم. اداره ملی فضانوردی یك نهاد مركزی دارد كه در آن كارشناسانی از سراسر این جمهوری در آن كار می كنند و شش شركت هوافضا نیز تاسیس شده كه در توسعه این صنعت نقش خواهند داشت.

به گفته وی، جدا از بایترك، تعدادی پروژه كوچكتر نظیر ایجاد یك گروه از كاوشگران صدای هندسی زمین، ایجاد پروژه قرار دادن یك ماهواره مخابراتی در منظومه و پروژه توسعه زیرساخت زمینی برای خدمات رسانی به ماهواره ها از آن جمله است.

تدوین برنامه بلندمدت تدریجی برای ایجاد و توسعه صنعت فضانوردی ازجمله اولویت های تعیین شده از سوی 'نورسلطان نظربایف'رییس جمهور قزاقستان برای این بخش است.

موسی بایف گفت: هم اكنون اولویت اصلی در فعالیت مرتبط با فضانوردی، ایجاد یك صنعت فضانوردی قدرتمند بعنوان یك بخش اقتصادی پیشرفته از نظر علمی و فناوری است كه قادر به تسریع صنایع و روندهای ابتكاری قزاقستان و تقویت امنیت ملی باشد.

قزاقستان همچنین در حال ساخت یك مجتمع مونتاژ و آزمایش فضاپیما در آستانه پایتخت این كشور است.

معاون اداره فضانوردی نیز گفت: این موضوع هرگز پیشتر در قزاقستان اتفاق نیفتاده بود و كسی هم تصور نمی كرد كه ما امروز تاریخ ساز شده ایم.

'میربیك مولدوبیك' با بیان آنكه این مركز حداكثر تا دو سال دیگر افتتاح خواهد شد، افزود:

این مجتمع كه با همكاری شركت فرانسوی ایدس آستریوم ساخته خواهد شد، پیشرفته ترین مجتمع از این دست در كشورهای مستقل مشترك المنافع است.

وی گفت: مجتمع هایی كه اكنون در كشورهای مستقل مشترك المنافع در حال فعالیت هستند، در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده اند، ولی این مجتمع به آخرین فناوری های روز دنیا در این زمینه مجهز خواهد شد.

وی یادآور شد: هدف اصلی از این مجتمع پرتاب ماهواره نه تنها برای قزاقستان، بلكه برای كشورهای دیگر هم خواهد بود. قزاقستان قصد دارد تا مرحله نخست تولید ماهواره را همراه با فرانسه اجرا كند، اما بعد باید خود توانایی كار مستقل را پیدا كند.

مولدوبیك با بیان آنكه مركز ملی فضانوردی در حومه آستانه دردست ساخت است، گفت: این مركز یك سیستم ناوبری ماهواره ای بسیار دقیق خواهد داشت.

وی اضافه كرد: با وجود همكاری با كشورهای دیگر، باید بر روی افزایش سهم قزاقستان در تامین محتوای فناوری این صنعت تلاش شود.

این كارشناس فضایی قزاق، مهلت تعیین شده برای 60 ایستگاه افتراقی نخست را پایان سال 2013 یا آغاز سال 2014 عنوان كرد وگفت: این پروژه زمان زیادی طول كشید، زیرا این كشور نتوانست فورا شركای بیشتری برای تامین سرمایه و یك پیمانكار ساخت پیدا كند.

مولدوبیك تعیین حدود مسئولیت های هر نهاد دولتی دخیل در این پروژه را ضروری دانست و تصریح كرد: قزاقستان با بهره گیری از متخصصان باتجربه در این مجتمع قصد دارد كه هرچه زودتر به اهداف عالی تعیین شده دست یابد.

وی گفت: برای آنكه این مجتمع ها به عملكرد كامل برسند، ما نباید تنها ساختمان بسازیم و تجهیزات را به آن منتقل كنیم، بلكه باید اطمینان حاصل كنیم كه افراد ما می توانند با تجهیزات كار كنند. برای این كار آنها نه تنها باید دانش تئوری كسب كنند، بلكه باید كار عملی هم بیاموزند كه این دقیقا همان چیزی است كه در حال انجام است زیرا برخی از متخصصان اكنون در تولوز فرانسه در حال آموزش دوره های مربوطه هستند.

نماینده ایدس آستریوم كه بتازگی از قزاقستان بازدید كرده، با بیان آنكه ساخت اولیه مجتمع و سایر پروژه های فضایی را بررسی كرده، گفت: همه مراحل اولیه ساخت از جمله اتصالات بین صفحات هم با كیفیتی استثنایی انجام شده اند.

'ارو لامبرت' افزود: ما انتظار نداشتیم كه كار به این خوبی پیش برود و روشن است كه كار فقط برای نمایش انجام نشده و این روش انجام كار در صنعت فضانوردی است.

وی گفت: مجتمع مونتاژ و آزمایش فضا كه در دست ساخت است، یكی از پیشرفته ترین مجتمع ها در جهان است. هدف از كار ما، این است كه ماهواره های قزاقستان نه تنها با برنامه فضایی منطقه مرتبط شوند، بلكه فرصتی برای كار با شركای خارجی ایجاد شود.

آساق**1558**1565





:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس , کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: